stationaire schuurmachine

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
IK ben op zoek naar een stationaire schuurmachine voor het schuren van kleinere werkstukken. Daarvoor zoek ik een horizontale bandschuurmachine.
Alleen ik heb geen ruimte meer voor een stationaire schuurmachine dus hij niet te groot en te zwaar zijn, zodat ik het weg kan bergen. Nu ben ik niet direct opzoek naar (hbm) rommel. Maar dit was wat ik kan vinden, wat het meeste past bij wat ik zoek.
https://www.hbm-machines.com/produc...ende-bandschuurmachine-en-binnenschuurmachine

dus ik hoop dat jullie betere sugesties hebben.

Bedankt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Met alle respect evs maar om alles van HBM rommel te noemen is niet fair.
Er zijn vele bedrijven die artikelen uit het verre oosten verkopen, dus waarom hier alleen HBM aan de schandpaal nagelen?
Tevens worden de artikelen uit het verre oosten steeds beter, waarschijnlijk door betere controle want daar lag het meestal aan.
Over niet al te lange tijd komt daar misschien wel het beste vandaan maar dan zal ook de prijs anders zijn.
Ik heb geen binding met HBM en heb daar een keer iets gekocht en ben daar zeer tevreden over.
Al kan ik geen mening geven over hoe de nazorg bij klachten is omdat ik die nog niet nodig heb gehad.
Mvg, :).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,

Ik heb hem niet en ook geen ervaring mee:
Triton TSPST450 Oscillerende schuurmachine en bandschuurmachine, 450 W

Is denk ik dezelfde als de HBM, maar met een fancy kleurtje:)
Of de GSBSM 450 van Gude . Ook dezelfde[.
 
Laatst bewerkt:

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Ik heb afgelopen weken precies dezelfde afweging geprobeerd te maken en heb uiteindelijk de oscillerende schuurmachine van Triton gekocht.
Het gaat eigenlijk om welke functionaliteiten je het belangrijkst vindt. Het apparaat van Triton biedt veel meer mogelijkheden om met rondingen te werken. De machine van hdm heeft wat meer vermogen. Volgens mij zijn beiden even nauwkeurig qua geleidingsmogelijkheden.

Overigens: heb een paar verschillende korrels op band gekocht en het vermogen van het Triton apparaat volstaat ruim. De Festool slang past exact op de afzuiging en er komt zeer weinig stof vrij. Echt heel goed om schoon te werken.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
De triton is op het oog exact het zelfde al die machine van HBM Heb ik dat juist ? Of zijn er toch verschillen?
Nu vraag ik mij af bij deze HBM : "Kan die kap er af ?" zie rode pijl.
Want zo met die kap kan je kan je geen langere objecten schuren zzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Alternatief is de lbschuurmachine van festool. Die kan je omgekeerd op pootjes zetten en zo wat langere werkstukken schuren. Met enige zelfwerkzaamheid kan je hem ook op zijn kant zetten. Als je hem met een "raam" koopt , kun je er zonder kuilen te maken grotere werkstukken mee vlakken/ schuren.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Koop niet can ferm, zelf in een opwelling gekocht, maar kan er niets mee.
Druk er een stukje hout op, en het hele gevaarte kapt ermee.

Voel me dom dom dom.

Succes nog kerel.

Gr Danny
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
De Ferm heb ik geen problemen mee, hooguit de eerste keer starten van de dag, even een zetje geven maar de volgende starts moeiteloos. En ik kan hem ook niet met schuren tot stilstand krijgen, genoeg power.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Mijn Ferm bandschuurmachine werd geleverd met twee klemmen om het op zijn kop aan de werkbank te kunnen zetten. Dat werkte best prettig. Later heb ik een standaard gemaakt, waarvan overigens vele voorbeelden te vinden zijn op YT, om hem ook ' haaks ' te kunnen gebruiken. Ik wilde wel goed bij de bedieningsonderdelen (aan/uit, toerental en band verwisselen) kunnen. Dus heb ik dit maar gemaakt.
IMG_1626.jpg
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Zelf de gelukkige bezitter van een Festool bandschuurmachine (deze).
Op pootjes kan je prima schuren maar vastklemmen is wel aan te raden. En zoals bovenstaande post kan je er een behuizing omheen maken als je dat beter past.
De machine is in elk geval krachtig genoeg. Volgens mij hoort er in deze kit ook een langsgeleider te zitten. Kan je ook snel een eindstop van maken voor haaks schuurwerk.

Nadeel is dat je geen ronde schijf hebt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zelf de gelukkige bezitter van een Festool bandschuurmachine (deze).
Op pootjes kan je prima schuren maar vastklemmen is wel aan te raden. En zoals bovenstaande post kan je er een behuizing omheen maken als je dat beter past.
De machine is in elk geval krachtig genoeg. Volgens mij hoort er in deze kit ook een langsgeleider te zitten. Kan je ook snel een eindstop van maken voor haaks schuurwerk. Nadeel is dat je geen ronde schijf hebt.
Dat is natuurlijk gelukkig voor jou, maar dit is toch wel even een heel andere prijsklasse.
Voor dit geld van deze ene machine kan je 4 á 5 van die machines kopen uit de eerste post.
Mvg, :).
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Na lang wikken en wegen heb ik een keuze gemaakt, qua prijs vermogen en bruikbaarheid, en gietjzeren tafel, dus geen aluminium
Ook omdat ik de opstelling in mijn Werkplaats ( die steeds voller wordt) in ogenschouw heb genomen.

attachment.php

Voltage: 230 Volt
Opgenomen vermogen: 1000 Watt

Afgegeven vermogen: 750 Watt
Schuurschijfsnelheid: 1420 rotaties/min
Schuurschijf diameter: Ø 305 mm
Draairichting schuurschijf: links

Tafel afmetingen: 435 x 165 mm
Hoek: 0º tot -45º

Inclusief:
- aluminium verstekgeleider
- schuurschijf korrel 60
- stofslang aansluiting

Gewicht: 33 kg
Afmetingen van de verpakking: 55 x 45 x 45 cm


Het is geen Heger , waarbij het mooi is dat de tafel horizontaal blijft en de schijf is schuin te stellen
maar die zijn 5 keer zo duur .....

https://www.baptist.nl/houtbewerkers...fschuurmachine
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.