afstellen elektra Beckum BAS500

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Beste houtbewerkers,

Ik heb onlangs een ‘nieuwe’ lintzaag gekocht op marktplaats. Een elektra beckum BAS500 (alleen al vanwege de typenaam;)). Meteen wat zaaglinten besteld bij tuffsaws, nog voor het te laat was. Nu wil alleen het volgende, als ik mijn werkstuk langs de parallelgeleider wil zagen, trekt mijn zaaglint het werkstuk schuin. Als ik zonder geleider het werkstuk iets gedraaid over het werkblad beweeg dan gaat het wel goed. Het lijkt er dus op dat het zaaglint scheef staat tov het werkblad. niet in de zin van millimeter op een meter werk maar echt scheef. Weet iemand hoe ik dit kan afstellen? Ik zie wel soort stiften aan de onderkant van het werkblad zitten + wat lagers.

alvast bedankt, Bas
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eerder een zaagblad waarvan de tanden aan een zijde bot zijn, of verbogen/niet goed gezet. Een goed geslepen, symmetrisch lint zaagt eigenlijk altijd recht; drift is vrijwel altijd een signaal dat er iets met het lint mis is - niet met zaag of afstelling.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik zet dezaaggeleider gewoon evenwijdig aan de zaagsnede.
Maar de lintgeleiders zullen wel niet goed staan, een paar foto's kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je kunt ook gewoon de parallelgeleider afstellen, zodat je via deze geleider recht zaagt.
Drift zie je nogal eens bij een lintzaag. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Heb je het lint wel goed op de wielen liggen?
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Als ik weer thuis ben zal ik even een foto maken van de situatie! Volgens mij ligt het lint er wel goed op ja. Had al wat eerdere topics bekeken over hoe dat moest;)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Is een relatief normaal fenomeen.
Google eens 'bandsaw drift'.
Je moet de parallelgeleider parallel stellen aan de zaagsnede van het lint.
Bij de bas 500 met het regelmechanisme met 3 schroeven (niet het handigste)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb zelf een EB bas 500 gehad, is inmiddels verkocht (Deze: https://www.woodworking.nl/showthre...-500-220-volt&highlight=koop+lintzaag+electra)

Als je met de lintzaag netjes rechtdoor kan zagen zonder de langsgeleider is er waarschijnlijk niets mis met het lint en de manier waarop het over de wielen loopt.

Elke lintzaag heeft een zekere drift.

Afwijkend zagen kan veroorzaakt worden door een slecht zaaglint of door een zaaglint dat niet geschikt is voor wat je er meer wil doen (b.v. herzagen met een te fijn vertand blad, zagemeel hoopt dan op en kan niet weg voor het blad het werkstuk verlaten heeft) of een onaangepaste doorvoersnelheid, of door een machine die niet stijf genoeg is om een bepaald lint te spannen, maar dat is iets anders dan wat jij aan de hand hebt, in deze gevallen begint te zaag 'willekeurige' afwijkingen te maken, om de paar cm naar links, dan weer naar rechts.... Hier kan je niet rechtdoor mee zagen.

Als je met de machine netjes rechtdoor kan zagen (zonder geleider) is er weinig mis, en moet je de parallelgeleider parallel stellen aan het lint. Zorg dat de parallelgeleider loodrecht op de voorzijde van de zaagtafel staat.Teken op een rechthoekig stuk plaat of een blok hout met een winkelhaak een lijn loodrecht op de 'kopse kant', parallel aan de 'zijde' , en zaag dan deze snede met de parallelgeleider. De hoek tussen de afwijkende snede en de getrokken lijn is de aanpassing die moet gebeuren aan de parallelgeleider. Je legt nu een zwaaihaak tegen de 'kopse kant' en maakt de hoek met de zaagsnede. Deze hoek is de hoek die je moet instellen tussen de voorzijde van de zaagtafel en de parallelgeleider. De parallelgeleider is nu gesteld afgaand op de drift eigen aan de combi van de machine met het gebruikte lint. Bij De electra beckum kan je de parallelgeleider regelen door de drie schroeven waarmee het alu profiel op de drager staat. Dit is een heel onhandig mechanisme.... Er zijn mensen die zelf andere geleiders knutselen voor deze machine, ik heb er op het net al gezien die oplegtafels uit hout maken of hun alu tafel vervangen door een houten.

Je kan ook de tafel iets of wat draaien op de voet van de machine, maar dat is echt niet veel (de speling die er is in de alu sleuven aan de onderzijde als je de bevestigingsbouten lost).

Je kan de wielen ook wat herstellen, maar ik weet niet meer juist hoe dat in elkaar zat met die machine. Ik zou daar eerlijk gezegd vanaf blijven als de machine rechtdoor zaagt met een goed blad. De wielen moeten in de eerste plaats netjes in één vlak liggen t.o.v. elkaar. Je kan dit controleren door de tafel te demonteren en een rij over de twee wielen te leggen aan de voorzijde.

Elke machine heeft in combinatie met een bepaald lint een zekere drift. Dit is normaal. Wordt o.a. veroorzaakt door afwijking in het lint, de mate waarin het machineframe doorbuigt bij het opspannen, en het feit dat het lint niet mooi in het midden van de wielen ligt, maar iets naar voren. Bij de ene machine is dit wel heel wat anders dan bij de andere. Bij mijn EB was dit enorm in vergelijking met mijn huidige machine. Desalniettemin is het geen slechte machine: de alu tafel met ribbel is niet fantastisch en het mechanisme om de parallelgeleider te stellen is brol. Voor de rest is het een goede machine. Nieuw kostte hij ooit >2000 euro, dat is hij in mijn ogen absoluut niet waard, maar je vindt hem regelmatig aan een zacht prijsje tweedehands, en dan is hij wel het overwegen waard.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.