Lagervet op kegel lagers

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Even een korte vraag voor de machine kenners onder ons, Chevy, Spinningwheels enz

Ik heb een kegellager vervangen in een kolomboor. Nu vroeg ik me af of ik deze van wat extra lagervet moet voorzien? Op zich lijkt een beetje extra vet me best goed, maar wanneer is het teveel vet? Kan een lager met teveel vet verbranden op hoge toeren?

Ik hoor het graag
Rik
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Deze moet je altijd volstoppen met vet, ik sla het vet er altijd met de hand erin.
Zijn dan wel lagers van auto,s
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als het lager in een gesloten behuizing zit Kan je hem volstoppen met vet. Als je lager zo heet wordt dat hij verbrand dan heb je te veel voorspanning. Als het lager niet in een gesloten behuizing zit, zal het overtollige vet er gewoon uitlopen als het warm wordt.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
30% procent van de vrije ruimte is voldoende normaal. Teveel vet kan een lager te warm van worden, en dat smeert het vet niet goed meer met alle gevolgen van dien.
Gewoon lagervet mag niet warmer worden dan 70 graden, dan verliest het zijn smerende werking.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ha Heerlijk, Dank allen! ik kan hiermee aan de slag. Nog een kleine vraag. ik gebruik nu lagervet. (van die bruine). Maar ik heb ook een aantal tubes met ander vet, bijvoorbeeld molybdeenvet (weet niet of ik dat goed spel) en een "gewoon" smeervet. Wat maakt lagervet nou anders dan die andere soorten vet?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis

P.S. het lager in kwestie is een open lager. Ik ga er denk ik ongeveer 30-40 procent vullen met vet. Aan de onderzijde is het lager open, maar het overtollige vet valt dan wel in een bad met transmissieolie, en dat wil ik enigszins voorkomen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Dat vet gebruiken we in onze lagers van ventilatoren. Wel helemaal opgesloten trouwens. Voor wiellagers (ook kegellagers) van mijn auto had ik speciaal wiellager vet wat een stuk stugger is dus mogelijk minder gauw eruit geslingerd wordt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Weet je zeker dat je lager met vet gesmeerd hoort te worden? Geef anders even een foto of tekening van de situatie. Vet hoort namelijk niet in de transmissieolie te kunnen komen. Of het spul is olie gesmeerd of vet, maar niet allebei.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Kogel-, kegel-, rol- en naaldlagers dienen uiterst schraal gesmeerd te worden, in feite nèt genoeg om ze tegen roest te beschermen.
Als er meer vet in wordt gestopt, gaan de kogels/kegels/rollen/naalden glijden in plaats van rollen. Dat zorgt voor extra snelle slijtage.
Heel wat mensen helpen zo uit onwetendheid en heel goedbedoeld hun lagers vroegtijdig naar het Walhalla.
Wim.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mij is op school en in de prasktijk geleerd dat je lagers met een vetnippel gewoon moet volspuiten totdat het vet ergens aan de zijkanten er uit komt, al dan niet met een vetkering..
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Mij is op school en in de prasktijk geleerd dat je lagers met een vetnippel gewoon moet volspuiten totdat het vet ergens aan de zijkanten er uit komt, al dan niet met een vetkering..
Ha, ja, op scholen wordt wel meer kolder verkondigd :p
Onder bijzondere omstandigheden mag je lagers inderdaad aftoppen met vet, bijvoorbeeld de lagers van hellingkarren van scheepswerven. Dat zijn lagers die regelmatig helemaal onder water gaan en die héél langzaam draaien. Maar snellopende lagers moeten zuinig gesmeerd worden. Sterker nog: een vetnippel op een kogellager is een ongewenst fenomeen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kogel-, kegel-, rol- en naaldlagers dienen uiterst schraal gesmeerd te worden, in feite nèt genoeg om ze tegen roest te beschermen.
Als er meer vet in wordt gestopt, gaan de kogels/kegels/rollen/naalden glijden in plaats van rollen. Dat zorgt voor extra snelle slijtage.
Heel wat mensen helpen zo uit onwetendheid en heel goedbedoeld hun lagers vroegtijdig naar het Walhalla.
Wim.

