zwevende plank (in nis)

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Beste forummers,

Ik ben nieuw lid. Klus al langer in en rond het huis. Wil mijn vaardigheden wat aanscherpen en vooral leren nauwkeuriger te werken.
Dochterlief heeft me gevraagd of ik een zwevende plank wil maken in een nis van haar klerenkast.
De lengte is ca 220 cm en de diepte 50 cm.
Bij zo'n lente ben ik natuurlijk bang voor doorzakken. Ik heb dit forum en google afgezocht naar ideeën en kom tot het volgende ontwerp in sketchup
E en M2.jpg
Ik maak een frame van balkjes van 5x5 cm en leg boven en onderop 9mm multiplex.
Nu vindt dochterlief de dikte van 7 cm te groot. De dikte wordt bepaald door de vuren balkjes van 5x5. Kan ik die vervangen door 3x3 cm. Wordt wat fragiel om ze in de muur te boren lijkt me? (Zijn er überhaupt 3 x 3 balkjes te krijgen?)

Ik kan in de 5x5 balkjes ook een groef maken van 9 mm zodat de multiplex erin kan vallen, maar dat maakt de klus veel lastiger (wel uitdagender dat dan weerwel :))

Misschien kunnen jullie me op weg helpen.

Gr
Jan
 

Bijlagen

  • E en M.jpg
    E en M.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 228

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
220 cm is best lang, maar veel hangt af van wat er op komt natuurlijk. Gelukkig kun je de mate van doorbuigen van te voren op de grond testen.

Wat betreft de maat balkjes: vuren in een bouwmarkt of bij een houthandel heeft meestal vaste maten - 18, 27, 45, 69 mm en combinaties daarvan. 30x30 ken ik niet, net zo min als 50x50 trouwens.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat hout heb je toch helemaal niet nodig? Uit een plaat multiplex hou je genoeg stroken over om de hele box daar van te maken. Als je de onderkant af maakt en hem daarna aan de muur bevestigd, zie je de bevestiging niet. Daarna lijm je de bovenplaat er op. Aandrukken kan simpel met wat latjes naar het plafond en de voorkant kan je tapen. Je bent dan vrij om de hoogte te kiezen. Als de plank alleen aan de lange zijden op ligt, is het afhankelijk van wat er op moet komen, hoe dik hij moet zijn. Komen er wat snuisterijtjes op, of de laatste herziene uitgave van de winkler prins in boekvorm. In het eerste geval red je het nog wel met 30mm, in het laatste geval zou ik voor een 70mm kiezen.
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
@ Jurriian: bedankt voor je reactie, weer wat geleerd over standaard maten.

@chevy66: je bedoelt, vervang de " balkjes" door stroken multiplex? (Er komt kleding etc op de plank, dus geen groot gewicht maar stevigheid is wel gewenst). Zou je dan 18 mm mplx doen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Nee gewoon 9mm. Sterk zat. De stroken allemaal in de lengte doen. Kan ook van 4mm. Maakt voor de sterkte niet echt uit. Maar is lastiger strak te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.