Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

kersenhout schoonmaken om darna te beitsen

Ik heb een mooi kersenshouten tafelblad dat afgewerkt is met Naturel Zijdeglans beits. Ik wil hem nu graag donkerder beitsen.

Hoe moet ik op de juiste manier de beitslaag verwijderen en het verder bewerken zodat het klaar is voor de nieuwe beitslaag. Zou bijvoorbeeld alleen schuren al voldoende zijn, of raden jullie aan eerst een afbijtmiddel te gebruiken en dan is natuurlijk de vraag welk middel het meest effectief is en het minst gevaarlijk voor mens en milieu. Ik heb ergens gelezen dat ik met schuren echt een laagje hout weg moet schuren. Graag wat ervaringen.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Is het massief of fineer?

Eigenlijk zoals altijd: losse delen verwijderen, opschuren en opnieuw afwerken. Na enkele lagen donkere beits zul je weinig kleurverschil meer zien.

Beits - als het _echt_ beits is, trekt IN het hout. Je zult dus echt moeten schuren, of anderszins een laag moeten verwijderen om alle sporen van beits te verwijderen (vooropgesteld dat je dat wilt of nodig is).

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Donkere beits over lichte beits? Dan zou ik eigenlijk gewoon lichtjes opschuren met een fijne korrel (400 of zo) voor een betere hechting. Mocht dat mislukken, kun je nog altijd kaal schuren.

Bij gebruik van een beits over een beits hoef je niet alles te verwijderen. Anders zou je ook nooit een tweede laag aan kunnen brengen. Als er geverfd is zul je wel alles moeten verwijderen. Houd bij schuren de korrel aan die de fabrikant aanbeveelt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    Bij gebruik van een beits over een beits hoef je niet alles te verwijderen. Anders zou je ook nooit een tweede laag aan kunnen brengen. Als er geverfd is zul je wel alles moeten verwijderen. Houd bij schuren de korrel aan die de fabrikant aanbeveelt.
    Als het effect van de nieuwe kleur over de oude heen acceptabel is klopt dat. Wil je echter echt de kleur van de nieuwe beits/hout combinatie krijgen, dan moet je doorschuren tot op kaal (niet 'geïmpregneerd') hout. Kwestie van keuze maken...

Dank je wel allemaal. Het is duidelijk. Schuren dus.

Forum Rechten