houtkeuze plantenbak

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Graag zou ik jullie ideeen horen om onderstaande plantenbak te maken. Het is voor buiten en zal in hoogglans worden geschilderd.

Ik zelf dacht eerst aan watervast multiplex, in de winkel werd een suggestie gedaan van betonplex. Gewoon simpel vuren kan ook nog maar ik verwacht dan een minder strak resultaat. Aangezien het toch geschilderd wordt zie ik niet helemaal de noodzaak van hardhout behalve dan de duurzaamheid. Maar erg kostbaar en flink aan gewicht.

Ik weet eigenlijk niet hoe mooi een gefreesd profiel randje van betonplex eruit zal komen en of het wel een beetje fatsoenlijk te schilderen is.

De zogenaamde rechtopstaande plankjes imitieer ik gewoon door er groefjes in te frezen.

Ik heb 2 platen nodig van 250x125. in watervast multiplex komt het dan al over de 200 euro en in betonplex ongeveer op 110-150. Hieruit zou ik er
precies 2 kunnen maken en hou ik nog iets over.

De afmetingen zullen 65 x 65 cm zijn. Onderop de poten zal ik rvs strip schroeven zodat de verf niet in contact komt met de grond.

Het is wel de bedoeling dat het jarenlang buiten kan staan in weer en wind.

plantenbak.jpg
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Ik denk dat je iets van een frame moet maken en daarop je beplating. Anders gaan de platen snel bol staan denk ik.
Welke dikte plaat denk je aan?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
18 mm multi of betonplex. Aan de binnenkant komen nog wel wat balkjes ter versteviging/frame. De poten maak ik van 3 lagen dik multiplex.

De constructie van het maken heb ik al uitgetekent. Maar de keuze van hout heb ik nog niet gemaakt. Vuren is lekker goedkoop maar is toch niet allemaal mooi recht.

Watervast multiplex geeft een strak resultaat, wel redelijk kostbaar.

Betonplex ken ik eigenlijk niet echt. Nooit mee gewerkt. Het resultaat zal wel strak zijn, maar is het ook nog goed te schilderen bv.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Waarom zou het bol gaan staan? Vanwege uitzetten door het weer of vanwege de grond/plant die er van binnenuit tegenaan drukt?

Ik dacht zelfs een ronde goedkope plantenpot erin te maken en de vrije ruimte rondom op te vullen met bv purschuim. Dan kan ik van daaruit goed afwateren naar beneden en komt de waterdichte folie aan de binnenkant ook minder nauwkeurig.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Bol staan door de gronddruk. Als je er een pot inzet zal dat minder zijn. Bol staan door vochtwisselingen zal niet enorm zijn op dit formaat denk ik.
Betonplex hoeft overigens niet per definitie watervast te zijn. Genoeg bekistingen gemaakt die na 1x gebruik uit elkaar vielen door het vocht. Overschilderbaarheid van betonplex is ook niet reuze.
Als ik de keuze had ging ik voor watervast multiplex.

- - - Updated - - -

Je zou ook geïmpregneerd vuren of (blank) douglas kunnen overwegen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Je schrijft dat de plantenbakken jarenlang moeten meegaan.
Dan valt het gebruik van multiplex, watervast multiplex en betonplex af. Het enige wat watervast is aan watervast multiplex, dat is de verlijming. En dan alleen nog onder bepaalde omstandigheden. Het hout van watervast multiplex is NIET watervast of rotbestendig.
De houtlaagjes in (watervast) multiplex en betonplex kunnen in een adembenemend tempo verrotten, zeker in contact met vocht, grond en verf. Dit geldt ook voor garantieplaat, zoals hechthout. Alle plexsoorten hebben rondom kops hout dat moeilijk duurzaam af te sluiten is.

Als het lang mee moet gaan als plantenbak, denk dan aan Red Ceder. Of nog veel beter: Acoya, dat is stabiel duurzaam hout met weinig werking. Acoya is verduurzaamd hout, dat zonder gebruik van giftige chemikaliën gemodificeerd is.

