Zuigvolume/onderdruk hoe wat?

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Allen......

Op advies van Boktor toch maar even een eigen topic aangemaakt.

Ik zit al een tijdje te wikken en te wegen om in mijn garage een afzuiginstallatie te gaan plaatsten.
Ik ben een beginnend hobbyist en op dit moment zuig ik af met een Festool stofzuiger icm een cycloon(tje).

Externe afzuigers zullen natuurlijk al gauw verbetering geven maar inmiddels heb ik begrepen dat niet alleen aanzuigvolume maar ook de onderdruk een belangrijke rol speelt.



Ik beschik op dit moment over...

Afkortzaag (kapex 120)
DeWalt 7491 zaagtafel
Scheppach vlak vandiktebank (toxic zn oude)

In de nabije toekomst wil ik een freestafel in mn werkbank maken..
Incra of Jessm lift met een triton frees en zo'n stofafzuigbak eronder.

Deze 4 dingen wil ik natuurlijk sowieso aansluiten......evt decoupeerzaag,schuurmachines etc wellicht ook, maar ik heb dan mn Festool "over" voor die accessoires.

Nu zou ik aan jullie willen vragen......wat voor getallen in onderdruk ben ik dan op zoek om een goede afzuiging te kunnen krijgen?

Nu weet ik dat koppelingen/bochten en de te gebruiken buizen ook invloed hebben....maar dat moet ik allemaal nog aanschaffen en kan ik afstemmen op de te kopen machine.....

Dus bij de basis beginnend.......wat voor volume en onderdruk kan ik het beste voor gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
Danny
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je hebt idealiter 2 machines HVLP en LVHP (High Volume Low Pressure en vice versa).
Een festool stofzuiger creëert een hoge onderdruk met een laag volume.
Je kunt met een dunne slang werken en prima een invalzaag of schuurmachine bedienen.
Een zaagtafel en zeker een vlakbank heeft een forse volumestroom nodig om alle spaanders mee te nemen.

Een hoog volume icm met een hoge druk is ongewenst, de machine zou extreem robuust moeten zijn ivm met het grote filter/zak oppervlakte en het motorvermogen zou navenant toenemen.