Planken vloer

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb een vraagje over een planken vloer.
In ons vakantiehuis in frankrijk ligt de verdiepingsvloer die tevens plafond van beneden is.
Door de jaren heen zijn in de slaapkamer op diverse plaatsen de planken zover gekrompen dat de mes en groef vrij van elkaar zijn komen te staan.
Hierdoor is de sterkte behoorlijk afgenomen,temeer omdat de draagbalken op een meter uit elkaar liggen.
Mijn idee is om deze planken te vervangen door nieuwe,ik heb daar vuren planken van 27mm dik met mes en groef voor op het oog.
Daar het een vakantie huis is wordt er niet voortdurend tot kamertemperatuur gestookt er wordt wel gestookt om het vorstvrij te houden.
Wat kan ik het beste doen,de planken daarheen brengen en een aantal weken laten aclimatiserenen dan wel in een redelijk koude periode plaatsen?
Of juist wachten tot de zomer en dan pas plaatsen?
Hoe het best bevestigen?(ik heb de beschikking over spijker pistool (tot 90mm),nietpistolen tot 60mm of natuurlijk schroeven (welke schroeven dan? (vlonderschroeven))?

Kortom een heleboel vragen en ben benieuwd of iemand mij de juiste richting op kan sturen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je wacht tot de zomer en ze dan plaatst, moet je gokken hoeveel ze in de (vochtiger) winter opzwellen, toch?
Dan beter in het vochtigste seizoen plaatsen - al kan ik slecht inschatten welke dat dan moet zijn.

Als je wil dat de planken kunnen bewegen, moet je elke plank op elke balk op 1 plekj vast zetten - of dat dan het midden, bij het mes of bij de groef is maakt niet zo veel uit.

Schuin door het mes heen met een spijker is het meest onzichtbaar, als dat een rol speelt.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
De winter is doorgaans het seizoen met de laagste relatieve luchtvochtigheid. De luchttemperatuur is dan lager en in koudere lucht kan simpelweg minder vocht dan in warme lucht.

Ik zou de planken schuin door het mes spijkeren, dat is esthetisch in ieder geval het mooist. Misschien de boel niet al te strak in elkaar willen doen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Is het niet beter meer balken te plaatsen? Een dikkere laag brengt meer gewicht met zich en zal niet het draagvermogen verhogen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn echter de huidige balken zijn ongeveer 30 op 30 cm. En enkele tientallen jaren oud. Daardoor een bepaald uiterlijk. Tevens zijn ze in de natuursteen muur ingelaten. Dus helaas is dat geen oplossing. Mag gerust wat veren maar nu ben ik bang dat ik erdoorheen zak. Op sommige plaatsen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik heb al meerdere keren de planken getrokken met de spijkertrekker en dan opnieuw tegen elkaar gedreven. Soms kunnen er dan wel 2 of 3 delen bij. Maar dat zijn dan delen van minstens 100 jaar oud.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Er zijn een aantal delen zover open gaan staan dat ze ook zijn gaan torderen dus moeilijk in elkaar te passen. Verder zit de woonkamer eronder en de slaapkamer ingericht. Mijn plan is om een aantal delen weg te nemen en gelijk nieuwe plaatsen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Hoe bedoel je?ik wil zeg maar 4 a 5 rijen wegnemen. 2 a 3 nieuwe rijen terugplaatsen. En zo telkens opschuiven. En mss zoals (merkimac) zei niet loeistrak in elkaar schuiven maar tussen de planken een mm ruimte houden. Al vind ik dat zelf een risico voor het geval de planken juist krimpen. Kan ik daar met een vochtigheidsmeter mss vooraf iets over zeggen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je gaat dus als ik het goed begrijp doen wat ik voorstelde. Je gaat de vloerdelen trekken en dan opnieuw strak tegen elkaar weer bevestigen. Je nieuwe vloerdelen zullen krimpen, dus je zal ze nu zo strak mogelijk willen bevestigen. Je balken zijn te dik voor een set vloerkrikken, maar je kan met lange wiggen op de balken tussen de bestaande vloer en de nieuw gelegde vloer het geheel goed kunnen aandrijven.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Is 27mm vuren (!) uberhaupt geschikt als vloer voor overspanningen van 1m? Iet of wat kleerkast zit daar toch zo door? Om nog te zwijgen over de puntbelasting van de poten van het bed.

