eerste echte avonturen met de bovenfrees

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
goede avond allen, ik ben een tijdje geleden begonnen met een snijplank voor de vrouw. Ik heb een bovenfrees gekregen van mn pa en had die eigenlijk nooit echt gebruikt. Dus vandaag de frees er maar eens bij gepakt. Ik moet zeggen het is een handeling die je veel moet beoefenen om een strak resultaat te krijgen. Heb wat foto's bijgevoegd van het resultaat tot nu toe. kritiek en tips hou ik van ;)



IMG-20200126-WA0054.jpgIMG_20200126_192220.jpgIMG-20200126-WA0051.jpgIMG_20200126_192213.jpgIMG_20200126_192226.jpg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik neem aan dat je op de handgrepen doelt die in de zijkanten zitten? Kops hout frezen is - op z'n zachtst gezegd - lastig. Het afwerken is altijd een uitdaging. Om de handgrepen qua vorm strak te krijgen, kun je het beste met een malletje werken, en een kopieerring op je freesmachine. Met wat voor frees werk je?
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Ik neem aan dat je op de handgrepen doelt die in de zijkanten zitten? Kops hout frezen is - op z'n zachtst gezegd - lastig. Het afwerken is altijd een uitdaging. Om de handgrepen qua vorm strak te krijgen, kun je het beste met een malletje werken, en een kopieerring op je freesmachine. Met wat voor frees werk je?

Het is een topcraft, ik moet zeggen dat ik nog aardig sta te kijken van de prestaties in hardhout van dat ding
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor dit soort freeswerk heb ik een tweede geleider gekocht en lange staven zodat ik het werkstuk van beide zijden kan inklemmen. Ik heb ook door schade en schande geleerd om het werkstuk altijd te verlengen / verbreden om de frees meer stabiliteit te geven.
Maar is nog steeds klusje die ik te weinig doe.
Mooi resultaat trouwens
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Het eindresultaat vind ik hardstikke mooi! Kops hout is vaak lastig. Mijn ervaring is de frees wat langzamer laten draaien en voorzichtig werken. Ik werd pas echt nauwkeurig toen ik de frees (ook een vrij goedkope) onder een tafeltje hing. Staan diverse voorbeelden op YT.
 

Lucas R

Nieuw lid
7 apr 2019
11
0
utrecht
mooie plank geworden, is het merbau hout,
(let op inhoudsstoffen bij gebruik in de keuken) Merbau heeft er nogal wat.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Hey willem bedankt voor je bericht. Ik heb hem ook een tijdje tijdje onder een tafeltje gehad. Maar dat heb ik toen nooit uitgebouwd, ik weet wel dat hij straks gewoon weer onder een tafeltje komt. Eerst wat meer ervaring er mee op doen

fijne avond
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Doe je beter dan ik....tijdje terug had ik met een topcraft moeten werken, maar kreeg het voor geen meter afgesteld.

Wellicht ligt dat meer aan de gebruiker dan aan de tools :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.