Lagervet op kegel lagers

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mij is ook een paar keer gezegd ongeveer 1/3 van de vrije ruimte in het lager te vullen met vet.
SKF (voor zover ik er iets van ken toch een beetje de industriële leider terzake?) schrijft dit ook voor als standaard in zijn handleidingen. Meer bij traagdraaiende toepassingen waar de kans op contaminatie van het lager erg gering is. Minder bij de zgn. high precision bearings, zeker in geval van hoge snelheden (10% te vullen, eventueel lager voor het smeren doorspoelen met oplosmiddel). Na het smeren bij voorkeur starten aan lage snelheid.

SKF handboek (vanaf p. 110, hebben formules om gewicht van het vet te berekenen in functie van afmetingen en eigenschapen van lager enzoverder.... ):

https://www.skf.com/binary/21-121486/Rolling-bearings---17000_1-EN.pdf

Maar is inderdaad wel wat off topic, lijkt mij ook dat lager in kwestie gewoon oliesmering uit de tandwielkast geniet...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Het verschil tussen theorie en praktijk. Een machine wordt ontworpen volgens al die mooie regels. Maar dan besluiten de baasjes om de productie te vergroten. Na enige tijd draait het spul op de dubbele output van waar op ontworpen is, zonder de mogelijkheid om lagerwerk te upgraden. En dan bedenkt iemand om te gaan coaten. Vloeibare lijm met zand zijn geen goede combinatie als je lagers heel wil houden. Binnen een shift zijn alle seals verdwenen en is het vet de seal geworden. En dit gebeurde overal. Ik heb onderhoud gedaan bij vele bedrijven en de vetspuit was een noodzakelijk stuk gereedschap om de zooi draaiend te houden. En de lagers waren zelden glijlagers.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik wil hier even op inspringen, omdat iedereen wat zegt eigenlijk wel klopt. Alle lagerblokken zoals onderstaande figuur is weergegeven moeten, via de vetnippel, gesmeerd worden. Overigens het ligt ook erg aan welk type lager en lagerhuis je hebt.

Bij een 'gesloten lager' en een lager is het volspuiten van de lagerhuis is niet bedoeld om lager te smeren! Want de lager zelf is hermetisch afgesloten op een klein gaatje na. Dit is een ontluchtingsgaatje, daar kan de vet of olie er niet doorheen. De lagers zijn al in de fabriek geolied/ingevet. Die lagers zijn "onderhoudsvrij".
Bij open lagers is het niet wenselijk is om vol te spuiten met vet, omdat deze vuil aantrekt en ijzer vijzels laat ophopen in de lagers met extra slijtage tot gevolg. Bij snel draaiende onderdelen zorgt vet ook weer voor extra wrijving en warmte. Ook zie ik de open lagers vaker in oliebad dan in vet.

Kortom de vet tussen de lagerhuis en lager zorgt ervoor het vocht er buiten te houden. Waardoor geen roestvorming kan optreden en vervangingsonderhoudsbeurt te versoepelen. Dit hoeft niet veel te zijn, waarschijnlijk zoals hier eerder is aangegeven 1/3 deel. Maar....veel machineparken hebben een zogenaamde zelf-instellend-lagerhuis. Let op, dit is niet hetzelfde als zelf-stellend-lager. Zelf-instellend-lagerhuis is eigenlijk bedoeld om uit lijn fouten op te kunnen vangen. Dit betekend dat de lager altijd klein beetje beweegt in de lagerhuis. De lagers zijn aan de buitenkant bol gemaakt en in de lagerhuis hol. Deze moet wel vol gespoten worden tot de kering toe. Er mag geen staalcontact tussen lagerhuis en lager zijn. En dan zie je op een dag monteurs, wat ik in het verleden ook heb gedaan, met de vetspuiten zien rondlopen. Hoe meer je moet smeren, des te slechter deze lager uitgelijnd zijn.

Nogmaals, de ene lagerhuis en lager is het andere niet. En kent een eigen aanpak van smeren.
 

Bijlagen

  • 7500sy40tr_.jpg
    7500sy40tr_.jpg
    4,3 KB · Weergaven: 56

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Die groef die aan de binnenkant van een y blok zit is om het vet in je lager te kunnen pompen. Het gaatje dat in het lager zit moet zo geplaatst worden dat het in de groef valt en is niet om te ontluchten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.