Visgraat tafelblad mahonie

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Goedenavond, ik heb zojuist een mooie partij mahonie hout op de kop weten te tikken waarvan ik een tafelblad wil gaan maken. Ik heb al een strak steigerhouten tafelblad waar ik overheen wil gaan werken. Nu zit ik wel met een aantal vraagstukken. Ik zaag alles terug naar 20 of 30 cm. Dan wil ik alles denk ik gaan verlijmen op het bestaande blad. Wat voor lijm adviseren jullie hierbij? En zou het meerwaarde hebben om vanaf onder alle plankjes nog te schroeven?

fijne zondag nog even
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Mahonie gaan verlijmen op steigerhout? Dat gaat volgens mij teveel werken, of te wel dat gaat niet werken.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Goedemorgen, heeft dat in jou ogen dan te maken met het feit dat steigerhout een veel zachtere houtsoort is? Ik moet er nog wel bij zeggen dat deze steigerplanken al wel bijna 7 jaar geaclimatiseerd zijn.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Uitzetten en krimpen van steigerhout is veel meer dan van mahonie, dus als de luchtvochtigheid en/of temperatuur gaan wisselen met de seizoenen krijg je problemen. Wat gaat de invloed van lijm zijn op je geacclimatiseerde hout?

Maar ik ben ook maar een amateur, dus leef je uit.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Nee ik waardeer je mening/advies enorm, op deze manier had ik er nog helemaal niet over na gedacht. Ik ga de planken eraf halen en verlijmen op een plaat.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zou ook niet adviseren om visgraat boven massief te lijmen. Iemand die ik ken heeft ook een visgraattafel gemaakt met eik. Hij gebruikte hiervoor tand en groef, op plaatmateriaal gelijmd. Ik denk dat het zonder tand en groef ook kan, maar dan moet je mahonie dun genoeg zijn (5 mm ongeveer).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Ik heb een tijd geleden een blad gemaakt met strookjes eik en dergelijke. Een mm of 6 dik, niet te lang, niet te breed (restjes dus). Als ondergrond een binnendeur gebruikt (mdf op honingraatkarton, vuren latten rondom). Plankjes in de zatte lijm gelegd, van gewicht voorzien danwel geklemd (aan de zijkanten gaat dat wel). Kieren opgevuld met mengsel van lijm en houtstof.
Als afwerking en voor extra stevigheid eiken latten rondom. Het hout goed in olie gezet, de 'blote' kant van de deur in de lak. Zit geen beweging in.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb een visgraat tafel gemaakt van eiken duoplank parket. Dit is dus eigenlijk maar een dun laagje eiken. Dit allemaal op een plaat underlayment geplakt met normale houtlijm en geheel afgelakt met skylt.

Tot nu toe nog steeds geheel recht.

IMG_6070.jpgIMG_6068.jpg
 

Lucas R

Nieuw lid
7 apr 2019
11
0
utrecht
Uitzetten en krimpen van steigerhout is veel meer dan van mahonie, dus als de luchtvochtigheid en/of temperatuur gaan wisselen met de seizoenen krijg je problemen. Wat gaat de invloed van lijm zijn op je geacclimatiseerde hout?

Maar ik ben ook maar een amateur, dus leef je uit.

Steigerhout werkt niet meer dan mahonie, in het verleden is er ook heel veel mahonie gefineerd op naald houten corpus. vooral in Duitsland was het gebruikelijk op mahonie op naaldhout te fineren. In Nederland gebruikte men meestal eiken als grond hout. maar over de jaren heen 100 a 200 jaar is naaldhout zelfs stabieler dan eiken, het heeft minder last van degradatie door zuren in het hout. hierdoor word het minder snel bros dan eiken.

waar je wel op moet letten als je op massief verlijmd is dat je symetrisch blijft, het zelfde hout op het blad verlijmen als er onder, en onder dezelfde oriëntatie. (tegen fineer Als het ware) je bent een soort van meubelplaat aan het maken dan.

groeten, Lucas
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Steigerhout werkt niet meer dan mahonie, in het verleden is er ook heel veel mahonie gefineerd op naald houten corpus. vooral in Duitsland was het gebruikelijk op mahonie op naaldhout te fineren. In Nederland gebruikte men meestal eiken als grond hout. maar over de jaren heen 100 a 200 jaar is naaldhout zelfs stabieler dan eiken, het heeft minder last van degradatie door zuren in het hout. hierdoor word het minder snel bros dan eiken.

waar je wel op moet letten als je op massief verlijmd is dat je symetrisch blijft, het zelfde hout op het blad verlijmen als er onder, en onder dezelfde oriëntatie. (tegen fineer Als het ware) je bent een soort van meubelplaat aan het maken dan.

groeten, Lucas

Welke bron gebruik je als je zegt dat naaldhout niet meer werkt dan mahonie?

Ik zou werken met een andere basis, bijvoorbeeld multiplex:rolleyes:
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
IMG-20200201-WA0008.jpgIMG-20200201-WA0019.jpgIMG-20200201-WA0024.jpgIMG-20200201-WA0035.jpgIMG-20200201-WA0049.jpgnou ik ben begonnen, steigerhout is vervangen voor 18mm multiplex en daarna ben ik begonnen met verlijmen. Hij is iets verlopen omdat ik me niet aan het standaard leg patroon heb gehouden. Tot nu toe wel tevreden met het resultaat.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi hoor!
Maar nu komt bij mij de vraag op na het lezen van diverse topics,
Moet in dit geval de onderkant van de multiplex plaat nog bewerkt worden tegen kromtrekken, zo ja hoe?
Mvg, :).
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Mooi hoor!
Maar nu komt bij mij de vraag op na het lezen van diverse topics,
Moet in dit geval de onderkant van de multiplex plaat nog bewerkt worden tegen kromtrekken, zo ja hoe?
Mvg, :).

Goedemorgen, ik heb 6 balken gemonteerd onder het blad. Mocht dit nog steeds niet voldoende weerstand hebben stap ik over op staal. Maar ik denk dat ik er zo al wel ben.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Waar ik nog wel een beetje mee zit te tobben is de afwerking, ik wil hem nog vlak schuren. Alleen als ik op zoek ga naar een antwoord hoe ik dit het beste kan aanpakken loop ik snel vast. Kan ik hier gewoon de bandschuurmachine overheen trekken? Ik vraag dit met de gedachte dat de houtnerven alle kanten op staan natuurlijk. En als ik eerlijk ben zie ik met de hand schuren vandaag niet echt zitten ;)

Als afwerking zit ik te denken aan Skylt lak aangezien er ook dagelijks een rebel van bijna 3 de tafel goed gebruikt.

Graag hoor ik jullie meningen / gedachtes hierover, ik ga er anders niet uitkomen met mezelf :p
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Het beste lijkt me een excenterschuurmachine. Of evt. een vlakschuurmachine. Beide apparaten maken kleine roterende bewegingen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.861
2.519
Als je een bandschuurmachine van 100mm breed hebt, kan het daar prima mee. Het schuurstof wat je na de schuurbeurt met k120 hebt, gebruik je om de naden tussen je plankjes te vullen. Bijvoorbeeld bona mix and fill. Vullen gaat erg makkelijk met een rvs spackmes. Daarna weer schuren en de afwerklaag aanbrengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.