Lithopane lamp

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Voor de "Make in Belgium" Secret Santa ruil kreeg ik een ontvanger toegewezen die als hobby's over 3D printen, fotografie en houtbewerking sprak.
Uiteraard de uitgelezen kans om mijn nieuwe 3D printing hobby te combineren met wat houtdraaiwerk.
Dus ik vroeg hem (via een anoniem email adres :) ) om wat foto's, verwerkte deze tot een cylindrische 3D-print lithopane en draaide er een kastanjehouten voet & deksel voor, opgevuld met rode epoxyhars.

Voor wie het concept van een litho niet kent: lithopanes zijn een techniek uit de jaren 1800, die tegenwoordig heropleven door het 3D printen. Er bestaan een resem online tools welke een afbeelding converteren naar zwart-wit, om dan de lichtintensiteit om te zetten naar een dikte. Wit = minimale dikte, zwart is maximale dikte. Door dit vervolgens in een 3D model te gieten en deze met een 3D printer af te printen, krijg je een klassieke lithopane. Wanneer je die dan weer langs achteren belicht, krijg je mooi de foto in zwart-wit te zien.

IMG_7966.jpg

En naar goede gewoonte, is er uiteraard een filmpje van de making of:
 

EdwinH

Actieve deelnemer
12 dec 2018
33
0
Lelystad
Wat een leuk idee. Ik kende dat 3D-principe nog niet, ga me er snel eens in verdiepen. De ontvanger zal vast heel blij geweest zijn, prachtig uitgevoerd!
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
WAUW...… Super gemaakt.
Zo kun je zeer persoonlijke cadeaus maken.

Heeft de printer echt 23 uur gelopen ?... hoeveel micron wordt er dan per laag opgebracht ?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
WAUW...… Super gemaakt.
Zo kun je zeer persoonlijke cadeaus maken.

Heeft de printer echt 23 uur gelopen ?... hoeveel micron wordt er dan per laag opgebracht ?

Jup, deze was 23h, laagdikte van 0.12mm

Die wat ik voor mijn vrouw en mijn moeder gemaakt heb waren 36uur elk, die waren nog wat groter :-D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.