Maak er iets moois van!
Wim.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Je schrijft dat de plantenbakken jarenlang moeten meegaan.
Dan valt het gebruik van multiplex, watervast multiplex en betonplex af. Het enige wat watervast is aan watervast multiplex, dat is de verlijming. En dan alleen nog onder bepaalde omstandigheden. Het hout van watervast multiplex is NIET watervast of rotbestendig.
De houtlaagjes in (watervast) multiplex en betonplex kunnen in een adembenemend tempo verrotten, zeker in contact met vocht, grond en verf. Dit geldt ook voor garantieplaat, zoals hechthout. Alle plexsoorten hebben rondom kops hout dat moeilijk duurzaam af te sluiten is.

Als het lang mee moet gaan als plantenbak, denk dan aan Red Ceder. Of nog veel beter: Acoya, dat is stabiel duurzaam hout met weinig werking. Acoya is verduurzaamd hout, dat zonder gebruik van giftige chemikaliën gemodificeerd is.

Maak er iets moois van!
Wim.

Uiteraard wordt het natuurlijk wel volledig geschilderd. Boeiboorden e.d worden toch ook veel van watervast multiplex gemaakt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.750
978
Omgeving Eindhoven
Boeiboorden zijn inderdaat vaak ook gemaakt van (hoge kwaliteit) watervast multiplex. Maar boeiboorden staan niet constant in contact met vocht (de grond in de plantenbak). Een boeiboord wordt geventileerd aangebracht waardoor deze wel natregent, maar daarna ook weer kan drogen, of zelfs helemaal niet nat wordt aan de achterkant. En dan nog gaat het vaak mis als vooral de kopse kanten niet genoeg in de verf blijven staan, dan tret het water er in en zijn ze binnen een jaar weg. En hoe wil je ze aan de binnenkant droog houden en schilderen als er een plant in staat?

Hout dat constant in contact met water/grond staat, gaat uiteindelijk rotten. Zet maar eens een pallet een paar maanden op de kale grond. De latten zijn nog redelijk goed, maar de onderbalken zijn, ondanks ze dikker zijn, weggerot. En inderdaad ook betonplex of hoge kwaliteit multiplex zijn niet rotbestendig bij grondcontact.
Maar qua duurzaamheid denk ik inderdaad zelf ook aan red ceder als je het wilt schilderen, of douglas als het 'ruw' mag blijven. Maar dan liever wat dikkere panelen om iets meer hout te hebben voor als het begint te verouderen.

Als je volledig vlakke platen wilt hebben die je hoogglans wilt schilderen, zou je misschien ook voor panelen trespa (HPL) kunnen gaan (en dan de dikkere zoeken; de standaard 6 mm gaan misschien doorbuigen door de gronddruk). Zijn na wat voorbereiding en met de juiste primer ook te schilderen, en zullen nooit rotten. En dan de poten van hardhout maken.
Al mag ik dit advies om trespa te gebruiken hier op een HOUTforum natuurlijk nooit geven, dat is net als vloeken in een kerk... :cool:
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Uiteraard wordt het natuurlijk wel volledig geschilderd. Boeiboorden e.d worden toch ook veel van watervast multiplex gemaakt.

Ja, en die boeiboorden rotten dus ook sneller weg dan die van massief hout.

Volledig schilderen werkt meestal niet. Sterker nog: het kan het rottingsproces versnellen. Als je in staat bent om het hout 100,0000 % af te sluiten, dan is het natuurlijk helemaal top. Maar bij een klein scheurtje, spijkergaatje, beschadiging of vergeten plekje zal het multiplex water opzuigen, terwijl dat door de bijna dichte verflaag niet meer kan verdampen. Vooral de randen (met superzuigend kops hout!) zijn nauwelijks echt duurzaam dicht te maken.

