Festool CS 50/70 of Festool CMS systeem met TS-55

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik wil graag een zaagtafel aanschaffen en zit te kijken naar een Festool CS 50 of 70 en het Festool CMS systeem met daarin een TS 55 inval zaag.

Stel je vergelijkt de CS 50 met de CMS TS 55, wat voor verschillen zitten hier eigenlijk tussen?

Zou de CS nauwkeuriger en gebruiksvriendelijker zijn of doen die voor elkaar niet onder?

Zou er een specifieke reden zijn juist de CS of de CMS.

De machine zal eigenlijk alleen thuis in de garage gebruikt worden dus mobiliteit is niet perse van belang.

De CMS zie ik wel zitten omdat hier dan ook de bovenfrees in kan, hoewel dit wel een prijzig accessoire is.

Op Marktplaats staat momenteel een complete CMS set te koop met zaag en dit wekte wel mijn interesse. Vandaag in de winkel
wezen kijken naar een CS 70. Op zich mooi ding en voldoet aan mijn wensen.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Hier staat een moooie harvey op het forum, grote zaagtafel, is dat wat voor je?

Dat is een mooie machine maar een maatje te groot voor mij. Het moet nog wel transporteerbaar zijn, echter niet op frequente basis.

Verder ben ik maar een hobbyist met teveel wensen en eisen.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Ook ik ben een "hobbyist" en wilde een paar jaar terug een goede zaagtafel kopen. Ben bij Festool in Waddinxveen wezen kijken naar de CMS met de TS 55. Mooi doordachte en mooie set van hoge kwaliteit. Ik wilde weten hoe je de hoek van het zaagblad kon verstellen als de TS 55 in de CMS was geplaatst. Dat viel bar tegen. Dat doe dus gewoon op de TS 55 maar die hangt, uit het zicht en onderste boven onder de CMS. Niet zo erg handig en voor mij een minpunt bij deze set. Wat later heb ik de kleinste Mafell Erika, 60e gekocht. Deze machine, gekocht bij de zeer service gerichte dealer in mijn woonplaats, bevalt mij als "hobbyist" uitstekend. Voor de machine heb ik een passende plaat met zwenkwieltjes gemaakt en dat past nu keuring onder mijn ouderwetse zware werkbank.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Nieuw zijn de diverse CMS-zaken van Festool niet meer te koop. Ook de VL voor de MFT/3 is uit de handel. Europese regelgeving.
NB Over een paar maanden komt de KS80 eraan. Met sawstoptechnologie.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Nieuw zijn de diverse CMS-zaken van Festool niet meer te koop. Ook de VL voor de MFT/3 is uit de handel. Europese regelgeving.
NB Over een paar maanden komt de KS80 eraan. Met sawstoptechnologie.

Vandaar dat ik er niet veel meer van kan vinden bij winkels. En wat is een KS80? Is dat de afkortzaag?

- - - Updated - - -

Ook ik ben een "hobbyist" en wilde een paar jaar terug een goede zaagtafel kopen. Ben bij Festool in Waddinxveen wezen kijken naar de CMS met de TS 55. Mooi doordachte en mooie set van hoge kwaliteit. Ik wilde weten hoe je de hoek van het zaagblad kon verstellen als de TS 55 in de CMS was geplaatst. Dat viel bar tegen. Dat doe dus gewoon op de TS 55 maar die hangt, uit het zicht en onderste boven onder de CMS. Niet zo erg handig en voor mij een minpunt bij deze set. Wat later heb ik de kleinste Mafell Erika, 60e gekocht. Deze machine, gekocht bij de zeer service gerichte dealer in mijn woonplaats, bevalt mij als "hobbyist" uitstekend. Voor de machine heb ik een passende plaat met zwenkwieltjes gemaakt en dat past nu keuring onder mijn ouderwetse zware werkbank.

