HBM formaatzaag

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi,

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in formaat/paneelzagen.

Nu is mijn oog gevallen op de HBM 1600 paneelzaag. Niet al te groot model wat in mijn schuur past. Verder ook 230 volt, want ik heb geen krachtstroom.

Heeft er iemand ervaring met deze machine? Ik heb de zoekfunctie gebruikt hier op het forum, maar kom over deze machine niets tegen. Ik heb wel de review gelezen over de HBM 200 vlak/vandikte bank, en die review was niet onaardig. Nu ben ik benieuwd of de kwaliteit van deze machine ook hetzelfde is.

Verder kijk ik ook op marktplaats naar 2e hands machines, zoals de metabo Tk U 1693, maar die loop ik steeds mis. En waar ik ook een beetje mee zit: als daar wat aan kapot gaat, hoe makkelijk zijn dan de onderdelen nog te vinden?? Vandaar dat ik ook kijk naar een nieuwe machine.

Dank je voor de hulp!

Jan
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Jan,

Heb zelf een lintzaag van HBM (500 profi) en ik ben er tevreden over. Natuurlijk zijn machines zoals de veel geprezen hammer veel beter in de zin van kwaliteit en nauwkeurigheid, maar daar betaal je ook fors meer voor. Felder, Altendorf e.d. zijn bedoeld voor de industrie en zijn top machines, maar ook met een bijbehorend prijskaartje. Voor een hobbyist met tijd is HBM best aardig spul. De meeste modellen vind je onder andere merknamen ook terug zoals Bernardo.

Als het budget het toelaat is een Harvey een betere keus (ook op 220V beschikbaar) of een robland.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Geen ervaring met deze zaag. Wel met HBM, goed opletten. Veel is goedkoper plastic en dus niet super sterk. Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik hou wel van een beetje degelijkheid. Niet dat je bang bent dat een schroefknop barst als je hem iets strakker draait.
let wel de ruimte voor de zaag is maar 1200mm. Dus een standaard plaat van 1210 of 1250mm past niet.
budget speelt natuurlijk ook een rol, dus ga eens kijken bij HBM om de zaag eens te zien en vooral te voelen. Dan kun je denk ik het best beslissen of die voldoet aan jou eisen en gebruik. Succes, ben benieuwd wat het gaat worden.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik vind het altijd zonde... Zo'n goedkoop ding voldoet misschien even, maar stelt uiteindelijk toch teleur omdat het snel slijt of onnauwkeurig wordt. En dan werpen we het maar weer weg en kopen we weer iets nieuws... :(
Ik heb als kind al geleerd: goedkoop is duurkoop. Met iets goeds doe je meer, het kan (veel) langer mee en de restwaarde is veel hoger. Zo kan het uiteindelijk zelfs minder kosten.

Niet dat je nu meteen een Altendorf moet gaan kopen, maar een HBM is wel echt het andere uiterste. Harvey of Robland klinkt al een stuk beter.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Als je er nu al +- 1200 aan uit wil geven, zou ik persoonlijk nog even doorsparen voor een Harvey of Robland..
Dan heb je een net wat degelijkere machine, en daar ga je heel lang plezier van hebben (mocht er ooit iets defect aan raken, zijn onderdelen ook veel langer te bestellen)
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Als je per se een formaatzaag in klein formaat op 230v wil kan je kijken naar een 2e hands SCM Minimax. Ik heb SCM Minimax ST1 en vind het een erg fijne machine. Goed afstelbaar, behoorlijk precies en vrij degelijk gebouwd. Behoud zijn waarde beter dan de HBMs en de Holzmannen.
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi,

Dank je voor de tips iedereen!

• Een max formaat van 1200mm is inderdaad niet makkelijk als ik standaard platen wil gaan verzagen.
• Restwaarde van een ander merk blijft hoger, ook iets om over na te denken.
• Harvey of SCM zal ik me eens in gaan verdiepen. (Zeker omdat onderdelen langer verkrijgbaar zijn)

Een dagje Gouda stond al gepland met mijn vriendin, dus ik ga toch ook even een kijkje nemen bij de HBM zaag, maar puur om eens te kijken en voelen aan de machine.

