universele fijnstoffilter kopen voor zelfbouw

W@rner

Nieuw lid
28 apr 2014
5
0
Dag allen,

ik wil m'n stofafzuiging ombouwen. Met cycloon en fijnstoffilter.
Ik vind deze cycloon combi wel een mooie oplossing: https://cycloonfilters.nl/product/filtercombinatie-xl-60-diy/

Nu wil ik ook graag een fijnstoffilter toevoegen. Die moet aan beide kanten open zijn.
Onderstaand is een mooie oplossing. Zeker die met montageflens en fijnstof opvang. (zie ook de youtube bijdrage van Tyler om het geheel uitgelegd te krijgen)
https://wynnenv.com/filters-for-cyclones/cyclone-filter-library/

Zij leveren echter niet buiten de US. Weet iemand een adres voor soortgelijke filters in NL/Europa? Ik kan niets vinden.

Gr.,Warner
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
De bovenkant is niet demontabel, maar je kan er wel een groot gat inslijpen/wegslijpen tot ongeveer 3 cm tot aan de rand. daarna maak je dat wat jezelf wilt: een houten deksel of ansuitmof voor een plastic zak.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hier is eigenlijk maar een goede (professionele) oplossing voor;
Een filtercartridge geschikt voor ontstoffing. Bijvoorbeeld Nordic maakt deze.https://www.nordic-air-filtration.com/en/industrial-filter/filter-cartridges/cs-dust-cartridge
Helaas worden dit soort filters in Europa niet op de particuliere markt gebracht voor zover ik weet.
Ik wil best wel eens kijken wat ik kan betekenen, wellicht kan ik je wel zo'n filter leveren.
Een patroon van 800 mm hoog en 320 mm diameter aan één zijde open, met de juiste filterklasse (F9 / ISO ePM1 85%) heb ik voor een project al eens geselecteerd.

Groet, Kor
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
De grote filters van HBM filteren maar tot maximaal 4 micron, dus de meest schadelijke deeltjes komen er nog steeds doorheen.
Ik heb het bij HBM opgevraagd, (nadat ik er 2 stuks gekocht had, want ze wisten het niet in de winkel), maar het resultaat is dus redelijk teleurstellend...
HBM-email zei:
"De stoffilters die wij verkopen zijn geen HEPA filters, deze kunnen maximaal 4 micron filteren. Dit staat gelijk aan ongeveer 97% van de fijnstof die vrijkomt.

Kor, kan jij een ruwe schatting geven van wat een 'vergelijkbare' filter zoals jij beschrijft ongeveer zou kosten, per stuk? En hoeveel luchtstroom die kunnen verwerken?

Ik heb een Tendotools TT6000S, met zogenaamd 4000m³/h, en de stofzakfilters die daarbij kwamen zijn om te huilen. (Letterlijk, constant oog-irritatie door ronddwarrelend fijnstof.)
Ik heb er nu 2 stuks van die HBM Model 2 filter canisters er op zitten, en die 'ogen' oké, maar als daar inderdaad alles <4 micron doorheen komt, zie je het niet en is het des te gevaarlijker...

Maar ik vraag me nu dus af of het meer nut heeft om die 2 filter canisters te vervangen door betere, of dat ik beter een losse fijnstof unit (bijvoorbeeld de "Kor v2.0") kan ophangen in combinatie met de huidige HBM Model 2 filters.

Het is overigens niet mijn bedoeling om W@rner's topic over te nemen, maar misschien dat hij hier ook iets mee kan. :)
 

W@rner

Nieuw lid
28 apr 2014
5
0
@Ice_Blade: daar kan ik zeker wel wat mee. Ik zou echter wel graag een filterpatroon hebben die aan beide kanten open is. Zodat ik de opvangzak onder de filter kan monteren. Zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=0RAoj4urS-Y
Om de simpele reden dat ik anders in (hoogte) ruimte-gebrek kom.
Kor: is zo'n filter mogelijk ook verkrijgbaar?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
W@rner,
Ik heb ook eens bij HBM specificaties opgevraagd, mij durven ze geen antwoord te geven...
Eerlijk gezegd geloof ik dat van die 4 micron niet, dit soort filters zou toch 1 micron moeten doen.

Ik probeer momenteel de juiste filters te selecteren, die stofklasse M hebben volgens DIN EN 60335
max 0,1 % (90% kwartstof van 0,2 tot 2 micron) mag dan nog worden doorgelaten. Dit komt overeen met een F9 filter zoals ik die gebruik in de luchtreinigers.
Het juiste filtermateriaal (polyester nanofiber met PTFE coating) heb ik langer geleden al gekozen, nu moet ik alleen nog de juiste producent vinden om deze filters gemaakt te krijgen.

Ik zal zeker rekening houden met units die éénzijdig of tweezijdig open zijn.

Ice-Blade,

Voorkomen aan de bron is altijd beter, een reiniger ophangen in een ruimte waar telkens stof uit de afzuiger geblazen wordt heeft geen zin.
Pas als de afzuiging goed geregeld is en je de juiste persoonlijke bescherming gebruikt is het zinvol een luchtreiniger te plaatsen.
Een filterpatroon, die ook werkelijk fijnstof tegenhoudt, wordt aan gewerkt.
Ik weet nog niet wat de kosten zullen zijn, maar die komt zeker boven die van HBM. Kwaliteit heeft een prijskaartje.
Ook een borstelsysteem, handmatig of motorisch gaat een optie worden.
De doorlaatbaarheid probeer ik geschikt te maken tot 3400 m3/h. Dit is een industrienorm.

Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.