Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: HBM formaatzaag

Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2017

HBM formaatzaag

Hoi,

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in formaat/paneelzagen.

Nu is mijn oog gevallen op de HBM 1600 paneelzaag. Niet al te groot model wat in mijn schuur past. Verder ook 230 volt, want ik heb geen krachtstroom.

Heeft er iemand ervaring met deze machine? Ik heb de zoekfunctie gebruikt hier op het forum, maar kom over deze machine niets tegen. Ik heb wel de review gelezen over de HBM 200 vlak/vandikte bank, en die review was niet onaardig. Nu ben ik benieuwd of de kwaliteit van deze machine ook hetzelfde is.

Verder kijk ik ook op marktplaats naar 2e hands machines, zoals de metabo Tk U 1693, maar die loop ik steeds mis. En waar ik ook een beetje mee zit: als daar wat aan kapot gaat, hoe makkelijk zijn dan de onderdelen nog te vinden?? Vandaar dat ik ook kijk naar een nieuwe machine.

Dank je voor de hulp!

Jan

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Hallo Jan,

Heb zelf een lintzaag van HBM (500 profi) en ik ben er tevreden over. Natuurlijk zijn machines zoals de veel geprezen hammer veel beter in de zin van kwaliteit en nauwkeurigheid, maar daar betaal je ook fors meer voor. Felder, Altendorf e.d. zijn bedoeld voor de industrie en zijn top machines, maar ook met een bijbehorend prijskaartje. Voor een hobbyist met tijd is HBM best aardig spul. De meeste modellen vind je onder andere merknamen ook terug zoals Bernardo.

Als het budget het toelaat is een Harvey een betere keus (ook op 220V beschikbaar) of een robland.

Geen ervaring met deze zaag. Wel met HBM, goed opletten. Veel is goedkoper plastic en dus niet super sterk. Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik hou wel van een beetje degelijkheid. Niet dat je bang bent dat een schroefknop barst als je hem iets strakker draait.
    let wel de ruimte voor de zaag is maar 1200mm. Dus een standaard plaat van 1210 of 1250mm past niet.
    budget speelt natuurlijk ook een rol, dus ga eens kijken bij HBM om de zaag eens te zien en vooral te voelen. Dan kun je denk ik het best beslissen of die voldoet aan jou eisen en gebruik. Succes, ben benieuwd wat het gaat worden.

Is Holzmann een alternatief voor HBM of is het minder ?

De HBM 1600 is nu wel stevig afgeprijst
    https://www.hbm-machines.com/product...l-met-roltafel

Ik vind het altijd zonde... Zo'n goedkoop ding voldoet misschien even, maar stelt uiteindelijk toch teleur omdat het snel slijt of onnauwkeurig wordt. En dan werpen we het maar weer weg en kopen we weer iets nieuws...
    Ik heb als kind al geleerd: goedkoop is duurkoop. Met iets goeds doe je meer, het kan (veel) langer mee en de restwaarde is veel hoger. Zo kan het uiteindelijk zelfs minder kosten.

Niet dat je nu meteen een Altendorf moet gaan kopen, maar een HBM is wel echt het andere uiterste. Harvey of Robland klinkt al een stuk beter.

Als je er nu al +- 1200 aan uit wil geven, zou ik persoonlijk nog even doorsparen voor een Harvey of Robland..
    Dan heb je een net wat degelijkere machine, en daar ga je heel lang plezier van hebben (mocht er ooit iets defect aan raken, zijn onderdelen ook veel langer te bestellen)

Als je per se een formaatzaag in klein formaat op 230v wil kan je kijken naar een 2e hands SCM Minimax. Ik heb SCM Minimax ST1 en vind het een erg fijne machine. Goed afstelbaar, behoorlijk precies en vrij degelijk gebouwd. Behoud zijn waarde beter dan de HBMs en de Holzmannen.

Ha Jan,
    Je hebt een PB

Ik weet niet wat de gelijkenissen zijn tussen HBM en Bernardo.
    Marius Hornberger had een minder goede ervaring met een Bernardo formaatzaag: https://www.youtube.com/watch?v=gYLt0rZyJA0

Succes!

Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2017
    Hoi,

Dank je voor de tips iedereen!

• Een max formaat van 1200mm is inderdaad niet makkelijk als ik standaard platen wil gaan verzagen.
    • Restwaarde van een ander merk blijft hoger, ook iets om over na te denken.
    • Harvey of SCM zal ik me eens in gaan verdiepen. (Zeker omdat onderdelen langer verkrijgbaar zijn)

Een dagje Gouda stond al gepland met mijn vriendin, dus ik ga toch ook even een kijkje nemen bij de HBM zaag, maar puur om eens te kijken en voelen aan de machine.

We zoeken verder!

Dank je,
    Jan

Forum Rechten