is iemand met deze club bekend ?

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Het blijkt dat vlakbij de woonplaats van mijn ouders al een hele tijd cursussen gegeven worden om hout te bewerken op diverse niveaus. Van het niveau, dit is hout tot, maak even een ....

De indruk die ik van het geheel heb is dat het in eerste instantie gaat om het leren van de technieken en daarna pas om een werkstuk. Dat lijkt me wel belangrijk aangezien ik ook wel eens een cursus heb gedaan waar het enige uitgansgpunt was dat de cursist aan het eindevan de dag met een werkstuk weg moest gaan.

Het is uitgesmeerd over 16 weken en ook 's-avonds dus prima mijn werk te combinerne.

Ik overweeg er zelf een basis cursus te gaan doen en dan te zien waar ik uitkom, maar vroeg me af of iemand wellicht hier al eens ervaringen heeft opgedaan.

http://www.cursusmeubelmaken.nl/
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Tot nu toe heb ik alleen maar positieve geluiden gehoord over de schrijn in Langbroek.
Ik heb bij stadswerkplaats Utrecht mijn 1e basis cursus houtbewerking gedaan en ook de leraar daar adviseerde mij hun als ik verder wilde gaan in het meubelmaken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Gewoon doen, je merkt vanzelf of het je aanspreekt.
Sowieso zal je er heel wat van opsteken, hoe meer leermeesters, hoe veelzijdiger de leerling wordt;-)

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen dan?

Hoe is het trouwens met de schaaf, doet ie het al weer een beetje beter?

Groeten,
Steven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heb in het verleden drie cursussen bij de schrijn gevolgd. Ze beginnen bij de basis en bouwen het van hieruit op. Wij deden bijna alles met de hand dus geen gebruik van stationaire machines. Heb hier veel geleerd. Kan het iedereen aanbevelen.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik denk er idd serieus over om daar een cursus te gaan volgen. Gewoon lekker bij de basis beginnen en het handwerk leren. De indruk die ik er van krijg is dat men ook juist ervoor zorgt dat die basis goed is.

@Steven, het probleem bij de praxis baley is.was dat de kikker steeds ondanks goed vastzetten naar achter schoof. Daardoor werd de mond te groot en hapte de beitel in het hout. De beitel zelf was nog zeer scherp. Overigens mezelf ook op een mooie Veritas getrakteerd afgelopen dinsdag bij Baptist :cool: en daar gaat het echt heel fijn mee.
 

Hugo

Actieve deelnemer
21 sep 2008
39
0
Ik ben daar toevallig gisteren even geweest omdat ik aan de overkant wat hout had gekocht. Het ziet er allemaal gelikt uit daar. Mooie werkplaats, mooi zelfontwikkeld lesprogramma en drukbezochte cursussen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb aan Theo (flevobiker) gevraagd over de Schrijn en dit was wat Theo via de mail aan mij schreef

Goed "De Schrijn"
Mooie locatie die je echt tot rust brengt.
Mooie leslokaal met eigen houtberging (opslag)
Zeer ervaren en bevlogen docenten met oog voor de cursist.

Tijdens de cursus word je voorzien van goed les materiaal wat je kunt gebruiken als naslagwerk.
verder leer je niet alleen werken met hout maar ook een besteklijst maken zodat je zelf hout kunt bestellen volgens de
standaard formaten. ik weet niet of ze het nog doen maar bij mij gaven ze ook nog uitleg omtrent design en de ontwikkeling van het meubel maken.
was erg interessant.

ja je gaat ook nog werken met hout, te beginnen met basis elementen zoals het schaven, haaksteken met beitel, hoe moet je zagen en waar moeten je hierbij op
letten. Voor het schaven krijg je een groot blokhout wat je volledig haaks/vlak/scheluw mag maken. verder ga je diverse verbindingen maken (dat waren er best veeeel).
tijdens basiscursus maak je ook gereedschap, zoals een hamer, zwaluwstaartmal, steek hulp voor beitel, en leer je beitels slijpen en afstellen.

vervolgcursus ga je je eigen gereedschap kist maken, hiervoor ga ook leren paren/afteken etc.
gevorderden cursus maak je je eigen werkstuk, hiervoor lever je via je besteklijst de benodigde materialen aan die dan voor je gereed worden gemaakt.
graag had ik zelf machinaal nog willen doen maar is door omstandigheden niet door gegaan maar ook dit is aan te bevelen.

zelf wil ik graag nog een keer meubelrestauratie gaan doen.

maw
Ik kan je "de schrijn" zeker aan bevelen ik heb het reuze naar mijn zin gehad.
veel geleerd en mijn belangstelling is alleen maar gegroeid.
voor de zekerheid heb ik hieronder het hun webadres geplakt.

http://www.cursusmeubelmaken.nl/

Groetjes
Flevobiker (theo)
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ik heb nu 2 cursussen gevolgd bij De Schrijn, en ben er erg tevreden over.
De basiscursus is bedoeld om goed begrip te krijgen van de handgereedschappen en die te leren gebruiken, en enkele houtverbindingen te leren maken. Je past dat dan toe in een paar handige hulpgereedschappen. Het gaf mij heel veel gevoel voor het ambachtelijke werken, en je snapt precies waar je mee bezig bent.
Daarna de vervolgcursus gedaan, waarin je een gereedschapskist maakt. Zelf je panelen lijmen, zwaluwstaarten en verstek maken voor de hoeken, bodem en deksel groeven inzagen, hangrepen vrezen, mooi schaven en afwerken.

Veel liefde voor het vak, goede docenten, persoonlijke benadering, en ook administratief heel goed geregeld.

Ik zeg: doen!

Hans
 

Jan Harms

Nieuw lid
28 dec 2011
5
0
Vries
Klinkt goed.

Ik wil ook een cursus meubelmaken volgen echter Utrecht is te ver. Weet iemand of er in het noorden (omgeving groningen) een soortgelijke cursus is en wat zijn de ervaringen?

Jan
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De kogel is door de kerk !
Heb mij opgegeven voor de Basis cursis bij de Schrijn .
Ben ervan overtuigd dat ik alle hulp kan gebruiken die ik maar kan krijgen , om de woorden aan te halen van een forum lid met een kleine toevoeging : ik ben rete ONhandig dus in januarie op maandag avond begint het feest !..... voor mij dan ... voor de docenten een hell ;-)


Maar nu de hamvraag zijn er forum leden die ook deze cursus doen op maandag avond want vervoer is voor mij het grootste probleem .
De heenweg is niet zo'n probleem maar terug .... dus als iemand via utrecht centraal zou kunnen rijden ben ik bijzonder HAPPY of via amsterdam centraal dan wordt ik al euforisch !!!!
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Er is sowieso een goede bus naar Langbroek. In mijn groep zat iemand die met OV uit Amsterdam kwam. 5 u van huis, kwart voor 7 daar. En het regelt zich wel met mede cursisten.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Er is sowieso een goede bus naar Langbroek. In mijn groep zat iemand die met OV uit Amsterdam kwam. 5 u van huis, kwart voor 7 daar. En het regelt zich wel met mede cursisten.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@hansoosting :De Schrijn heeft aan mij gemeld dat er nu 3 cursisten uit Utrecht komen en 1 uit hilversum dus dat ziet er positief uit !
Daar zit vast wel iemand bij die mij op terug weg bij het cs Utrecht kan droppen en misschien is de weg heen ook nog te regelen maar dat vind ik niet zo belangrijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.