Quick-and-dirty steunbokken

WR1944

Oud hout
Een broer van m'n vrouws overleden man woont in een zogenaamd trailer park. Z'n olietank raakte lek maar ergens op het park was nog een bruikbare tank van een verlaten trailer. Samen zouden we de tanks uitwisselen. Die tanks wegen leeg al snel zo'n 200 kg zodat een karretje geregeld werd. Maar het had flink geregend en de grond was te zacht voor de wielen. Dus heb ik constructiehout gehaald om een rijbaan te maken. Na afloop van de operatie zagen die balken er natuurlijk niet meer uit. Onder de modder en vol butsen want ze werden ook gebruikt om de tanks op te krikken.

Van twee 2x4 (ca 40x90) balken wilde ik steunbokken maken want die gebruik ik vaak voor tijdelijke tafels. Ik had al eens zwaardere gemaakt maar die waren voor huiselijk gebruik aardig overkill.

Met de schuurmachine heb ik eerst zoveel mogelijk opgedroogde modder verwijderd maar er staan nog steeds interessante bandprofielen op het hout. De pootlengte werd 800 en die werden eerst van de ruim 2400 lange balken af gezaagd. De poten werden enigszins diagonaal gehalveerd. Aan de kop werd het 55 breed en aan de voet de overblijvende 35. Het lijkt wat iel maar sterk genoeg voor het uiteindelijke doel.

Om die balken door te zagen heb ik een hulpstuk gemaakt waarbij ik de balk via een stuk triplex aan de tafelgeleider kon vast schroeven. Ik had de zaaglijn aangebracht en die moest uiteindelijk parallel aan de geleider komen.
IMG_0011q.jpg

Na het glad schaven van de zaagsporen werden aan de koppen schuine vlakken aangebracht onder 15 graden. Het zaagblad kwam niet hoog genoeg zodat ik het vlak nog na moest bewerken.
IMG_0016q.jpg

Op de middenbalk had ik lijntjes op 10 vanaf de bovenkant uitgezet waar de koppen van de poten moesten eindigen. Na het boren van de gaten en insmeren met lijm werden de poten vast geschroefd. Met lange bench dogs en een verticale aanslag werden de poten redelijk haaks aan de bovenbalk geschroefd.
IMG_0017q.jpg

Uiteindelijk stonden er twee steunbokken van technisch gezien wrakhout. Eén balk was door het vocht al aardig krom en getordeerd maar dat is in dit geval niet belangrijk.
IMG_0018q.jpg
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Altijd makkelijk een paar bokken , je kunt ze voor veel dingen gebruiken . Maar waarom heb je de poten boven niet uitgekeept ?
Dan rust de ligger op de poten in plaats van er tussen en is sterker .

Groeten Willem
 

WR1944

Oud hout
Altijd makkelijk een paar bokken , je kunt ze voor veel dingen gebruiken . Maar waarom heb je de poten boven niet uitgekeept ?
Dan rust de ligger op de poten in plaats van er tussen en is sterker .

Groeten Willem

Zoals gezegd, quick and dirty. Dirty waren de balken al van het oneigenlijke gebruik. In de kop van elke poot zitten drie stevige schroeven en met de lijm als extra bindmiddel ben ik niet bang dat ze bij licht gebruik zullen bezwijken. Er komt hooguit een plaat multiplex op of een oude deur om als tijdelijke tafel te dienen. Die tafel wordt niet zwaar belast zodat ik het bewust licht heb gehouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.