Beginners gids voor pennen draaien

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik speel al een tijdje met het idee om mijn opgedane kennis te delen. Wie weet heeft iemand er iets aan.
Deel 1 en 2 van de gids voor het maken van penne staan nu online op mijn blog. Helaas enkel in het Engels voorlopig, maar het doel is om de site tweetalig te maken binnenkort.

http://mrruben.be/woodworking/beginners-guide-to-pen-making-part-1/

Alle tips en (opbouwende) kritiek zijn welkom.

PS: De gids voor matroesjka's moet ik nog updaten met foto's. Ik lig al een week ziek op de zetel en had daardoor eindelijk tijd om te beginnen schrijven...
 

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
68
Rotterdam
Ik heb deel 1 en 2 gelezen. Zeker als het vertaald is in het Nederlands zal het een prima instructie worden, alle lof!
1 opmerking: bij het gebruik van CA zeg je" eerst een paar lagen dik en dan een paar lagen dun". Moet dat niet precies anders om?
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Hey Pieter, bedankt voor de moeite. Je hebt gelijk ivm de lijm, dat moet andersom. Ik pas het direct aan!
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dag Nico, ik ben op dit moment geen lid van, enkel van de Vlaamse tegenhanger. Maar het klinkt wel interessant.
Ik zal contact met je opnemen wanneer de andere delen klaar zijn. Er komt zeker nog een deel over het draaien zelf en dan 1 of 2 delen over het maken van blanks en het afwerken met gravering, inlegwerk enzovoort. Voor de vertaling moet ik eerst nog een nieuwe site maken die tweetalig is, maar dat staat ook binnenkort op het programma.

Alvast bedankt voor de interesse!
 
Dag Nico, ik ben op dit moment geen lid van, enkel van de Vlaamse tegenhanger. Maar het klinkt wel interessant.
Ik zal contact met je opnemen wanneer de andere delen klaar zijn. Er komt zeker nog een deel over het draaien zelf en dan 1 of 2 delen over het maken van blanks en het afwerken met gravering, inlegwerk enzovoort. Voor de vertaling moet ik eerst nog een nieuwe site maken die tweetalig is, maar dat staat ook binnenkort op het programma.

Alvast bedankt voor de interesse!

Komt goed, ik wacht de vertaling af.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Kleine update. de Nederlandstalige versie van deel 1 en 2 komt hoogstwaarschijnlijk in het volgende nummer van ActieRadius (ergens in de zomer).
ondertussen heb ik een begeleidend filmpje gemaakt :

 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
nog een update voor de liefhebbers (voorlopig enkel in het Engels).
Deel 3 van de serie gaat over allerlei soorten van afwerking die je kan toepassen op pennen.
Gaande van pyrography tot inlegwerk en blad metaal.

Het gaat hier vooral om de technieken en niet zo zeer een proper afgewerkt resultaat zoals je zal zien in sommige voorbeelden.

http://mrruben.be/woodworking/a-beginners-guide-to-pen-making-part-3/

link naar het filmpje (premiere morgenavond):

 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Duidelijk verhaal. Of dit allemaal voor beginners is is een ander verhaal.

Waar ik wat meer over wil weten is het afwerken van pennen met japanse laktechniek. Urushi en dan met name hoe moet je het drogen en schuren etc. Maar dat is zeker niet voor beginners.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dag Wim, geen van deze technieken is echt moeilijk dus ik denk dat iedereen dat wel kan met wat uitleg.

Die Japanse laktechniek ga ik eens opzoeken. Als iemand daar info over heeft ben ik ook wel geïnteresseerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.