dissel voor houtbewerking

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Voor de traditionele houtbewerker heb ik een dissel in de aanbieding.
Vlijmscherp en klaar voor gebruik.
Dit type is geschikt voor het vlakken van balken en stammen.
lengte van de steel: 90 cm
Bieden vanaf 35 euro

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik hoop dat ik even mag inhaken op de dissel met een off topic stukje jeugdsentiment.
In de late jaren 50 logeerden we vaak op een boerderij waar m'n vader in de oorlog ondergedoken had gezeten. Op een dag kwam de dorpstimmerman een gestel voor een hooiberg neerzetten. In z'n eentje zette hij de vier dikke palen op en bracht hij het verband in het geheel. Het dak werd met 4 lieren met palwiel in hoogte versteld. Alles werd met de hand bewerkt, een avegaar om de gaten te boren, een zaag en diverse vormen van dissels. Als jochie heb ik met veel aandacht z'n werk gevolgd. Het was een oude rot in het vak die heel trefzeker de stammen op maat maakte en alles met een geoefend timmermans oog kon inschatten. En met de lieren kon hij de bewerkte stukken keurig op hun plaats hijsen. Na twee dagen was de klus geklaard en werd de goede afloop met een ruime portie jenever begoten. Toen zeurde men niet over promilages.
Ik denk dat door deze ervaring een onbewuste band met houtbewerking is ontstaan die bijna 50 jaar op de loer heeft gelegen.
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
WR1944 zei:
Ik hoop dat ik even mag inhaken op de dissel met een off topic stukje jeugdsentiment.
In de late jaren 50 logeerden we vaak op een boerderij waar m'n vader in de oorlog ondergedoken had gezeten. Op een dag kwam de dorpstimmerman een gestel voor een hooiberg neerzetten. In z'n eentje zette hij de vier dikke palen op en bracht hij het verband in het geheel. Het dak werd met 4 lieren met palwiel in hoogte versteld. Alles werd met de hand bewerkt, een avegaar om de gaten te boren, een zaag en diverse vormen van dissels. Als jochie heb ik met veel aandacht z'n werk gevolgd. Het was een oude rot in het vak die heel trefzeker de stammen op maat maakte en alles met een geoefend timmermans oog kon inschatten. En met de lieren kon hij de bewerkte stukken keurig op hun plaats hijsen. Na twee dagen was de klus geklaard en werd de goede afloop met een ruime portie jenever begoten. Toen zeurde men niet over promilages.
Ik denk dat door deze ervaring een onbewuste band met houtbewerking is ontstaan die bijna 50 jaar op de loer heeft gelegen.
Geweldig! zo gaat oud gereedschap weer leven!

Bedankt,
Burijn
 

kodama

Actieve deelnemer
Momenteel verblijf ik op een afgelegen boerderij in de bergen in noord Spanje. De laatstse dagen hebben we enkele bomen geveld die zullen worden gebruikt voor het maken van enkele projecten zoals een huisje voor de geiten.

We hebben hier geen elektriciteit dus ik doe alles met hand gereedschap. een dissel heb ik momenteel zeker nodig en mijn ´chona´ zijn nog in de VS waar ik voordien woonde.
Met andere woorden ik zou deze doodgraag van je kopen!

Zoals al mijn habdgereedschap kan ik je verzekeren dat het in mooie conditie zal worden gehouden en vooral veel zal worden gebruikt.
Ik bied alvast 35 euro plus de nodige verzendingskosten oñ het tot hier te sturen.
Vriendelijke groeten.

gelieve me te contacteren op mathieu.p78 (at) gmail.com
voor verdere afspraken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.