afkortzaag

Mtonk

Nieuw lid
4 sep 2019
14
1
Omgeving Eindhoven
Hoi Allen, Lees nu al een paar maanden mee en leer erg veel via het forum. Ben zelf een tijdje geleden begonnen met houtbewerking en zou nu graag een afkortzaag willen kopen.
Ik werk alleen in de weekenden want door de weeks studeer ik en heeft mijn kamer helaas geen klein schuurtje. Heb geen mega groot budget voor gereedschap dus hou ik regelmatig marktplaats in de gaten. Nu had ik wat vragen waarvan ik hoopte dat iemand me er misschien mee kan helpen.
Hoeveel is een fijne maximale zaagdiepte? 60mm lijkt me soms wat weinig ook al kan ik me maar 1 project bedenken tot nu toe waarbij ik dikkere balken heb gebruikt dan dat.
2e hands kopen voor rond de 150E-200, zie vooral veel goedkopere dewalt modellen voor die prijs op marktplaats .
Of is het beter een nieuwe zodat je zekerheid en garantie hebt en gaat voor een goedkopere zoals de METABO KGS 216 M oid.

Hoor graag van jullie,
Groetjes Marit
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Waarom niet gewoon een goede handzaag met een potlood en een winkelhaak gebruiken?
Kost minder en neemt minder ruimte in en kan zeer nauwkeurig zijn. :)
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Heb je een zaagtafel Marit? Ik zou echt daar eerst voor gaan. Als je er een mooie slee bij maakt kan je prima kleinere dingen afkorten. Voor de grotere balkjes is, tenzij je er heel veel mee bezig ben, de optie van deHaan prima. Zo doe ik het.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb een betaalbare Huvema gehad die 10x10cm kon zagen, maar geen geleiders had. Veel plezier van gehad :)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
wat wil je er mee gaan doen?

Zelf heb ik relatief vroeg in mijn houtbewerkings-"carriere" een afkortzaag gekocht.
Maar - en daar kwam ik dus pas later achter - is haaks ook heel goed mogelijk met een futselplank.
Een enkele plank/plaat kan heel goed met een handzaag, of met een cirkelzaag met geleiderail.

Tegenwoordig gebruik ik de afkortzaag eigenlijk alleen nog maar voor het "ruwe werk", zoals schuttingplanken afkorten en het maken van een liplas.

Dus achteraf gezien, heeft de afkortzaag weinig toegevoegde waarde voor mij bij het houtbewerken. Ik denk niet dat ik hem echt zou missen als ik hem niet meer heb.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hoi Allen, Lees nu al een paar maanden mee en leer erg veel via het forum. Ben zelf een tijdje geleden begonnen met houtbewerking en zou nu graag een afkortzaag willen kopen.
Ik werk alleen in de weekenden want door de weeks studeer ik en heeft mijn kamer helaas geen klein schuurtje. Heb geen mega groot budget voor gereedschap dus hou ik regelmatig marktplaats in de gaten. Nu had ik wat vragen waarvan ik hoopte dat iemand me er misschien mee kan helpen.
Hoeveel is een fijne maximale zaagdiepte? 60mm lijkt me soms wat weinig ook al kan ik me maar 1 project bedenken tot nu toe waarbij ik dikkere balken heb gebruikt dan dat.
2e hands kopen voor rond de 150E-200, zie vooral veel goedkopere dewalt modellen voor die prijs op marktplaats .
Of is het beter een nieuwe zodat je zekerheid en garantie hebt en gaat voor een goedkopere zoals de METABO KGS 216 M oid.

Hoor graag van jullie,
Groetjes Marit

Beste Marit,

binnenkort komt mijn SKIL 1131 AA afkortzaag beschikbaar, paar keer gebruikt in 10 jaar en zaagt goed haaks en verstek, je mag hem komen ophalen voor nop:)
Als je in je kamer met een afkortzaag aan de gang gaat, dan heb je het hout stof werkelijk overal inzitten, bij deze skil heb ik zelfs geen verschil kunnen ontdekken tussen met of zonder afzuiging.
Dan is het sneller en schoner om met een scherpe zaag en verstekbak in te korten.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik moeite heb met een rechte zaagsnede en iemand heeft me nu tip gegeven om het met een Japans zaag te proberen omdat die zagen als je de zaag naar je toe haalt.

Ik zou nu eerder gaan voor een zaag a la BOSCH GCM 8 omdat je daar ook bredere planken mee kunt inkorten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Mk23,

Voor een rechte zaagsnede: rondom aftekenen en dan steeds rondom wat verder inzagen. Ook met een Japanse zaag.
Daarna zonodig nog even op de futselplank.
 

Mtonk

Nieuw lid
4 sep 2019
14
1
Omgeving Eindhoven
Bedankt voor alle reacties en MK23, heel erg bedankt voor het aanbod, helaas ben ik niet zo vaak in de omgeving rotterdam want zit zelf rond Eindhoven maar tegen de tijd dat die beschikbaar komt hoor ik het graag zodat ik misschien kan kijken of ik in de buurt kom. Heb een hele kleine erg goedkope tafelzaag zonder geleider/ rails oid dus een slee daarop gaat niet maar zal eens kijken of een upgrade in tafelzaag ook een mogelijkheid is.
Recht afzagen met de hand lukt inderdaad nu nog wel moet goed aftekenen en de tijd nemen of met mijn circelzaag alleen met onder een hoek zagen heb ik wat meer moeite en dit gaat toch wat gemakkelijker met een afkortzaag naar mijn idee dan met de hand. Heb een paar weken een timmerman geholpen met wat werkzaamheden en toen veel werk op de afkortzaag gedaan en daardoor hier ook wel enthousiast over geworden maar zal de tafelzaag eens overwegen en naar wat modellen gaan kijken. Hartelijk dank!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Een slede kan je ook maken dmv de slede "over de tafel heen te laten vallen". Dan gebruik je de linker en rechterkant van je tafel als geleiding.
Begrijp je wat ik bedoel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.