pneumatische Kleppen aansluiten in afzuiging [ Hoe te schakelen ]

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Vind het er echt erg mooi uitzien maar voor een hobbyist zal het wel aan de prijzige kan zijn.
Aan ons hier om met elkaar iets betaalbaarders, wat toch ook zal werken bij elkaar te brainstormen
Zo om maar eens een eerste duit in het zakje toen vaag ik mij af waarom het pneumatisch moet ? Mijn autoramen gaan toch echt zonder een compressor en luchtdrukslangetjes omhoog en ook weer naar omlaag.
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Vind het er echt erg mooi uitzien maar voor een hobbyist zal het wel aan de prijzige kan zijn.
Aan ons hier om met elkaar iets betaalbaarders, wat toch ook zal werken bij elkaar te brainstormen
Zo om maar eens een eerste duit in het zakje toen vaag ik mij af waarom het pneumatisch moet ? Mijn autoramen gaan toch echt zonder een compressor en luchtdrukslangetjes omhoog en ook weer naar omlaag.
Met een stel electrische lineaire actuatoren, (e.g. https://nl.aliexpress.com/item/32676063033.html) en een reeks relais kan je al heel wat bereiken. Hang er een stel Sonoff basic schakelaars bij en je kan ze zelfs met wifi of Google besturen.
Maar dat is wel een aanzienlijk minder professionele setup dan hier in het topic besproken wordt. :)
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Dat wifi is niks, voor mij dan. Moet ik de hele dag mijn mobieltje bij de hand hebben en ik weet vaak helemaal niet waar ik dat ding heb gebruik hem zelden. Maar inderdaat actuatoren lijkt mij ook wel wat heb er eentje liggen uit een loopband. Dit is ook grappig en simpel Auto raam openers heb je al voor v draaiend heb je al voor ca 40 euro.



Nou ja, keuze genoeg zou je zeggen. 150 mm met 180 N in drie seconden open of dicht voor ca 25 euro lijkt mij wel wat. en naast je machine schakelaar een klik aan klik uit schakelaar zou toch al prima zijn
Zou hij nu aankomen als je er eentje om mee te experimenteren besteld ?



https://www.picbasic.nl/frameload.htm?https://www.picbasic.nl/raamopener.htm

We kunnen een nieuw item starten ?
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik denk dat het domweg goedkoper is dan elektro motoren. Ik werk zelf op een industriële installatie en bij voorkeur zijn afsluiters pneumatisch, want goedkoper.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ow ..... je zegt het al, industriële installaties . Die dingen kosten 120 euro dan moet je nog leidingen aan leggen ventielen en compressor
Voor bedrijven is het misschien handig maar wij hobyisten zoeken een goede betaalbare manier waarin we het meeste zelf kunnen maken
Zo'n. schuifje is zo ingewikkeld niet. dus met een actuator van pak weg 25 euro wat draadjes 12 volt voedinkje een paar schakelaartjes ... wij houden het graag simpel en betaal baar ... Ik durf de uitdaging wel aan.
 
Laatst bewerkt:

Lucas R

Nieuw lid
7 apr 2019
11
0
utrecht
Deze opstelling is inderdaad wat aan de prijzige kant voor de hobbyist. voor 4 kleppen met de aansturing kabeltjes luchtslang extra drukregelaar er tussen, ditjes en datjes. komt het op zo'n €950,- excl. btw. En dan heb ik nog flink gezocht naar de beste prijzen.
Maar het kan zeker veel goedkoper kijk maar eens op you tube met de zoekterm blast gate automation. dan vind je een boel voorbeelden van de amerikaanse klussers. Vaak met aansturing via een Arduino. best interesant.
 

Lucas R

Nieuw lid
7 apr 2019
11
0
utrecht
Nog 2 kleine opmerking:

1. Gezien je de werking van een wisselcontact niet helemaal mee had, wil ik toch even bemerken dat het contact K9 dat de motor van de afzuiger aanstuurt één fase schakelt. De K9 uitgang van de module moet dus een relais aansturen die de driefasige motor schakelt. Schakel in geen geval één fase van de motor, of je maakt brokken. De relais is voorhanden in het oude regelkastje. Ik veronderstel dat dit evident is......
2. Jij kan op de module het amperage doorheen de spoelen dat de module doet schakelen regelen, is best wel handig. Bij de eenvoudigere module die ik gebruikte kan dit niet, neveneffect is dat de afzuiger ook aanslaat als je de vandiktebank van hoogte verstelt. Bij jou kan je dit vermoedelijk oplossen met die instelling.

Geheel terechte opmerking Brt.(1) het had zomaar gekund dat ik die k9 ook niet goed door had. Maar dit was niet het geval.
Ik ga pas over op daadwerkelijke installatie op het moment dat ik er zeker van ben dat installatie klopt. Daarom had ik ook even een testopstelling gemaakt om te kijken of het werkte zoals ik dacht dat het zou moeten werken.

vandaag heb ik tussen de activiteiten door nog even de test opstelling aangepast en het werkte!!

