Betaalbare verfspuit

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zie dit topic nu pas.

Ik spuit een paar keer per jaar met een HVLP installatie van graco. Op de werkplaats of buiten, zonder spuitcabine. Watergedragen lak, mat of zijdeglans.

De 'techniek' van het spuiten is niet zo moeilijk. Wat minder makkelijk is, is de juiste viscositeit bereiken, dit matchen met de juiste spuittip en cap, leren welke lak beter lukt en welke minder.....juiste temperatuur.... Ik spuit een paar projecten per jaar en haal regelmatig heel behoorlijke resultaten, maar soms lukt het ook eens wat minder.... Voor paneeldeurtjes en mouluren enz. is het een enorme vooruitgang (gaat snel) t.o.v. penseel & lakrol. Voor een groot vlak zoals een vlakkebinnendeur zal ik al iets sneller de lakrol nemen. Ook het feit dat je nat-in-nat kunt werken is een groot voordeel, zeker wat betreft kopse kanten van mdf enzo. Kleine retouches gaan ook veel makkelijker dan met een lakrol.

Ik bereik vrij goede resultaten met de lakken van sigma, verdund met floetrol (ongeveer 10% toevoegen aan de eindlak, grondlak spuit ik onverdund). Voor meubelwerk zeker aanvaardbaar (minstens even goed als een goed gelukt resultaat met de lakrol), de auto zou ik er niet mee durven spuiten.... Ik heb ook altijd een lakrol klaarliggen om in te grijpen bij een druiper, een spetter of een vergissing.... Hoe vaker ik het doe, des te minder ik ze nodig heb...

Als ik binnen spuit probeer ik de volgende opstelling te maken: turbine in de gang of buiten de ruimte waar ik spuit, slang binnenbrengen langs een kier of via zo een plastieken stofdeur met een ritssluiting, raam open in de gang, raam open in de ruimte waar ik spuit. Op die manier krijg je een luchtflow naar buiten toe. Als je de turbine in de ruimte waar je spuit zet, kan je na een paar uur de buitenfilter vervangen (turbine zuigt dan nevel aan die op de buitenfilter blijft zitten).

Ik gebruik de HVLP 4900 ProComp (voorganger van de TurboForce en TurboForce II, pistool is nog hetzelfde).
ASI HVLP / vroeger Apollo Sprayers heeft ook heel knappe HVLP installaties.

Zowel Graco als Apollo zijn duur.... Ze komen af en toe wel eens tweedehands voorbij....



Is er iemand met professionele / uitgebreide ervaring die me kan uitleggen hoe ver je mag gaan in nat-in-nat werken? Ik doe nu grondlaag + hier eventueel eens overgaan op kopse kanten terwijl onderlaag nog niet volledig uitgehard is, maar niet meer gaat vloeien, laten drogen, schuren, indien nodig plamuur, 2 eindlagen, de ene keer nat in half nat, de andere keer laat ik het drogen, maar dan kost het wel veel tijd.... Mag je onbeperkt lagen aanbrengen op voorwaarde dat de vorige voldoende lang erop zit om niet meer te gaan vloeien? Mag nat op half-droog aangebracht worden, of toch volledig laten uitharden? Gaat over watergedragen lak, mat of zijdeglans.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey brt
Bedankt voor je positieve reactie
Ik heb contact gehad met graco
En zij heb passend advies gegeven
Het wordt Waarschijnlijk de graco a5
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Er kwam onverwacht een mooi koopje voorbij
Ik ben een trotse bezitter van een graco ultra Max
Gister op een deur geoefend
Had natuurlijk geen spray verf in huis dus het 1 en ander verdund
En dan kom je erachter dat ik nog wel even moet oefenen
Maar komt goed
Mvg leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.