Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20
    Vandikte gedeelte naar beneden draaien, aan de binnenzijde zie je links en rechts 2 kunststof afdekdoppen zitten, deze kun je makkelijk verwijderen. Hier achter kun je de druk van de walsen afstellen.

Heb vorig jaar ook voor een spotprijs een a3 31 bemachtigd (€ 600,-) ook hiervan het de bladen , messen opnieuw moeten afstellen. Neem je tijd hiervoor en zorg dat je eerst de messen op de juiste stand hebt staan alvorens de bladen afstellen. Messen mogen moeten 1,1mm uit de kop steken. Daarna uitvoerblad afstellen (zorgen dat de messen iets hoger liggen) Daarna het invoerblad.

Mochten de walsen het hout dan niet meenemen, deze naar beneden draaien en op de juiste druk.

Kost even tijd (zelf 2 avondjes gespendeerd) maar dan heb je een pracht machine.

Bedankt KMook ! 600 euro is natuurlijk puur massel! Ik was wel iets meer kwijt . wel is de mijne nog nagenoeg ongebruikt. Wat aandraagt ga ik morgens eens bestuderen . Ik heb de indruk dat de rollen zelfs te laag zitten en het hout te hard tegen de tafel aandrukken waardoor het niet meer wil glijden. Ik zag vandaag op een latje dat ik geschaafd had no de stevige afdruk van de invoer rol. Ook ga ik proberen de tafels wat gladder te maken vind ze behoorlijk ruw door de groeven van de frees .
    Laatst gewijzigd door karangetang; 24-01-20 om 19:31.

Heb je de tafel zoals eerder al voorgesteld al een keer gereinigd en gesmeerd (met hout glijmiddel of eventueel zelfs wat kaarsvet) ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karangetang Bekijk Berichten
    Bedankt KMook ! 600 euro is natuurlijk puur massel! Ik was wel iets meer kwijt . wel is de mijne nog nagenoeg ongebruikt.

De mijne ook, machine uit 2016 (vorig jaar gekocht)

Wat aandraagt ga ik morgens eens bestuderen . Ik heb de indruk dat de rollen zelfs te laag zitten en het hout te hard tegen de tafel aandrukken waardoor het niet meer wil glijden. Ik zag vandaag op een latje dat ik geschaafd had no de stevige afdruk van de invoer rol. Ook ga ik proberen de tafels wat gladder te maken vind ze behoorlijk ruw door de groeven van de frees .
    Als je de tafel de tafel 'gladder' wilt hebben, ik zou deze enkel tot P1000 licht schuren. Gebruik daarna enkel een siliconenvrij glijmiddel (bv Groene Olifant van Jumbo Totaal) Maakt een wereld van verschil.

Ik had in het begin ook moeite op een nieuwe A3-31 om vandikte te schaven. Na de aanschaf van Supergleit was dat verleden tijd ;-).

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Zonder glijmiddel doet geen enkele vandiktebank het fatsoenlijk....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk Berichten
    Zonder glijmiddel doet geen enkele vandiktebank het fatsoenlijk....
    Mag ik dat tegenspreken? Mijn robland doet het meer dan prima zonder

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door s0ulmaster Bekijk Berichten
    Mijn robland doet het meer dan prima zonder
    Is eerder uitzondering dan regel. Glijmiddel hoort in principe bij vandiktebank. Ik veronderstel dat je de tafels van je Robland vroeg of laat toch ook met iets insmeert, al was het maar om ze te beschermen tegen roest.....
    In elk geval denk ik dat het het een verstandig advies is om bij een vandiktebank met doorvoerproblemen eerst en vooral naar een glijmiddel te grijpen, vooraleer naar andere dingen te beginnen kijken.....

Inmiddels ben ik een stuk opgeschoten Machine werkt weer goed heb bladen licht geschuurd met waterproef 600 -800 --1000 daar na goed in de was gezet
    Dat scheelt ook en stuk.
    Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Daarom zoek ik eigenlijk een bouw tekening waar ik precies op kan zien hoe alles in elkaar steekt
    Waar vind ik zoiets? Ik ga zeker Felder mailen .
    Heren bedankt voor de bijdrage .

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karangetang Bekijk Berichten
    Inmiddels ben ik een stuk opgeschoten Machine werkt weer goed heb bladen licht geschuurd met waterproef 600 -800 --1000 daar na goed in de was gezet
    Dat scheelt ook en stuk.
    Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Daarom zoek ik eigenlijk een bouw tekening waar ik precies op kan zien hoe alles in elkaar steekt
    Waar vind ik zoiets? Ik ga zeker Felder mailen .
    Heren bedankt voor de bijdrage .
    @karangetang Ik heb een technische tekening van de A3 serie, in pdf. Stuur me een pm met je mailadres en je krijgt hem zsm.

Forum Rechten