Antwoord op ( ik heb een 3 fase machine gekocht en heb maar 1 fase )

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik zie deze vraag best wel vaak voorbij komen, en eigenlijk is het niet zo heel erg moeilijk.
Er zijn een paar mogelijkheden.

1 In veel woningen komt er al 3 fase binnen , het veranderen van de aansluiting van 1 naar 3 fase kost zo ongeveer € 280. dat is op zich natuurlijk best wel geld maar als je dat eenmaal hebt is het ook klaar, en er zijn heel heel erg veel leuke speeltje op 3 fase voor leuk geld te koop.
daar komt nog bij dat je 1 fase aansluiting maximaal 1 x 35 A is , terwijl een standaard 3 fase aansluiting 3x 25 a is

2 Je gaat aan de gang met een Steinmetz schakeling , dan plaats je een condensator over een wikkeling, dit is toch eigenlijk wel de slechtste oplossing , mogelijk wel de voordeligste maar je verliest echt heel erg veel koppel.
Eigenlijk een soort van nood oplossing niet doen.

3 Je vervang de motor door een 1 fase motor , Kan op zich prima alhoewel een 3 fase motor veel beter doortrekt .
Ook een ding om op te letten 1 fase motor doet meestal 2880 toeren en de meeste 3 fase motoren 1440 Dat is afhankelijk van het aantal poolparen maar dit is het meest gebruikt .
Wat kost zoiets ? een gebruikte motor vind je voor een 5 tientjes nog wel een keer op marktplaats .

4 Je besteld bij de chinees een Frequentie regelaar die van 1 fase 230 volt 3 fase 230 volt maakt .
Dan moet de motor daar wel geschikt voor zijn, maar dat zijn 9 van de 10 motoren in de kleinere machines wel. staat dan ook op het type plaatje . 230/400 volt dat houd in dat de motor is ster geschakeld 3 fase 400 volt nodig heeft en in driehoek geschakeld 3 fase 230 volt, Dat omzetten is niets meer dan 3 metalen plaatjes in het aansluitkastje anders plaatsen.
Voordeel is ook nog eens dat je het toerental kan regelen , maar ook de aanloop snelheid en aanloopstroom kan begrenzen.
De aanloopstroom van een 3Kw motor is best wel hoog, dat vind een 16A automaat lang niet altijd leuk. en als je dat dus begrensd is er niets aan de hand .
Er bij een regelaar wel op letten dat je de motor dan ook via de regelaar aan en uit schakelt ,
de kosten van al dat moois? voor een 5 tientjes heb je zo,n ding bij Ali

Hoop dat het hele verhaal een beetje duidelijk is , lees zo vaak dat mensen er mee worstelen
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb 2 opmerkingen:

1) bij punt 1 heb je natuurlijk ook kosten om de stroomvoorziening naar de schuur van 1 naar 3 fasen te veranderen.

3) 3 kW is een slecht voorbeeld, want frequentieregelaars die uit 1 fase 230V 3 fase én 3 kW weet te maken op een huisaansluiting (16A) bestaan niet. Je moet dan een grotere zekering gebruiken (en alle ongein die daar bij hoort, dus dikkere kabels, verlies van selectiviteit, vast aansluiten of speciale 32A 240V stopcontacten en stekkers). 2.2 kW is wel het maximum volgens mij.
 
Laatst bewerkt:

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Ik heb 2 opmerkingen:

1) bij punt 1 heb je natuurlijk ook kosten om de stroomvoorziening naar de schuur van 1 naar 3 fasen te veranderen.

En als je nu een 1fase groepenkast hebt zal er dan ook nog een 3fase groepenkast voor in de plaats moeten komen...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Je kan je bestaande groepenkast gewoon ombouwen naar 3 fasen. Je kan al je bestaande componenten blijven gebruiken. Komt alleen een hoofdschakelaar, een 3 fase aardlek en een 3 x16 krachtgroepje bij. Als je niet genoeg ruimte in je bestaande kast hebt, kan je er een kastje naast of boven plakken. Metertje 5 x 4mm/2 om aan te sluiten, dat is alles. Een beetje afhankelijk van het gekozen merk, gaat je dit van af 150 euro kosten. Dan een kabel naar je schuur en een wcd. Bij de meeste mensen in nederland met zijn kleine kaveltjes heb je geen hele haspel nodig, dus voor pak hem beet 1000 euro heb je krachtstroom in je schuur. En als bijkomend voordeel, kan je je grote stroomverbruikers in je huis ook beter verdelen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
dus voor pak hem beet 1000 euro heb je krachtstroom in je schuur.

Wij hadden krachtstroom nodig ivm een inductiefornuis, en hebben toen zowel in het voorhuis als het achterhuis (voormalige aanleunwoning, nu werkplaats) een complete meterkast met krachtstroom laten aanleggen (beide eenheden hadden uiteraard al een eigen meterkast). Volgens mij waren wij geen duizend euro kwijt, meer iets van 650. Plus de kosten van het boren van een nieuw gat door de muur voor de inkomende kabel ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Het was van mij maar een voorbeeldje van wat er nodig kan zijn. Als je al een krachtstroom hoofdschakelaar hebt hoef je die niet te kopen, als alles in je bestaande kast past, hoef je geen extra te kopen. Heb je geen 50 m grondkabel nodig, scheelt dat ook weer 6 euro per meter. Koop je gebruikt materiaal, kan je flink besparen. Elke situatie is anders. Maar als je op die 1000 euro begroot, dan kan het alleen maar meevallen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Niet om gevraagd, maar vaak naar gezocht! Dit is nu al een erg interessant draadje! Bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaringen. Dit is zo'n onderwerp waarvan je, als je erop gaat googlen, al snel de draad kwijt raakt. Als we hier een mooie verzameling van ervaringen en best practices aanleggen, ligt dat mooi vast voor het houtminnend nageslacht :D.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dan heb ik nog wel een toevoeging voor dit draadje:

Als je thuis upgrade naar 3-fase krachtstroom, komt er niet opeens 400V uit je wandcontactdoos.
Hoe komen ze dan aan die 400V?