We zoeken verder!

Dank je,
Jan
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi,

Een Elektra Beckum PK 250, wat zeggen jullie daarvan? Voorloper van Metabo dacht ik?

Maar zijn de onderdelen dan nog voorhanden?

Dank je weer!
Jan
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hoi,

Een Elektra Beckum PK 250, wat zeggen jullie daarvan? Voorloper van Metabo dacht ik?

Maar zijn de onderdelen dan nog voorhanden?

Dank je weer!
Jan

Is een beetje vis nog vlees: te lomp om vlot mee te nemen, en te licht (aluminium machinetafel, chassis uit vrij licht plaatmateriaal) om de stabiliteit van een stationaire machine te bieden. Qua stabiliteit kan je hem vergelijken met een precisio van Festool (maar die laatste neem je gemakkelijk mee....). Heeft ook niet de bouw van een paneelzaag: rolwagen komt niet tot tegen het zaagblad. Technisch wel beter dan chinese toestanden.

Ik heb zelf een tijd een lintzaagmachine gehad uit dezelfde reeks en ben ooit een tweedehands pk300 gaan proberen. Wat de lintzaag betreft waren heel wat onderdelen nog te krijgen via de eerder vernoemde shops (echter niet alles). Ze zijn inderdaad opgegaan in Metabo, en die laatste heeft in België een vrij goede klantendienst.


Cruciale vragen zijn: wat zijn je budget & wat wil je met de machine gaan doen (massief / plaat) .... moet hij verplaatsbaar zijn, of is hij als stationaire machine bedoeld.


Als je die machine aan een zacht prijsje kan krijgen is hij het overwegen waard, maar ik zou denk ik al snel de voorkeur geven aan een tweedehands combi genre robland…. omwille van de stabiliteit. Dit is naar mijn aanvoelen niet de machine waar je je leven lang gelukkig mee gaat zijn, maar als je hem aan een prijs koopt waarvoor je hem zelf kan verder verkopen, neem je relatief weinig risico en kost hij je weinig in afwachting van iets anders.... Als je een HBM of Tendotools toestand koopt, is die na het eerste gebruik ongeveer de helft van zijn waarde kwijt...
 
Laatst bewerkt:

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Dank je voor de links Dirk :)

Ik zou de machine willen gebruiken als stationaire machine en het zou gaan om plaat en massief materiaal.

HBM is wel een beetje afgeschreven al, na al de reacties.

Ben me nu aan het verdiepen in een Harvey eventueel zonder roltafel, want het lijkt me ook prima werken zonder roltafel, maar wel met een groot werkoppervlak. Prijzen liggen alleen hoger dan bij HBM, maar daar staat natuurlijk kwaliteit, werkgenot en een restwaarde tegenover.


Groeten,
Jan
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik ben zelf jaren geleden begonnen met een (tweedehands) Elektra Beckum bouwzaag, maar liep al snel tegen de beperkingen aan wat betreft nauwkeurigheid en motorvermogen.
Afgelopen voorjaar een Harvey aangeschaft. Had ik veel eerder moeten doen, dit type is echt een aanrader. Maar ik weet ook niet of jouw budget dat aankan. Is wel een stuk duurder dan de HBM waar je eerst naar keek.
Maar het type zaag (robuust gietijzer) is zeker wel een goede keuze denk ik.

Je schrijft dat je alleen 220 volt hebt, er is geen mogelijkheid om 380v aan te leggen? Want dan is de keuze voor (tweedehands) machines een stuk groter, en daarnaast hebben deze machines ook echt een stuk meer kracht.
Qua kracht: met mijn Elektra Beckum had ik moeite om 5 cm vuren te schulpen, dat kon hij maar amper aan, moest ik heel langzaam doorvoeren. De Harvey geeft geen krimp als ik er 5 cm eiken doorheen jaag. Met 2 vingers in de neus.

