Hammer A3-31 afstellen

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik heb een Hammer A3 -31 in mooie staat kunnen bemachtigen
Een en ander stond nogal al vreemd afgesteld.
Na vele uren stellen heb ik de vlaktegel op de
groede hoogte ten opzicht van de messen kunnen krijgen
Het vlakken verloopt nu echt prima
Maar het valk van dikte gedeelte wil niet echt lekker
Zelfs een vuren balkje van 4 x 6 cm wil er amper doorheen
ik moet duwen en trekken.
Wie heeft het juiste advies?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Staan aan en afvoerrollen aan/ goed afgesteld?
Bij een beetje stroef werkt wat houtglijmiddel maar jou uitleg gaat uit van een groter probleem :)
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik vind de tafels van Hammer redelijk stroef. ribbels van het vlak frezen zijn behoorlijk ruw. Ik heb dat wel eens gladder gezien
Ik zie al alles draaien, de aandrijf kettingen etc . Hij pakt het hout wel een beetje maar het blijft steeds steken
Ik vond hier wel een handleiding voor het afstellen van de vlak tafels maar
Hoe het zit met de doorvoer rollen is mij onduidelijk .
Op youtube zie toch wel filmpjes waar gewoon een eiken plank van 30 breed er door heen moet kunnen.
Hoe stel je aanvoer en uitvoer rol af?
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Als je moet duwen en trekken, lijkt het mij dat de aanvoerrollen niet lekker staan afgesteld. Ik zou zeggen te los tov de messen. Want als het goed is, is de invoerrol van metaal en zitten er ribbels op waardoor deze niet zomaar zou kunnen slippen. De uitvoerrol is wel glad (om te voorkomen dat er afdrukken op het geschaafde hout komen).
Bij mijn oude vandiktebankje slipten de rollen wel vaak door, maar dat waren beide gladde rubber rollen.

Hoe doet hij het als je het hout er een 2e keer doorheen haalt zonder de dikte te veranderen? Gaat het dan wel soepel? En zit er verschil in soepl/stroef doorvoeren met meer of minder afname?
Wat voor messen zitten erin, zelfstellende messen of messen die je zelf op hoogte moet zetten? (Ik ga er maar even vanuit dat ze scherp zijn, om een open deur in te trappen)

Ik had graag gekeken of ik verder kon helpen, maar mijn A3-31 wordt pas half maart geleverd. Dus moet het even doen met alleen helder nadenken.
Wel hebben ze mij bij Felder gezegd dat ze voor de NL-markt de rollen altijd nastellen, omdat ze deze in Oostenrijk strakker afstellen (voor gebruik met vooral vurenhout), en dat ze ze iets losser zetten omdat we hier in NL meer hardere houtsoorten gebruiken.

Rob
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bij de banken die ik ken stel je de messen, niet de rollen. De aanvoerrol neemt het hout niet mee? ook niet als je de tafel wat omhoog draait?
 

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Vandikte gedeelte naar beneden draaien, aan de binnenzijde zie je links en rechts 2 kunststof afdekdoppen zitten, deze kun je makkelijk verwijderen. Hier achter kun je de druk van de walsen afstellen.

Heb vorig jaar ook voor een spotprijs een a3 31 bemachtigd (€ 600,-) ook hiervan het de bladen , messen opnieuw moeten afstellen. Neem je tijd hiervoor en zorg dat je eerst de messen op de juiste stand hebt staan alvorens de bladen afstellen. Messen mogen moeten 1,1mm uit de kop steken. Daarna uitvoerblad afstellen (zorgen dat de messen iets hoger liggen) Daarna het invoerblad.

Mochten de walsen het hout dan niet meenemen, deze naar beneden draaien en op de juiste druk.

Kost even tijd (zelf 2 avondjes gespendeerd) maar dan heb je een pracht machine.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Bedankt KMook ! 600 euro is natuurlijk puur massel! Ik was wel iets meer kwijt . wel is de mijne nog nagenoeg ongebruikt. Wat aandraagt ga ik morgens eens bestuderen . Ik heb de indruk dat de rollen zelfs te laag zitten en het hout te hard tegen de tafel aandrukken waardoor het niet meer wil glijden. Ik zag vandaag op een latje dat ik geschaafd had no de stevige afdruk van de invoer rol. Ook ga ik proberen de tafels wat gladder te maken vind ze behoorlijk ruw door de groeven van de frees .
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Heb je de tafel zoals eerder al voorgesteld al een keer gereinigd en gesmeerd (met hout glijmiddel of eventueel zelfs wat kaarsvet) ?
 

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Bedankt KMook ! 600 euro is natuurlijk puur massel! Ik was wel iets meer kwijt . wel is de mijne nog nagenoeg ongebruikt.

De mijne ook, machine uit 2016 (vorig jaar gekocht)

Wat aandraagt ga ik morgens eens bestuderen . Ik heb de indruk dat de rollen zelfs te laag zitten en het hout te hard tegen de tafel aandrukken waardoor het niet meer wil glijden. Ik zag vandaag op een latje dat ik geschaafd had no de stevige afdruk van de invoer rol. Ook ga ik proberen de tafels wat gladder te maken vind ze behoorlijk ruw door de groeven van de frees .

Als je de tafel de tafel 'gladder' wilt hebben, ik zou deze enkel tot P1000 licht schuren. Gebruik daarna enkel een siliconenvrij glijmiddel (bv Groene Olifant van Jumbo Totaal) Maakt een wereld van verschil.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mijn robland doet het meer dan prima zonder

Is eerder uitzondering dan regel:). Glijmiddel hoort in principe bij vandiktebank. Ik veronderstel dat je de tafels van je Robland vroeg of laat toch ook met iets insmeert, al was het maar om ze te beschermen tegen roest.....:p
In elk geval denk ik dat het het een verstandig advies is om bij een vandiktebank met doorvoerproblemen eerst en vooral naar een glijmiddel te grijpen, vooraleer naar andere dingen te beginnen kijken.....
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Inmiddels ben ik een stuk opgeschoten Machine werkt weer goed heb bladen licht geschuurd met waterproef 600 -800 --1000 daar na goed in de was gezet
Dat scheelt ook en stuk.
Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Daarom zoek ik eigenlijk een bouw tekening waar ik precies op kan zien hoe alles in elkaar steekt
Waar vind ik zoiets? Ik ga zeker Felder mailen .
Heren bedankt voor de bijdrage .
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Inmiddels ben ik een stuk opgeschoten Machine werkt weer goed heb bladen licht geschuurd met waterproef 600 -800 --1000 daar na goed in de was gezet
Dat scheelt ook en stuk.
Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Daarom zoek ik eigenlijk een bouw tekening waar ik precies op kan zien hoe alles in elkaar steekt
Waar vind ik zoiets? Ik ga zeker Felder mailen .
Heren bedankt voor de bijdrage .

@karangetang Ik heb een technische tekening van de A3 serie, in pdf. Stuur me een pm met je mailadres en je krijgt hem zsm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.