Schimmelvorming garage

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Goedemiddag,

Sinds 1,5 jaar heb ik een garage van 2,5x6,5 tot mijn beschikking wat natuurlijk super fijn is. Nu viel me op dat het onderstel van mijn werkbank aan het schimmelen is (underlayment platen) en ook een stuk multiplex wat tegen een muur stond wat schimmelvorming heeft.
De garage is halfsteens, betonnen vloer, plat dak. Helaas is de garage een 30cm naast die van de buren gebouwd en ligt er vrij veel (waarschijnlijk vochtig) troep/aarde/planten tussen. Maar het is zo smal dat ik er niet tussen kom (en ik ben zo plat als een spijker dus het ligt niet aan mijn bierbuik;))

Ik zit op internet te zoeken wat ik hier het beste mee kan doen maar kom er niet echt uit. Ik wil eigenlijk niet gaan isoleren omdat de ruimte dan weer beperkter wordt en niet van plan ben continu te gaan verwarmen. Volgens mij zou het met ventilatie al een stuk in de goede richting gaan?

Wat van onderstaande zouden jullie adviseren?
Open stootvoegen maken
Grotere openingen met roosters
Mechanische ventilatie
Buitenkant gevel impregneren
Iets heel anders..?

Alvat bedankt voor het meedenken!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Toch schoonmaken, anders hebben je maatregelen geen zin. Ventileren en impregneren als je niet gaat verwarmen.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Zowiezo schoonmaken, desnoods de boel ertussenuit harken met een lange hark!
Ik weet niet of er nu ook ventilatie in zit, zo niet, dan een paar stootvoegen eruit halen graag laag aan de grond, zodat je trek krijgt.
Niet boven in de garage.
Wij hebben verschillende boxen en containers op het werk staan, en diegene met ventilatie bovenin zijn altijd klam en vochtig.
Die met ventilatievoegen of roosters onderin, tegenover elkaar zijn altijd droog!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat voor ventilatie is er nu?

Bij ventileren moet er altijd een toevoer en een afvoer zijn. Het beste de toevoer laag en de afvoer in het dak. Dit kan een open pijpje zijn, evt. met zo'n draaiding erop. Een ventilator is normaal niet nodig hier.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt voor de reacties. Nu is er helemaal geen ventilatie, ja er zitten wat mini ventilatie openingen in de garagedeur. Maar verder geen open stootvoegen oid.

Dan moet ik toch maar een manier gaan zoeken om er tussen te komen, of misschien met een lange schep en dan vanaf het dak :D.

@Juriaan, ik zat ook te denken om een dakje tussen beide garage te maken als de troep er tussen weg is, dan komt er in ieder geval nooit meer regen op de muur.
@Bijtel, je zegt toevoer laag en afvoer hoog maar ventilator niet nodig, dus de natuur die zijn werk doet? Hoe bedoel je dan toe en afvoer? Windrichting? Aan de achterkant zit de garage van de achterbuurman vast dus ik kan alleen op de lange zijdes (waarvan 1 dus onderstaande gang op foto is) open stootvoegen tegenover elkaar maken

Iemand een idee hoe ik het beste er tussen kan komen met onderstaande foto?
WhatsApp Image 2020-02-03 at 17.54.48 (1).jpg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-02-03 at 17.54.48.jpg
    WhatsApp Image 2020-02-03 at 17.54.48.jpg
    22,1 KB · Weergaven: 248

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Bedankt voor de reacties. Nu is er helemaal geen ventilatie, ja er zitten wat mini ventilatie openingen in de garagedeur. Maar verder geen open stootvoegen oid.

Dan moet ik toch maar een manier gaan zoeken om er tussen te komen, of misschien met een lange schep en dan vanaf het dak :D.

@Juriaan, ik zat ook te denken om een dakje tussen beide garage te maken als de troep er tussen weg is, dan komt er in ieder geval nooit meer regen op de muur.
@Bijtel, je zegt toevoer laag en afvoer hoog maar ventilator niet nodig, dus de natuur die zijn werk doet? Hoe bedoel je dan toe en afvoer? Windrichting? Aan de achterkant zit de garage van de achterbuurman vast dus ik kan alleen op de lange zijdes (waarvan 1 dus onderstaande gang op foto is) open stootvoegen tegenover elkaar maken

Iemand een idee hoe ik het beste er tussen kan komen met onderstaande foto?
Die troep droogt natuurlijk ook vanzelf op als er een dakje boven staat he...De vraag is dus op het sop de kolen waard is?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Natuurlijke ventilatie inderdaad. Aanvoer laag (bv. aan de overheersende windkant) en toevoer hoog zorgt (bijna altijd) voor voldoende trek.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
kom je met zo'n stok met een 3tand cultivator eraan niet een heel eind om die zooi er tussen uit te halen?
46890.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Natuurlijke ventilatie inderdaad. Aanvoer laag (bv. aan de overheersende windkant) en toevoer hoog zorgt (bijna altijd) voor voldoende trek.
Bij mij zit het (toevallig) precies omgekeerd. Aan de westzijde zitten onder de balken een paar kieren en aan de zuid-oost zijde sluiten de dubbele deuren niet helemaal. En dat ventileert prima.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Top, ik denk dat ik het met zo'n 3 hakig ding ga proberen en anders de kinderen van de buren lenen :D
Ondertussen ligt de hele beneden verdieping op de schop dus het duurt denk ik nog even voor ik laat weten of het gelukt is, maar dank allen alvast voor het meedenken!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
En ik zou ik in elk geval een afdak bouwen, ik krijg het al benauwd als ik daar naar kijk en me bedenk waar kinderen allemaal heen klimmen om ballen e.d. te halen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb ondertussen wat spullen besteld en wil dit weekend in ieder geval de open stootvoegen gaan maken en nog maar eens een poging wagen om de troep weg te krijgen. Ik ga de lage stootvoegen op de lange kant (oost) doen en de hoge op west. Lijkt me het beste met de adviezen qua aanvoer van de wind. Het is sowieso vrij windstil in de tuin, maar de aanvoer in het smalle gangetje lijkt me geen optie, de garage deur kan ik ook niet veel mee en de achterkant is ook geen optie ivm garage achterburen.

Een stuk of 4/5 op 6,5m is denk ik wel voldoende?

Ik heb nog een hoop andere dingen liggen om te doen maar het maken van een dakje staat voor later ook nog op de planning:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.