wie kan me helpen met het ontwerp?

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Beste allen,

Een hele puzzel maar wat is er leuker om zelf een ontwerp te maken van m'n nieuwe schuur. Waar ik nog geen goed beeld van heb is hoe de dakconstructie er uit kan zien.
Wat zijn logische verbanden? Wat is de juiste maatvoering? En hoe verhoudt zich de hoogte versus de breedte en lengte van de schuur.

Als voorbeeld douglas-schuur-beekbergen-530.jpg

Wie van jullie kan me helpen en meedenken in het ontwerp?
schuur 2.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Aan de kant van de deuren mis je volgens mij wat stabiliteit. Ik zou in de hoeken wat schoren aanbrengen.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
wat mooi! ik ben op zoek naar goede maten voor een dakconstructie. Hoeveel spanten, hoeveel gordingen, etc. Verder wil ik graag de vloer kunnen belasten. Het dak wil ik bedekken met dakpannen en afwerken met mooie daklijsten etc
Ik kan me voorstellen dat je verschillende stijlen hebt. Weet je of er misschien een website of boek is wat me verder kan helpen?
 
Laatst bewerkt:

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Of dat daar een boek van is weet ik niet.
Wat ik wel weet dat is dat er via onderstaande link een catalogus is waar heel veel van dit soort constructies in staan.
https://www.vankootentuinenbuitenle...hout2019/files/assets/basic-html/page-1.html#
Daar staan ook gebruikte kopmaten bij.

Als je even je (gewenste) maatvoering doorgeeft kan ik kijken of ik misschien iets van een tekening heb van een soortelijke constructie.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
3300 breed
5000 lang

De hoogte van het geheel vind ik moeilijk in te schatten. 2500? tot boven balk (start dakconstructie)
e.a. moet natuurlijk wel in verhouding staan
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Veel gebruikte hoogte onder de ringbalk is 2200mm1.
Als je dan een ringbalk pakt van 150x150 heb je b.k. ringbalk 2350mm1.

Vanaf daar zou ik starten met een dakhelling van +/- 40graden. En dan sporen in de geest van 70x150 ofzo.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
dank voor je reactie. het helpt me zeker wanneer je een tekening hebt van de spanten
ik heb nu 50*150 gebruikt als uitgangspunt. Is dat te licht?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.