Op het moment ben ik aan het werk aan een platbodemjacht uit 1970. De vorige eigenaar heeft hier, met de beste bedoelingen, her en der watervast multiplex in verwerkt en op allerlei plekken de zaak dichtgesmeerd met epoxy. Al die zooi kan ik nu met de stofzuiger verwijderen: het is verrot tot poeder en schilfers.

Dus nogmaals: vermijd multiplex/hechthout/betonplex als je een duurzaam product wilt.
'nough said.
Wim.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Boeiboorden zijn inderdaat vaak ook gemaakt van (hoge kwaliteit) watervast multiplex. Maar boeiboorden staan niet constant in contact met vocht (de grond in de plantenbak). Een boeiboord wordt geventileerd aangebracht waardoor deze wel natregent, maar daarna ook weer kan drogen, of zelfs helemaal niet nat wordt aan de achterkant. En dan nog gaat het vaak mis als vooral de kopse kanten niet genoeg in de verf blijven staan, dan tret het water er in en zijn ze binnen een jaar weg. En hoe wil je ze aan de binnenkant droog houden en schilderen als er een plant in staat?

Hout dat constant in contact met water/grond staat, gaat uiteindelijk rotten. Zet maar eens een pallet een paar maanden op de kale grond. De latten zijn nog redelijk goed, maar de onderbalken zijn, ondanks ze dikker zijn, weggerot. En inderdaad ook betonplex of hoge kwaliteit multiplex zijn niet rotbestendig bij grondcontact.
Maar qua duurzaamheid denk ik inderdaad zelf ook aan red ceder als je het wilt schilderen, of douglas als het 'ruw' mag blijven. Maar dan liever wat dikkere panelen om iets meer hout te hebben voor als het begint te verouderen.

Als je volledig vlakke platen wilt hebben die je hoogglans wilt schilderen, zou je misschien ook voor panelen trespa (HPL) kunnen gaan (en dan de dikkere zoeken; de standaard 6 mm gaan misschien doorbuigen door de gronddruk). Zijn na wat voorbereiding en met de juiste primer ook te schilderen, en zullen nooit rotten. En dan de poten van hardhout maken.
Al mag ik dit advies om trespa te gebruiken hier op een HOUTforum natuurlijk nooit geven, dat is net als vloeken in een kerk... :cool:

Aan het contact met de grond heb ik ook wel aan gedacht. Om te beginnen dus rvs plat onderop geschroeft zodat het niet rechtstreeks op de vloer staat. Aan de binnenkant doe ik een ronde plantenpot rond 50. De plantenbak is dus eigenlijk meer een omkisting geworden. De aarde komt dan niet in contact met het hout. Zoiezo zou ik er anders vijverfolie in hebben gemaakt.

Maar de kopse kanten is inderdaad een probleem en vergt heel goed schuren en lakken. Ik zal nog eens herzien of ik het van iets anders ga maken.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Je kan ook overwegen ze te kanen van terrasplanken of azobe / cumaru planken (damwand panelen).
Ik zoek vaak restpartijen om wat uit te halen. Of B-keus partijen.

Geen idee waar je woont maar in Bodegraven zit een houthandel die dat vaak heeft.


Groeten,

Reinier
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Is MDF Medite Tricoya Extreme geen optie? Kan je strak afwerken zoals op je foto, 100% bestand tegen weersinvloeden en schimmels en gaan gegarandeerd 50 jaar mee...
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Is MDF Medite Tricoya Extreme geen optie? Kan je strak afwerken zoals op je foto, 100% bestand tegen weersinvloeden en schimmels en gaan gegarandeerd 50 jaar mee...
Is alleen niet constructief sterk?

gewone Accoya planken kan wel maar is erg prijzig
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Zowel Accoya als dit mdf is mooi materiaal, maar ook wel zeer prijzig. Ik ga eens bij een houthandel in Amersfoort kijken naar Accoya en douglas. Het hoeft allemaal niet supergoedkoop maar 500-600 voor een plantenbak vindt mijn moeder wat te gortig worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.