Voorkant frame multiplex keukenkasten

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hoi,

Ik ben van plan de kastjes voor onze nieuwe keuken te maken uit multiplex platen, gewoon in de "europese stijl" dus zonder face frame, maar ik zit een beetje te dubben over de randen die zichtbaar zijn aan de voorkant. Ik streef een greeploos design na zoals in deze Grando keuken:

LIVO%202018%20bewerkt.jpg


Daar zie je dat boven de frontjes nog zo'n ~5cm van de voorkant van de kastjes zichtbaar is. Als ik alles van MDF zou doen dan zou dat denk ik niet zo'n probleem zijn, beetje houtvuller en opschuren en dan is het strak, maar met multiplex weet ik het niet zo zeker.

Kan ik het zo strak krijgen met multiplex en houtvuller? Of is het slimmer om toch voor een face frame te gaan? De hoofdreden voor multiplex is vochtgevoeligheid, en ik ga liever niet voor een fineer omdat ik bang ben dat dat ook los gaat laten uiteindelijk en ik zou graag iets maken dat super lang mee gaat. Misschien zou een dikfineer werken? of nog dikker, hardhouten latjes die ik er tegen lijm en tack?

Ben benieuwd naar jullie tips en tricks!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Er is ook vochtwerend MDF en met de juiste verf is dat al helemaal geen issue meer. Multiplex bestaat in verschillende kwaliteiten, de duurdere bevatten geen fouten zoal slecht gelamineerde delen met gaten er tussen echter om dit te schilderen zul je toch moeten plamuren wat bij MDF niet noodzakelijk is.

Wil je dan toch multiplex gebruiken dan zou je kunnen overwegen om de randen te maken van hardhouten strips. Dit vergt echter veel extra werk en ook hier zul je de naden moeten plamuren om ze straks en zichtloos weg te werken.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Thanks! Ik ben voor wat spatwerk hier en daar niet zo bang, maar meer voor als er een keer heftige lekkage is, of nog erger, een langdurige kleine lekkage waar pas na een paar maanden wordt ontdekt dat het druppelt, is vochtwerend MDF daar tegen bestand?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Kopse kanten van welk plaat materiaal ook afdekken met massief hout. De dunne stroken kan je met plakband tijdelijk op de zichtkanten bevestigen terwijl de houtlijm droogt. Strookjes van 3 a 4 mm met een mooi vellingkant vallen ze al niet meer op.
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Jij bedoeld dat het keuken kozijn (wat je frame noemt) niet in het zicht mag komen, als ik het goed begrijp.
Wim
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Heb het plaatmateriaal vandaag aangeschaft en op maat laten zagen, ben toch voor melamine spaanplaat ("meubelpaneel") gegaan. Het is wat iedereen in de industrie gebruikt, al 50 jaar geloof ik :p, goed vochtwerend (mits ik de naden kit denk ik?) en prima sterk en hard. En misschien nog wel het belangrijkst, dan hoef ik de binnenkant van de kastjes niet te lakken :D

Met die tijdsbesparing vind ik het wel goed om dan wat extra tijd aan de houten strips te besteden. Followup vraagje: hoe zet ik de houten strips vast aan de spaanplaat? Is het een goed idee om voor PU (bruis) lijm te gaan ipv normale houtlijm? Dat grijpt vast wat lekkerder vast op het poreuze spaanplaat, en het is ook in D4 te krijgen. Mijn plan is dan om het licht oversized er op te zetten, en het dan af te werken met een kopieerfrees, is dat lui, slecht idee, goed idee?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Nou, je bent niet lui want het is veel werk, dat kan ik je wel vertellen. Reken het aantal meters maar eens uit ;)
Bruislijm vind ik niks, zou dan nog eerder twee componenten lijm gebruiken. Maar watervaste houtlijm is ook prima. Spaanplaat eerst even voorstrijken met verdunde lijm.
Oversized is het best inderdaad en dan de kopieerfrees erlangs. Zou ik ook doen. Precies op maat krijg je n.l. nooit goed.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Als ik melamine heb op een kant, zal ik die er dan af schuren ofzo? hout op hout lijmt het best right?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Als ik melamine heb op een kant, zal ik die er dan af schuren ofzo? hout op hout lijmt het best right?

Het is del ijm die het werk doet.
Houten afdeklat - houtlijm- melamine gaat niet werken natuurlijk.
Maar houten afdeklat - twee componenten lijm - melamine natuurlijk wel.
Afschuren? Je zou dat op een proefstukje kunnen testen en kijken wat er tevoorschijn komt en of je daar op kunt lijmen.
Maar ik vraag me af of je dat strak krijgt met afschuren. Misschien frezen, maar melamine is natuurlijk keihard, dus daar heb je goede dus dure frees voor nodig.
En je hebt de kans dat de rand toch rafelig wordt.
Misschien eerst een proefstukje maken waarbij je de lat op de melamine lijmt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.