Visgraat tafelblad mahonie

tuoh

Oud hout
Het beste resultaat krijg je inderdaad met een bandschuurmachine. Tegenwoordig zie je veel van die exenter schuurmachines. Maar dat is niet omdat deze beter zouden zijn, nee, het is gewoon omdat er blijkbaar niemand meer is die met een bandschuurmachine kan werken. Of, de tijd niet meer neemt om de machine te leren kennen en ermee te leren werken.

Vlakker dan met een bandschuurmachine krijg je een oppervlak niet, tenzij je naar een lange bandschuurmachine of een vandikteschuurder stapt.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Vandaag nog even wat uurtjes erin kunnen steken, bijna klaar om te schuren
 

Bijlagen

  • IMG_20200202_142941.jpg
    IMG_20200202_142941.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 166

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het beste resultaat krijg je inderdaad met een bandschuurmachine. Tegenwoordig zie je veel van die exenter schuurmachines. Maar dat is niet omdat deze beter zouden zijn, nee, het is gewoon omdat er blijkbaar niemand meer is die met een bandschuurmachine kan werken. Of, de tijd niet meer neemt om de machine te leren kennen en ermee te leren werken.

Vlakker dan met een bandschuurmachine krijg je een oppervlak niet, tenzij je naar een lange bandschuurmachine of een vandikteschuurder stapt.

Wat snelheid en vlak krijgen ben ik het hier mee eens. Een grote bandschuurmachine werkt snel en efficiënt, maar om de laatste strepen er uit te krijgen vindt ik een vlak of excenterschuurmachine toch beter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Als je een grote bandschuurmachine hebt, is het gewicht van de machine genoeg druk. Je hoeft dan alleen maar te sturen. Je kan dan rustig baan voor baan gaan schuren. Soms heb je wel eens wat uitbraak, maar daar smeer je toch vulmiddel in. Alleen niet te ver over de rand beginnen en bij het begin en eind de schuurmachine op het werk houden. Ga je te ver dan rond je kanten heel snel af.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je nooit met een bandschuurmachine hebt gewerkt, zou ik niet ermee beginnen op dit tafelblad. Enige oefening is nodig om te voorkomen dat je kuilen schuurt.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Skylt aflakken geeft mooi resultaat. Let goed op de mengverhouding. Goed roeren, even wachten en nog eens roeren. Daarna met viltroller nat in nat aflakken. in het begin lijkt het lelijk en allemaal wit maar droogt zeer mooi op. Wat roller betreft had ik het beste resultaat met een goedkoop rollertje van de action. Het profi rollertje van de gamma was een stuk minder. Tussen de lagen door heb ik het heel lichtjes opgeschuurd.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
IMG-20200208-WA0055.jpgvandaag maar weer eens wat gedaan aan de tafel, net de eerste laag skylt erop gesmeerd alleen viel mij op dat het heel erg reageert op houtlijm? Iemand dit eerder gezien?
 

tuoh

Oud hout
Yep, dat is een normale (maar niet gewenste) reactie:p
Als lijm gebruikt word als vulmiddel moet ie bijgekleurd worden. Kan met houtstof maar ook met een pigment.
Maar beter is om een houtvulmiddel te gebruiken, dat kleurt wel mee met de rest.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Yep, dat is een normale (maar niet gewenste) reactie:p
Als lijm gebruikt word als vulmiddel moet ie bijgekleurd worden. Kan met houtstof maar ook met een pigment.
Maar beter is om een houtvulmiddel te gebruiken, dat kleurt wel mee met de rest.

Het vreemde is, de lijm was op kleur gebracht met houtstof alleen slaat nu compleet wit uit na de eerste laag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.