(De bedsportgrap laat ik aan personen voor wie het geen dinsdagochtend is)
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Voor een goede reactie missen nog twee maten. 1, Wat is de overspanning / maat tussen de muren van de vloerbalken (van 30x30 cm hoh 100 cm). Dat bepaalt of de balklaag sterk genoeg is. 2, Wat is de dikte (en de breedte) van de huidige vloerdelen (waarvan de groef en messing nu openstaat).

Een voorlopige reactie. 1, Tot een overspanning van ca 5,0 m1 zou deze balklaag sterk genoeg moeten zijn. 2, Tussen de balken is de vrije maat dus ca 70 cm. Bij een dikte van ca 27 mm zijn de vloerdelen sterk genoeg maar moeten dan wel goed op elkaar aansluiten.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
De overspanning is 5 meter. Hier iets aan veranderen is ook niet mogelijk. De oude vloerdelen lijken 18 mm te zijn maar kan ook 21 mm zijn. Meer zeker niet. Dus door naar 27 te gaan ga ik er op vooruit. Wss naar huidige maatstaven is alles te krap maar het staat al meer dan 100 jaar overeind. Ik ben nu 50 dus gaat het nog 50 jaar mee dan hoop ik dat zelf ook mee te maken.
 

tuoh

Oud hout
Is het de vochtigheid die het hout in de breedte doet uitzetten of de temperatuur?

Het is de luchtvochtigheid die het hout laat werken (krimpen of zwellen)

Vroeger werden vloerplanken altijd "geklikt" na een jaar of zo.
Men plaatste tijdens de bouw de plankenvloer los op de draagstructuur, na een behoorlijke climatisatieperiode (ong. 1 jaar) werden de planken definitief vastgespijkerd. MAAR, tevens omgedraaid, de planken werden namelijk de eerste maal met de zichtzijde naar onder gelegd.
Er werd gespijkerd op de zichtzijde met spijkers zonder kop, en deze werden met een drevel iets verzonken. Tijdens dat spijkeren werd elke nieuwe plank aangedrukt door een soortement schroefstempel wat vastgeklemd werd op de draagbalk.

Deze methode kon toen nog omdat de bouw van een huis meestal ruim een jaar in beslag nam. Met het "klikken" kreeg men dan een mooie gladde vloer zonder enige verontreiniging van de voorgaande werken:p
Tegenwoordig is dit alles niet meer nodig als het hout het juiste vochtgehalte heeft voor de plaatsing.
Gezien de omstandigheden welke je beschrijft zal dat ongeveer een 10 à 12%rv moeten bedragen.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Aan de vloerbalken niets veranderen, deze zijn sterk genoeg. Het bestaande vloerhout is gewoon te dun voor deze hoh maat. Van oudsher hoort 18 mm bij een overspanning van ca 60 cm en dat is dan op de hollandse zuinige manier (net genoeg). De dikte van de vloerdelen bepaalt het "doorveren" en verloopt kwardratisch met de dikte. Dus 2x zo dik is 4x zo stijf. 18 mm is 324 maar 27 mm vloerhout is 729, dus iets meer dan 2x zo stijf. Vloerhout van 27 is hier voor deze hoh maat gewoon voldoende.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Dank jullie voor de duidelijke en heldere reacties. Ik ga dan voor de 27 mm planken. Laat ze in elk geval een maandje of 2a 3 daar liggen. Vochtigheid voor en na meten en dan in elk geval voor de zomer aan de klus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Gelukkig zitten de vloerplanken hier met draadnagels met kop vast. Dat is een stuk handiger met een spijkertrekker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.