Zuigvolume/onderdruk hoe wat?

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Allen......

Op advies van Boktor toch maar even een eigen topic aangemaakt.

Ik zit al een tijdje te wikken en te wegen om in mijn garage een afzuiginstallatie te gaan plaatsten.
Ik ben een beginnend hobbyist en op dit moment zuig ik af met een Festool stofzuiger icm een cycloon(tje).

Externe afzuigers zullen natuurlijk al gauw verbetering geven maar inmiddels heb ik begrepen dat niet alleen aanzuigvolume maar ook de onderdruk een belangrijke rol speelt.



Ik beschik op dit moment over...

Afkortzaag (kapex 120)
DeWalt 7491 zaagtafel
Scheppach vlak vandiktebank (toxic zn oude)

In de nabije toekomst wil ik een freestafel in mn werkbank maken..
Incra of Jessm lift met een triton frees en zo'n stofafzuigbak eronder.

Deze 4 dingen wil ik natuurlijk sowieso aansluiten......evt decoupeerzaag,schuurmachines etc wellicht ook, maar ik heb dan mn Festool "over" voor die accessoires.

Nu zou ik aan jullie willen vragen......wat voor getallen in onderdruk ben ik dan op zoek om een goede afzuiging te kunnen krijgen?

Nu weet ik dat koppelingen/bochten en de te gebruiken buizen ook invloed hebben....maar dat moet ik allemaal nog aanschaffen en kan ik afstemmen op de te kopen machine.....

Dus bij de basis beginnend.......wat voor volume en onderdruk kan ik het beste voor gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
Danny
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je hebt idealiter 2 machines HVLP en LVHP (High Volume Low Pressure en vice versa).
Een festool stofzuiger creëert een hoge onderdruk met een laag volume.
Je kunt met een dunne slang werken en prima een invalzaag of schuurmachine bedienen.
Een zaagtafel en zeker een vlakbank heeft een forse volumestroom nodig om alle spaanders mee te nemen.

Een hoog volume icm met een hoge druk is ongewenst, de machine zou extreem robuust moeten zijn ivm met het grote filter/zak oppervlakte en het motorvermogen zou navenant toenemen.
Om een afzuiger met een hoog volume en lage druk te gebruiken is het extra belangrijk dat je het drukverlies in leidingen beperkt.
Instapmodellen gebruiken een 100mm aansluiting en circa 0,5 kW. Dit is voor jou toepassing prima.
Ik gebruik zelf een stofzuiger én een Metabo SPA 1101 met fijnstoffilter.
Doordat de Metabo is voorzien van een fijnstoffilter en zelfbouw inschakelautomaat met snelheidsregelaar kan ik deze ook gebruiken als 'luchtwasser'.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok duidelijk.....(denk ik)

Ik zit een beetje te azen op een Hammer AF12 of AF14 achtige machine....
Zit ik dan een beetje in de richting???
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja Bok.....(mag ik Bok zeggen?:rolleyes:)

Die had ik inderdaad voorbij zien komen.....aam de hand daarvan ook mijn besluit om een topic te maken.
De A12 en A14 hebben volgens de specificaties meer vermogen en afzuigvolume dan de S01.

Hoewel het een interessante aanbieding is, vraag ik me toch af of ik niet voor een A12 of 14 moet gaan.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Vanaf de afzuiger zo groot mogelijk - heeft de afzuiger een 100 mm aansluiting, dan 100 mm tot zo dicht mogelijk op het af te zuigen apparaat. Gladde buizen, geen scherpe bochten, en zo min mogelijk geribbelde slang.
 
Hoi Puf,

Ik heb zelf via MP deze gekocht,

https://www.einhell.nl/shop/nl-nl/te-ve-550-a.html

1 x gebruikt voor demo tijdens tentoonstelling. voor een schamele 60 euro.
Capaciteit is voor mij als hobbyist meer dan voldoende. Gebruik nu alleen nog de slang maar wil ook naar een aansluiting op vaste leiding zodat ik op meerdere locaties hier gebruik van kan maken.
Ik merk wel dat als je de diameter van buis verkleint je capaciteit inlevert. Dus vaste buis van diameter 100mm met 3 of 4 aansluitingen.
De mee geleverde aansluiting naar 2 x 36mm beperkt de capaciteit flink.

Het in de zuigmond aanwezige rooster heb ik verwijderd omdat de grove delen zorgde voor opstopping.
Verder maakt de machine aardig wat geluid, persoonlijk heb ik hier geen hinder van gezien ik bij gebruik altijd gehoor bescherming draag.

met groet, Edwin
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok dank voor jullie reactie.....dus 100 is wel t minimum, maar als ik tegen een 140 machine aanloop dan hoef ik hem niet te laten staan dus omdat de diameter "te groot"is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.