Hoe ging het instellen van de diepte? Ook zo'n gehannes of is dat beter toegankelijk?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
De diepte ging wel wat eenvoudiger maar wel op de TS 55 zelf en onder de tafel. Wel was er op internet info over zelfgemaakte hulpstukken om de hoogte eenvoudiger te verstellen. D.w.z. de knop op de TS 55 permanent op los zetten en dan de hoogte regelen door een constructie met bv een schroefdraadstang met een knop. Draadstang draaien was dan de hoogte verstellen. Tsja.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
De set op markplaats voor 1295 ziet er best goed uit en zeer compleet, maar voor 2048 euro heb je dezelfde set als zijnde de CS 50, nieuw met 5 jaar garantie. In Duitsland nog 100 euro goedkoper dus dat is niet de moeite om het daar te kopen gezien de bezorgkosten. De CS 50 lijkt mij dan toch wel een wat betere zaag en de hogere prijs wel waard.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
KS80 is KreisSäge (Cirkelzaagtafel) met 80 mm zaagdiepte. Qua omvang te vergelijken met de Precisio 70, maar een iets grotere tafel lijkt het. Mogelijk gebruik makend van dezelfde accessoires. Er zijn nog niet veel beelden van te vinden, maar hij staat in de 2020 catalogus.

De Sawstop technologie behoedt je voor het per ongeluk (of opzettelijk!) afzagen van vingers etc. Een sensor 'voelt' of er contact is met een geleidende substantie (iets nats dus, itt iets droogs wat hout normaliter is), blokkeert de zaag en klapt die in een fractie van een seconde weg. Heel gave uitvinding van Sawstop, een amerikaans bedrijf dat onlangs door de moeder van Festool gekocht is.

Verschil is wel dat de originele Sawstop na iedere keer 'redding' een nieuwe module nodig had. Ik weet het niet zeker, maar de KS80 zou een vorm van 'zekering' hebben, waardoor dat wisselen niet nodig is en je gewoon na een reset weer verder kunt. Bij de prototypes die oa op de Bouwbeurs te zien waren was dat nog niet zo. De demonstratie met knakworstjes als vertegenwoordiger van mensenvingers deden ze dan ook maar 1 keer per uur of zo — zo'n module kostte rond de honderd euro…

De KS80 krijgt net als de SS de optie om het foefje uit te zetten als je groen (nat) hout zaagt en ook voor aluminium (dat natuurlijk geleidt) etc.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ok. De afkortzaag kapex heeft ook de letters KS erin.

Maar nog groter dan de 70 is niet nodig en zal ook weer duurder zijn. De sawstop technologie ken ik en is op zich heel nuttig. Heb 1 keer bijna al mijn vingers eraf gezaagd met mijn invalcirkelzaag toen ik het afzagende plankje van onder vastgreep terwijl de zaag dus veel te diep stond. Dat was wel even schrikken maar met wat pleisters allemaal goed gekomen.

De CS 50 zal voor mij meer dan prima zijn wat betreft zaagdiepte.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Hoi Guido,

Ik ben begonnen met de cms, maar heb deze heel snel weer verkocht. Ik snap niets van deze keuze van festool. Het werkt niet lekker. Het vraagt zoveel gedoe als je bv schuin wil zagen. De cs50 kan ik je wel aanraden! In prijs maakt dit volgens mij niet echt uit. Als je een cs50 koopt kun je hem beter zonder poten gebruiken en zelf een hoog onderstel bouwen dan staat alles stabiel. De cs50 komt overal wel doorheen en heeft weinig moeite met hardhout. Een panther zaagblad is wel een aanrader. Ik gebruik mijn invalzaag alleen voor schuine lange stukken te zagen, dat gaat niet met zo'n klein tafeltje. De roltafel werkt fijn maar de aanslag met fijninstelling vind ik zijn geld niet waard. De verbreding van de tafel is ook wel fijn om te gebruiken. Tot slot. Koop geen cms, het ziet er mooi uit maar naar mijn idee werkt het voor geen meter (behalve als je de hele dag alleen maar wil schulpen). Ben benieuwd naar je plannen
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Time, bedankt voor je reactie. Ik heb de cms al afgegeschreven en focus nu op de cs 50. Wil graag de complete set aanschaffen, hoewel ik nog twijfel of ik al die accessoires wel nodig heb.