Wel, elk van de 3 fase gaat van +230V naar -230V, 50x per seconde (eigenlijk klopt dat niet maar laten we de moeilijke formules met wortels enzo even weglaten)
en deze drie fases doen dat netjes omstebeurt, eerst piek Fase 1, dan 2 dan 3, dan 1 weer.
Als fase 1 piekt, zit fase 2 nog in het negatieve gedeelte. Kijk maar:

weVBS.png

Het verschil tussen die twee, is veel groter dan het verschil tussen 1 fase en de nul
Dus:
Tussen 2 fases is het verschil 380/400 Volt
Tussen 1 fase en de nul is het verschil 220/230 volt
Je kan dus kiezen of je je motor 3x 230v geeft of 3x 400v

Ook grappig:
Tel alle drie de fase op, en de som is 0. De 'nul' is dan ook gewoon het centrum van de drie fasen.
Als je alledrie de fase even zwaar zou belasten, heb je de nul ader niet nodig.
(maar knoop alsjeblieft niet de drie fases aan elkaar, dan heb je een mega kortsluiting)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even een opmerking bij de openingspost: in NL is vermogenselektronica wel redelijk goed gekeurd. Koop je via Ali Express en consorten een omvormer, dan weet je niet goed wat je koopt en loop je een reëel risico op kortsluiting en eventueel brand in zo'n apparaat. Die 5W telefoonladertjes kunnen al brand veroorzaken, dus 2500W kan dat zeker. Als je dan gaat voor een frequentieregelaar, kijk dan liever op Conrad of zo. Een pak duurder, maar dan weet je beter wat je koopt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Die komt vermoedelijk uit die zelfde fabriek in china. Alleen op ali kan je dingen beter vinden. Wie die site van conrad ontworpen heeft?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
3) 3 kW is een slecht voorbeeld, want frequentieregelaars die uit 1 fase 230V 3 fase én 3 kW weet te maken op een huisaansluiting (16A) bestaan niet. Je moet dan een grotere zekering gebruiken (en alle ongein die daar bij hoort, dus dikkere kabels, verlies van selectiviteit, vast aansluiten of speciale 32A 240V stopcontacten en stekkers). 2.2 kW is wel het maximum volgens mij.
Ja en Neen Ik zie wel regelaars tot een 7.5 Kw , die uit 1 fase 3 fase uit maken, en ja op vol vermogen gaat dat niet helemaal goed, Maar je kan er rustig zo,n dikke regelaar aanhangen , als je er maar een niet te dikke motor aan hangt. aanloopstroom begrenzen dan gaat 3 Kw helemaal prima, en hoevaak benut je het volle vermogen van de motor ? komt ook nog bij dat een 16A veiligheid best nog wel een lange tijd iets overbelast kan worden voor het ding eruit gaat, heb de tabellen zo niet bij de hand .
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het was van mij maar een voorbeeldje van wat er nodig kan zijn. Als je al een krachtstroom hoofdschakelaar hebt hoef je die niet te kopen, als alles in je bestaande kast past, hoef je geen extra te kopen. Heb je geen 50 m grondkabel nodig, scheelt dat ook weer 6 euro per meter. Koop je gebruikt materiaal, kan je flink besparen. Elke situatie is anders. Maar als je op die 1000 euro begroot, dan kan het alleen maar meevallen.

;)
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Die komt vermoedelijk uit die zelfde fabriek in china. Alleen op ali kan je dingen beter vinden. Wie die site van conrad ontworpen heeft?

Vermoedelijk is nog zacht uitgedrukt want je weet het niet. En als het zo is, ben ik ervan overtuigd dat er op die dingen die Conrad verkoopt meer kwaliteitscontrole zit dan op de dingen die Ali verkoopt. Soms vermoed ik zelfs dat Ali de uitval verkoopt, wat dus niet door de kwaliteitscontrole geraakt, maar da's ook een vermoeden.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Vermoedelijk is nog zacht uitgedrukt want je weet het niet. En als het zo is, ben ik ervan overtuigd dat er op die dingen die Conrad verkoopt meer kwaliteitscontrole zit dan op de dingen die Ali verkoopt. Soms vermoed ik zelfs dat Ali de uitval verkoopt, wat dus niet door de kwaliteitscontrole geraakt, maar da's ook een vermoeden.

gewoon ter info, mss nog niet algemeen geweten dat je moet opletten met het CE logo op chinese spullen, zeker als ze rechtstreeks van Ali of konsoorten komen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/1...-tussen-het-europese-en-het-chinese-ce-label/
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ieder is vrij om deze keuzes te maken. Ik geef alleen mijn zienswijze en daar kan je mee doen wat je wil. En als je bang bent dat je frequentieregelaar in de brand vliegt, dan koop je er een goede brandblusser bij, dan ben je nog steeds goedkoper uit. Als je regelaar in de fik vliegt haal je de stekker uit het stopcontact en gebruik je je brandblusser om de verdere schade te beperken. En dan bestel je een nieuwe regelaar bij ali.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.