stationaire schuurmachine

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Als het goed is komt hij morgen. Ben erg benieuwd. Ik heb het risico genomen had geen tijd helemaal naar Arnhem te rijden en te gaan kijken
Maar de specs zijn erg goed voor een redelijke prijs . Fiks vermogen, grote schijf, gietijzeren tafel wat wil je meer.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Als je een keer tijd hebt om wat te schrijven over je eerste ervaring met de DS300, dan zou ik dat waarderen! Ik overweeg ook een schuurmachine en deze staat op de short-list.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Het is een prima ding . Krachtig en degelijk gebouwd ....Vergeleken met de andere machines in de mark heeft hij een sterkere motor. Veel mensen denken dat je het met een licht machientje het wel red. Ik denk daar anders over. Het toeren tal loopt dan snel terug wanneer je flink wat wil afnemen ... Er zit bij nu grit 80 op en dat werkt prima zo'n machine heb je niet voor het super glad zuren met fijner grit lijkt mij. Het tweede punt waar hij beter in is, is de schuur tafel die is nagenoeg bij alle concurrenten van aluminium .... Ik heb juist deze gekozen omdat hij een gietijzeren schuur tafel heeft en dat is een stuk robuuster . Wel had die nog iets groter gemogen maar dat is bij alle schijf machines aan de kleine kant. De schijf is mooi royaal (30 cm) Ook een reden waarom ik niet een combinatie heb gekocht (band en schijf ) want dan is de diameter van de schijf kleiner ( vaak 150 of 200 cm) en dat is meer voor de miniatuur bouwer denk ik. Je zou verwachten dat hij met deze extra's duurder zou zijn maar dat valt eigenlijk mee . Een stationaire band schuurmachine wil ik ook wel maar dan moet die oscillerend zijn en niet zo klein. Dat zal wel weer veel ruimte nemen, dus daar denk ik nog over . Omdat ik in een opslag loods nog een grote antieke langband heb staan is dat minder nodig . Ik ben nu bezig met bij werkplaats te voorzien van een goede (betere) stof afzuiging, want mijn longen beginnen wat te protesteren tegen al dat stof ... Ik weet dus nog niet of dat straks uitpakken. Ik heb de machine nog niet op een afzuiging kunnen testen en weet dus nog niet hoe dat zal gaan ..... denk wel da je het met een stofzuiger niet gaat redden. Het zal altijd wel een beetje een probleempje blijven en, ik heb een hekel aan maskers ....

Soms voel ik mij een beetje schuldig met al die energie vretende machines maar dat heb ik weten te temmen door mijn dak, 50m. vol zonnepanelen te leggen, al leveren die nu nagenoeg niets op.
.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het ziet er deftig uit. Wat ik mij wel afvraag bij een dergelijke machine: de snelheid dicht bij de as is veel lager dan aan de rand. Ga je dat op één of andere manier niet zien in je schuurwerk?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Niet echt > In de regel schuur je op het deel dat naar beneden gaat . dat isde linker helft . Standaard is de rechterhelft afgedekt , die afdekking heb ik er niet op maar toch je schuur op de linker kant . Dat is ook veiliger en daarom is het prettig de machine het een flink diameter heeft ... want de helft van eens schijfje van 150 cm is niet veel.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Dank voor de uitleg. Ik zat juist te denken aan een combimachine, maar dan valt om reden van een te kleine schijf de Record BDS150 sowieso af.
Denk je dat de BDS250 wel geschikt kan zijn (250mm schijf), of zou een losse bandschuurmachine dan logischer zijn?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dat hangt er van af wat je er mee gaat doen ben je model bouwer en maak je kleine fragiele speelgoedjes? Of stevige stoelen van massief hout ?
Ik werk vooral met massief hout.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Vooral massief, van vuren tot tropisch hardhout, maar ook plaatmateriaal komt nogal eens voorbij in mijn werkplaats.
Misschien is een afzonderlijke schijf en bandschuurmachine niet zo'n slecht idee. De DS300 is zo'n 200 euro goedkoper dan de BDS250 en dan ben ik al een heel eind. :)
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wanner je al een goed hand bandschuurmachine hebt zou je een standaard kunnen fabriceren waarmee je die op zijn kant kan plaatsen ik heb er op de jijbuis leuke voorbeelden van gezien ik zet mijn Hitachie vaak gewoon op zin kop in de bankschroef
Ik kocht deze Hitachie voor 100 eruo op marktplaats, prima krachtig ding

https://www.youtube.com/results?search_query=beld+sander++stand

Ook kan de niet aangedreven rol verplaatsen zodat je een groter schuurvlak krijgt

Kijk ook even hier:

https://www.youtube.com/watch?v=-6M10Cz6MGM
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.