Ik hou marktplaats nog even in de gaten maar daar zitten ook wel wat oplichters tussen dus het zal wel een nieuwe worden.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Hoi Guido,

geen dank. Ik weet niet waar je ergens woont maar je mag altijd langskomen om te testen. Ik heb de hele set. Ik denk dat ik deze naast de harvey die ik nu heb gewoon hou als ik projecten buiten het atelier heb. Blijft een fijne zaag. Marktplaats zit vol met oplichters klopt. maar de cs50 is wel een machine die mensen komen bezichtigen en daarom dus minder snel wordt aangeboden door oplichters. Ze hebben vooral machines zoals de domino die ze dan aanbieden en niet opsturen (en ook niet hebben, ze plukken de foto's van internet). Dus als je de machine gaat zoeken op marktplaats zal je opzich niet zoveel problemen daarbij ondervinden. Belangrijk is wel dat je naar het plaatje kijkt waar het jaartal op staat. En opletten van wie je hem koopt. Ik heb mijn eerste 2e handse (heb nu een nieuwe is veel fijner, elke kras die je maakt heb je aan jezelf te danken) bij een bouwvakker gehaald, de tafel was er niet super aan toe. had m liever van een hobbyist gekocht!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Waarschijnlijk komt mijn CS70 te koop. Dat weet ik waarschijnlijk morgen. Het is wel een compleet aangepaste met Incra LS Positioner, tafelverbreding en freeslift (zie dit topic). De foto's uit het topic zijn terug te vinden vanaf post #58.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Waarschijnlijk komt mijn CS70 te koop. Dat weet ik waarschijnlijk morgen. Het is wel een compleet aangepaste met Incra LS Positioner, tafelverbreding en freeslift (zie dit topic). De foto's uit het topic zijn terug te vinden vanaf post #58.


Zo'n mooi project! dan heb je iets beters gevonden! Incra is mooi spul.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Zo'n mooi project! dan heb je iets beters gevonden! Incra is mooi spul.
Dan ben ik wel heel benieuwd waar je dit keer voor gaat!

Het is zeker mooi spul dat Incra. Qua gemak en preciesie zal ik er waarschijnlijk op achteruit gaan. Maar krijg wel het gemak van een roltafel. Het zal een SCM/Holzkraft SC 1C (misschien een SC 2C) of C 26G worden. Maar goed, genoeg over mij. Back on topic!
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Hoi Guido,

geen dank. Ik weet niet waar je ergens woont maar je mag altijd langskomen om te testen. Ik heb de hele set. Ik denk dat ik deze naast de harvey die ik nu heb gewoon hou als ik projecten buiten het atelier heb. Blijft een fijne zaag. Marktplaats zit vol met oplichters klopt. maar de cs50 is wel een machine die mensen komen bezichtigen en daarom dus minder snel wordt aangeboden door oplichters. Ze hebben vooral machines zoals de domino die ze dan aanbieden en niet opsturen (en ook niet hebben, ze plukken de foto's van internet). Dus als je de machine gaat zoeken op marktplaats zal je opzich niet zoveel problemen daarbij ondervinden. Belangrijk is wel dat je naar het plaatje kijkt waar het jaartal op staat. En opletten van wie je hem koopt. Ik heb mijn eerste 2e handse (heb nu een nieuwe is veel fijner, elke kras die je maakt heb je aan jezelf te danken) bij een bouwvakker gehaald, de tafel was er niet super aan toe. had m liever van een hobbyist gekocht!

Eens bij iemand kijken naar wat je ermee kunt is altijd fijn. Enige tijd terug naar een Festool dealer geweest maar deze had enkel de CS 70 staan. Ik woon zelf midden Nederland.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.