Rugwand corpus: opliggend, ingefreesd of in groef

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
14
0
Ik wil zelf wat corpussen gaan maken, omdat ik ze exact op maat wil hebben. Omdat het om redelijk wat corpussen gaat (~30 stuks) vind ik het prima om ook wat gereedschap aan te schaffen, zoals bv een lamellenfrees. Het hout ga ik exact op maat laten zagen.

Materiaal is gemelamineerd spaanplaat (uit het zicht) en berken multiplex (zicht).

Omdat een aantal zijwanden in het zicht komen, denk ik erover om clamex s verbinders toe te passen en dan met een standaard lamellenfrees een sleuf van 8 mm te maken (2x 4 mm). Heeft iemand hier goede ervaringen mee of is dit niet nauwkeurig genoeg en moet ik een lamello frees overwegen?

De delen die niet in het zicht komen wil ik met normale lamellen doen en dan schroeven. Lijm ik nu alleen de lamellen of ook de kopse kanten van de houten panelen?

Dan een vraag over het ontwerp van de corpussen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom in veel corpussen de rugwand wordt geplaatst in groeven in de zijwanden. Ik ken ook kasten waarbij de rugwand opliggend of ingefreest op de zijwanden is geplaatst. Wat zijn hier de overwegingen? Wannneer kies je voor het een of het ander? Welke oplossing is het eenvoudigst te maken?

Ik wil op een aantal plaatsen greeplijsten van hout maken om de deuren te kunnen openen. Zijn hier standaard ontwerpen voor beschikbaar?
 

tuoh

Oud hout
Hoe een kastrug geplaatst word, in een groef, sponning, op er bovenop, hangt af van de beschikbare machines en gereedschappen.

Groeven worden veelal toegepast wanneer de panelen gezaagd worden met een opdeelzaag, door de drukbalk die op die machines zit is het en perfecte tool voor het zagen van groeven.
Het proces verloopt automatisch, als je het ding wijsmaakt wat ie moet doen tenminste, verder kost het enkel wat meer machinetijd op de zaag.
Groeven worden ook wel aangebracht op de cnc, doorgaans belanden de panelen daar toch op voor de nodige boringen, er is dan rap eens overgaan met de zaagunit van de machine. bij het samenlijmen gaat de hele kast inclusief rug in een corpuspers om de boel samen te persen.

Kasten met een rug in een groef vragen een exacte bemating, die vereiste precisie is met een cnc gestuurde machine het makkelijkst te halen.
Sponningen kan je zelf met een frees, bovenfrees of vaste freesmachine, aanbrengen, zelfs zagen gaat makkelijk. Hier mag de rug wat speling hebben, bij het vastschroeven op spijkeren van de rug wel opletten dat het corpus mooi haaks staat. Later kan je dit niet meer corrigeren!

Heb je enkel het minimale gereedschap dan kies je voor de simpelste oplossing en timmer je de rug achter op de kast. Hier moet je dan wel met aparte decorpanelen werken op de zijkanten om de ruggen te verbergen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.