Vuistregels houten lades

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ha allen,

Ik ben druk bezig met mijn werkbank en wil wat lades gaan maken van underlayment. Niet ingefreesd maar een bodem met hierop de zijkanten. De afmetingen van de lades zijn circa 450mm x 600mm en het gewicht is verschillend. De kogelladegeleiders zijn in ieder geval geschikt voor 35 kg.
Zijn er vuistregels voor de dikte van het materiaal t.b.v. de wanden en bodem? Als ik alles 18mm maak geloof ik wel dat het goed komt maar vroeg me af of het ook iets dunner zou kunnen.
Hoor graag jullie reacties.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een lade waar je alleen beitels of schroevendraaiers in op bergt, kan met een veel dunnere bodem toe dan een lade die je vol stopt met dozen met schroeven. Zo'n vuistregel kun je zelf wel verzinnen. Zijwand hoger dan 100 mm, gebruik je 18 mm bodem. Bij een hoogte van 40 mm (lager zou niet gaan), kun je wel met een bodem van 6 mm. Dan heb je over het algemeen nog diktes van 9, 12 en 15 mm (maar niet in underlayment), die gebruik je voor hoogtes van respectievelijk 55, 70 en 85 mm.

Maar uiteindelijk is het net zo makkelijk om gewoon overal 18 mm te gebruiken.

Nog een tip: als je gaat werken met underlayment (dus het goedkope vuren dakschot spul), houdt er rekening mee dat er behoorlijke spanningen in kunnen zitten. Voor netter recht zagen, kun je het beter wat te ruim zagen, en nadien op maat.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Voor zulke afmetingen gaat het prima met een bodem van 6mm multiplex. Ik heb op dezelfde manier lades gemaakt van 400x740mm, hier bewaar ik zonder problemen een bankschroef (zo'n grote zware van metaal) in, met wat ander plaatmateriaal. Geeft geen krimp. De wanden heb ik wel van 18mm multiplex gemaakt. Ik heb de bodem wel verlijmd met de wanden, en met tacker nietjes vastgezet.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ik heb grote lades van 55x70cm en 20cm hoog, alles met 9mm multiplex, kops gelijmd en geschroefd.
Wel heb ik alle ribben verstevigd met hardhouten latjes (gewoon gelijmd)
20200121_085053.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ha allen,

Ik ben druk bezig met mijn werkbank en wil wat lades gaan maken van underlayment. Niet ingefreesd maar een bodem met hierop de zijkanten. De afmetingen van de lades zijn circa 450mm x 600mm en het gewicht is verschillend. De kogelladegeleiders zijn in ieder geval geschikt voor 35 kg.
Zijn er vuistregels voor de dikte van het materiaal t.b.v. de wanden en bodem? Als ik alles 18mm maak geloof ik wel dat het goed komt maar vroeg me af of het ook iets dunner zou kunnen.
Hoor graag jullie reacties.
Zelf heb ik lades en bakken gemaakt met 6,9, 12,15 en 18mm materiaal; dat wil zeggen wat ik op dat moment voorhanden had. Hoewel het met 6mm ook nog te doen is, ben je relatief veel tijd aan het goed in elkaar krijgen van alles. Ook met 6mm materiaal kun je een grote lade maken als je bijvoorbeeld in het midden een verstijving lijmt en zo twee vakken creeert. Als ik weer lades moet maken, bijvoorbeeld voor een gereedswagen idee, dan maak ik de lades uit 12mm zodat ik overal voldoende vlees heb voor schroeven.

Pas bij underlayment ookop dat je niet te lang wacht met het in elkaar zetten, ik had een stuk plaat verzaagd voor een "werkblad" en dat was na drie weken helemaal krom gaan staan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou in ieder geval geen MDF gebruiken voor de bodem. Multiplex 6/9 of 12 voldoet perfect. Ik heb pas lades gemaakt van 95 breed en dat werkt met een bodem van 12mm perfect. Zijwanden dunner dan 18mm krijg je problemen met schroeven van je geleiders, 12 zou nog kunnen, nog dunner wordt echt wel lastig.achterkant heeft weinig te houden dus kan wel dunner, voorkant is je front.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
ik heb grote lades ... met 9mm multiplex, kops gelijmd en geschroefd.
Gatachterlike vraag van de week (*): hoe schroef jij kops in 9 mm multiplex? Als ik dat probeer dan splijt het, ofwel boor ik zo ruim voor dat de schroef geen 'beet' meer heeft. Ik zou het graag anders zien maar voor 9mm ben ik dus overgeschakeld op nagelen.

Met de hand.

Want ik ben een oen: heb ik eindelijk een excuus voor zo'n retecoole (brad)tacker met compressor en alles wat daar later bij kan komen in huis te halen, grijp ik toch de hamer van het schap…


(*) Domme vragen zijn er niet, maar gatachterljike, daar kan ik wat van.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Gatachterlike vraag van de week (*): hoe schroef jij kops in 9 mm multiplex? Als ik dat probeer dan splijt het, ofwel boor ik zo ruim voor dat de schroef geen 'beet' meer heeft. Ik zou het graag anders zien maar voor 9mm ben ik dus overgeschakeld op nagelen.

Met de hand.

Want ik ben een oen: heb ik eindelijk een excuus voor zo'n retecoole (brad)tacker met compressor en alles wat daar later bij kan komen in huis te halen, grijp ik toch de hamer van het schap…


(*) Domme vragen zijn er niet, maar gatachterljike, daar kan ik wat van.

Je komt een heel eind met voorboren en niet al te lange SPAX schroeven met een kop waarmee je eigenlijk niet hoeft voor te boren.... De lijm moet het werk doen, dus is een 3,5x30 schroef al meer dan voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: MJHarmel

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Je komt een heel eind met voorboren en niet al te lange SPAX schroeven met een kop waarmee je eigenlijk niet hoeft voor te boren.... De lijm moet het werk doen, dus is een 3,5x30 schroef al meer dan voldoende.

dat is "bangelijk", precies zo is het gebeurd
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Hier afgelopen maanden een serie lades gemaakt van 12mm multiplex voor onder de werkbank. Zijkanten om de bodem heen gezet (dus niet eronder, is mooier als je niet tegen de bodem aan zit te kijken), volledig verlijmd en met de tacker vastgezet met spijkertjes van 30 mm. De spijkers puur om alles bij elkaar te houden tijdens het drogen; de lijm geeft uiteindelijk de sterkte, niet de schroeven/spijkers.
En met korte schroeven voor de geleiders. Kwamen er net een halve mm doorheen, maar opgelost door ze even met de dremel aan te tikken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.