Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Lagervet op kegel lagers

Even een korte vraag voor de machine kenners onder ons, Chevy, Spinningwheels enz

Ik heb een kegellager vervangen in een kolomboor. Nu vroeg ik me af of ik deze van wat extra lagervet moet voorzien? Op zich lijkt een beetje extra vet me best goed, maar wanneer is het teveel vet? Kan een lager met teveel vet verbranden op hoge toeren?

Ik hoor het graag
    Rik

Deze moet je altijd volstoppen met vet, ik sla het vet er altijd met de hand erin.
    Zijn dan wel lagers van auto,s

Als het lager in een gesloten behuizing zit Kan je hem volstoppen met vet. Als je lager zo heet wordt dat hij verbrand dan heb je te veel voorspanning. Als het lager niet in een gesloten behuizing zit, zal het overtollige vet er gewoon uitlopen als het warm wordt.

30% procent van de vrije ruimte is voldoende normaal. Teveel vet kan een lager te warm van worden, en dat smeert het vet niet goed meer met alle gevolgen van dien.
    Gewoon lagervet mag niet warmer worden dan 70 graden, dan verliest het zijn smerende werking.

Ha Heerlijk, Dank allen! ik kan hiermee aan de slag. Nog een kleine vraag. ik gebruik nu lagervet. (van die bruine). Maar ik heb ook een aantal tubes met ander vet, bijvoorbeeld molybdeenvet (weet niet of ik dat goed spel) en een "gewoon" smeervet. Wat maakt lagervet nou anders dan die andere soorten vet?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis

P.S. het lager in kwestie is een open lager. Ik ga er denk ik ongeveer 30-40 procent vullen met vet. Aan de onderzijde is het lager open, maar het overtollige vet valt dan wel in een bad met transmissieolie, en dat wil ik enigszins voorkomen.

Ik gebruik al dertig jaar dit: https://www.skf.com/group/products/l...ase/index.html

Het perfecte vet voor deze toepassingen.

Dat vet gebruiken we in onze lagers van ventilatoren. Wel helemaal opgesloten trouwens. Voor wiellagers (ook kegellagers) van mijn auto had ik speciaal wiellager vet wat een stuk stugger is dus mogelijk minder gauw eruit geslingerd wordt

Weet je zeker dat je lager met vet gesmeerd hoort te worden? Geef anders even een foto of tekening van de situatie. Vet hoort namelijk niet in de transmissieolie te kunnen komen. Of het spul is olie gesmeerd of vet, maar niet allebei.

Kogel-, kegel-, rol- en naaldlagers dienen uiterst schraal gesmeerd te worden, in feite nèt genoeg om ze tegen roest te beschermen.
    Als er meer vet in wordt gestopt, gaan de kogels/kegels/rollen/naalden glijden in plaats van rollen. Dat zorgt voor extra snelle slijtage.
    Heel wat mensen helpen zo uit onwetendheid en heel goedbedoeld hun lagers vroegtijdig naar het Walhalla.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Mij is op school en in de prasktijk geleerd dat je lagers met een vetnippel gewoon moet volspuiten totdat het vet ergens aan de zijkanten er uit komt, al dan niet met een vetkering..
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Forum Rechten