Ik weet niet in wat voor ruimte de zaag bij jou moet komen te staan? Lees in ieder geval mijn topic over de Harvey maar eens door. Dan zal je zien wat er mogelijk is qua verplaatsbaarheid, ook van een machine van 250+ kg.
Mijn schuur is klein (2,5 x 4 meter), dus mobiel zijn van alle machines is bij mij zeker een must. Wel heb ik naast de schuur een groot terras met een overkapping waar ik voor grotere klussen kan werken. En doordat alles (behalve de werkbank) verplaatsbaar is, kan ik met alle machines naar buiten. Wel helaas maar door een normale deur van 85 cm breed met een drempel.


Rob
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Ik ben zelf jaren geleden begonnen met een (tweedehands) Elektra Beckum bouwzaag, maar liep al snel tegen de beperkingen aan wat betreft nauwkeurigheid en motorvermogen.
Afgelopen voorjaar een Harvey aangeschaft. Had ik veel eerder moeten doen, dit type is echt een aanrader. Maar ik weet ook niet of jouw budget dat aankan. Is wel een stuk duurder dan de HBM waar je eerst naar keek.
Maar het type zaag (robuust gietijzer) is zeker wel een goede keuze denk ik.

Je schrijft dat je alleen 220 volt hebt, er is geen mogelijkheid om 380v aan te leggen? Want dan is de keuze voor (tweedehands) machines een stuk groter, en daarnaast hebben deze machines ook echt een stuk meer kracht.
Qua kracht: met mijn Elektra Beckum had ik moeite om 5 cm vuren te schulpen, dat kon hij maar amper aan, moest ik heel langzaam doorvoeren. De Harvey geeft geen krimp als ik er 5 cm eiken doorheen jaag. Met 2 vingers in de neus.

Ik weet niet in wat voor ruimte de zaag bij jou moet komen te staan? Lees in ieder geval mijn topic over de Harvey maar eens door. Dan zal je zien wat er mogelijk is qua verplaatsbaarheid, ook van een machine van 250+ kg.
Mijn schuur is klein (2,5 x 4 meter), dus mobiel zijn van alle machines is bij mij zeker een must. Wel heb ik naast de schuur een groot terras met een overkapping waar ik voor grotere klussen kan werken. En doordat alles (behalve de werkbank) verplaatsbaar is, kan ik met alle machines naar buiten. Wel helaas maar door een normale deur van 85 cm breed met een drempel.


Rob

Hoi Rob,

Ik heb nu wat filmpjes zitten kijken van de Harvey en het is inderdaad een prachtige machine! Ik denk dat ik gewoon iets langer ga sparen en dan voor de Harvey ga.

Krachtstroom gaat niet echt lukken denk ik. Zit in een huurwoning.

Andere vraag: zou ik anders eens langs kunnen komen om de machine eens te komen bekijken? Ben wel erg benieuwd namelijk, na al die filmpjes.

Groeten,
Jan
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Hoi Rob,

Ik heb nu wat filmpjes zitten kijken van de Harvey en het is inderdaad een prachtige machine! Ik denk dat ik gewoon iets langer ga sparen en dan voor de Harvey ga.

Krachtstroom gaat niet echt lukken denk ik. Zit in een huurwoning.

Andere vraag: zou ik anders eens langs kunnen komen om de machine eens te komen bekijken? Ben wel erg benieuwd namelijk, na al die filmpjes.

Groeten,
Jan

er staat nu net een harvey te koop hier op het marktplein. Wellicht precies wat je zoekt?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Wat toevallig dat we op nog geen kilometer van elkaar af blijken te wonen. Was gezellig dat je vanochtend bent langsgeweest.
Maar volgens mij heb ik je voor een moeilijke keuze gesteld, door je een machine te laten zien om van te dromen :confused:

Ik zag op MP een 220V-Harvey staan; ik heb je een PM gestuurd. Als je toch snel wilt beslissen is dat misschien iets?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.