Nu moet ik nog gaan kijken of ik het bestaande kastje kan hergebruiken, het is wat aan de krappe kant.
er verdwijnen wel een aantal componenten, maar ik denk dat ik voor elke klep er nog een schakelaar bij wil zetten waarmee ik de kleppen ook handmatig open kan zetten zonder dat de machine aanstaat, een bypass van het relais. Handig bij het schoon maken van de machines in dat kader blijft de hand bedieningsschakelaar voor de afzuiger er zeker ook op.
er moeten waarschijnlijk nog wel wat rijgklemmen bij om de nullen van de kleppen op aan te sluiten. Afijn ik ga het maar eens uit tekenen denk ik. (altijd een goed idee)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Nou ja, keuze genoeg zou je zeggen. 150 mm met 180 N in drie seconden open of dicht voor ca 25 euro lijkt mij wel wat. en naast je machine schakelaar een klik aan klik uit schakelaar zou toch al prima zijn

Je kan misschien even goed gewoon een manuele klep naast de machine open en toe trekken? Gaat even snel..... Is dit niet een beetje een oplossing voor een niet bestaand probleem?

Het gaat in de eerste plaats over automatisatie... en over en professionele werkplaats.... Met arduino kan je heel wat al is het minder plug & play... De gebruikte kleppen zijn echter niet zo gek duur.... perslucht is bedrijfszeker, kan tegen vuil en is oersimpel, op elektrisch vlak enkel een spotgoedkope spoel nodig die makkelijk is aan te passen aan de stuurspanning die in de installatie gebruikt is. Actuatoren zullen stukken duurder komen als je kwalitatieve onderdelen koopt (ali valt hier wat mij betreft niet onder).
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Je kan misschien even goed gewoon een manuele klep naast de machine open en toe trekken? Gaat even snel..... Is dit niet een beetje een oplossing voor een niet bestaand probleem?

Een no nonsence benadering ben ik altijd voorstander van

Maar Op bv mijn zaagmachine zit de aansluitIng van de afzuig ergens onder aan de machine aan de ahter kant Omdan bij zon afsluiter te komen moet ik helemaaal om de machine heen lopen ..dat is niet echt handig
De werk systematiek van een hobbyist wijkt nogal af van het werken in een bedrijf .
Wij doen even een stukje zagen dan weer schuren dan even de lint zaag dan weer wat afkorten schuren. dan weer zagen vierkante gaten boor even langs de frees halen etc etc
Wij tenminste ik, werk on systematisch dat komt omdat wij nooit seriematig werken maar steeds aan een werkstuk(je)
We worden dan gemakzuchtig en voor die ene zaagsnede dat kleine stukje afschuren etc geloof je het wel, maar dan zitten je longen toch weer vol met zaagsel Dus dat is het juist zinnig dat wanneer ook maar 5 seconden aan je schuur schijf zit die 5 seconden stof toch goed wordt afgezogen ...
Of zien anderen dat weer anders
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als ik de topics zo op het forum volg, dan zijn er veel mensen bezig met het bouwen van hun droomwerkplaats. Daar gaat dan zoveel geld en tijd in zitten, dat het maken van werkstukken wat op de achtergrond verdwijnt. Dit is niet bedoelt als kritiek of zo, maar er zijn gewoon erg veel topics over de beste machine of de ideale werkplaats, als je het vergelijkt met de topics waarin iemand iets maakt in zijn werkplaats, dat niet bedoelt is om in die werkplaats te blijven. En als je schone longen wil, moet je niet in nederland gaan wonen. Ik ben van mening dat je sneller je gehoor om zeep helpt in je werkplaats, dan dat je wat krijgt van het in geademde stof. En dan heb ik het over hobby houtbewerkers. Voor mensen die 40 uur in de week in de stofzooi staan, gaan de risico's natuurlijk wel erg toenemen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ach ja, de ene koopt een Porsche om er naar te kijken en een ander koopt een Porsche om er in te rijden. Mijn ervaring is wel dat je er met wat machines niet bent, en je toch min of meer een droomwerkplaats nodig hebt, om ook daadwerkelijk iets te kunnen maken. Op twee schragen kun je niet fatsoenlijk zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat lijkt me wat overdreven. Mijn vader werd er nog op uit gestuurd met zijn timmerkist , wat ruw gezaagd hout en een bakfiets. Dan had hij alles wat hij nodig had. Veel gereedschap maakt je nog geen vakman.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb mijn eerste meubels op een Metalen Kinzo werkbankje gemaakt. Zolang je maar van de grond bent, kun je alles zagen. dat klopt wel ja. Maar mijn werkbank van 120x80 cm die ik nu heb, vind ik te klein, dus ga ik maar een grotere maken. En nauwkeurig zagen met een invalzaag en liniaal is nog niet zo eenvoudig, dus ga ik daar ook weer iets (beters) voor maken. En op Youtube staan leuke filmpjes hoe je met een cirkelzaag een zaagtafel kunt maken, dus ga ik dat ook doen. Werkplaats inrichten is een hobby in zich zelf.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Allemaal goed en wel Jullie vertellen mij niets nieuws .. Ben je wel eens in de werkplaats van een viool bouwer geweest ? een AlberHein tasje vol gereedschapjes meer niet.
Maar ja de meubelmakers vroeger die moesten hard werken hun hand zegen ene hun collectie schaven. Maar in dit item en ook in ander die nu actueel zijn gaan het over stof afzuiging.
En laten we het nu maar niet hebben hoe veel mensen vroeger al op jonge leeftijd de pijp aan Maarten gaven vanwege stof longen. We zullen niet gouw terugkeren naar het machine loze tijdperk en ook al doe je alle machines de deur uit het schuur stof is nog, dat nog wel het ergste ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.