Dat verdient toch wat meer uitleg. Een lager dat niet nagesmeerd kan worden zit toch ook helemaal vol vet?
En waarom worden er dan automatische smeersystemen geplaatst? Volgens jou zijn die dan helemaal overbodig?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Weet je zeker dat je lager met vet gesmeerd hoort te worden? Geef anders even een foto of tekening van de situatie. Vet hoort namelijk niet in de transmissieolie te kunnen komen. Of het spul is olie gesmeerd of vet, maar niet allebei.

Dank voor het meedenken alvast!

Ik vertrek net voor een paar dagen naar Duitsland, anders had ik wat gerichtere foto's kunnen nemen... Ik kan jullie wel de foto's hieronder tonen.

Het betreffende lager maakt deel uit van een kolomboor. De machine is deels tandwiel geschakeld, deels met een verstelbare poelie. Het onderste deel van de machine wordt met transmissieolie. deze wordt dmv een pompje door de machine gespoten. Er is 1 as die de verstelbare poelie op de machine verbind met de tandwielen in de machine. Deze as is gelagerd met een kegellager, deze wordt niet gesmeerd met transmissieolie omdat deze niet die kant op wordt gespoten. Ik hoop dat het tot zo ver nog te volgen is. DEDFFB76-3019-4DB9-ACE6-227717344651.jpgDit is de as kompleet met poelieBekijk bijlage ixion kolomboormachine 1.pdf

EC98C1B8-0438-4681-9C6A-15BA3E6624BA.jpg0798BFE0-6C6E-4246-95E3-F2A84F2E4EA4.jpg Op de een na laatste foto is de betreffende as te zien waar ik het nieuwe lager op aan het persen ben met behulp van de verstelbare tafel op de machine zelf. Het deel boven het kegel lager is enkel een hulpstuk om het lager er op te persen.

Mijn vraag is, of het kwaad kan dat er een kleine hoeveelheid van het lagervet in de transmissieolie terecht kan komen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Rik, het kan niet veel kwaad als er een heel klein beetje vet in de olie geraakt, dat mengt wel.
Als je het nieuwe lager zuinig invet, dan zal er waarschijnlijk niets uitvallen.
Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat lager zit in je tandwielkast en is dus olie gesmeerd. Als ik het zo zie heb je beneden een kogellager en boven een conisch rollenlager , dat zowel dienst doet als taatslager als als radiaal lager. Zoals berghout al vermelde hebben dit soort lagers in deze toepassing genoeg aan spatsmering. En in de industrie lopen toch echt onderhoudsmonteurs rond met een vetspuit, om zoals boktor aangaf, alle lagerblokken vol met vet te pompen tot het er ergens uitkomt.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dat verdient toch wat meer uitleg. Een lager dat niet nagesmeerd kan worden zit toch ook helemaal vol vet?
En waarom worden er dan automatische smeersystemen geplaatst? Volgens jou zijn die dan helemaal overbodig?

Nee, een nieuw gesloten lager zit niet vol met vet. Het is slechts heel licht vettig gemaakt tegen roest.
Automatische smeersystemen horen niet op kogellagers te zitten. Uit pure onwetendheid (en uiteraard zeer goed bedoeld) tref je het toch vaak aan. Automatische oliesmering kan dan overigens iets minder kwaad dan vetsmering.
Alleen in heel langzaam draaiende lagers mag meer vet zitten; daar is de kans kleiner dat de kogels gaan glijden i.p.v. rollen.

Sommige soorten glijlager moeten wel met vet gesmeerd worden. Maar daar hebben we het hier niet over.
Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
................................ En in de industrie lopen toch echt onderhoudsmonteurs rond met een vetspuit, om zoals boktor aangaf, alle lagerblokken vol met vet te pompen tot het er ergens uitkomt.

Dat is precies wat ik bedoel met "uit onwetendheid en zeer goed bedoeld". :cool:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik weet niet waar je die kennis hebt opgedaan, maar niet bij de lagerfabrikanten, die ons adviseerden, hoe we een fabriek maximaal storingsarm konden laten lopen. alle lagerblokken werden met de hand met een vetspuit volgepompt, vaak meerdere keren per shift. of ze kregen een automatisch vetpatroon, als ze op een plek zaten waar je niet veilig kon smeren bij een draaiende machine.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik weet niet waar je die kennis hebt opgedaan, maar niet bij de lagerfabrikanten......

Ehh, toch van de lagerfabrikant!
Maar misschien waren het glijlagers in die lagerblokken in de fabriek?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.