Wat voor beitels zijn dit?

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Ik heb twee schuin geslepen beitels zonder vlakke zijde van Ferdin Rubens.

Waren dit draaibeitels?

DSC_0000002.jpgDSC_0000005.jpgDSC_0000004.jpg
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Helaas henk, ik heb net een oud draaibankje gekocht met een setje slechte beitels van hbm erbij.

Uit jouw reactie begrijp ik dat dit wat beter staal is van Rubens?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het zijn antieke beitels. Veel weet ik er niet van, maar ze zijn allicht 'beter' dat de HBM draaibeitels. Hoewel sommige HBM HSS beitels niet eens heel slecht zijn. Let wel, die Rubens beitels zijn van gereedschapsstaal/koolstofstaal (althans ze zijn volgens mij zo oud dat ze zeker van voor de uitvinding van het snelstaal zijn. Ze zullen dus vaker, en met meer beleid (tegen het 'verbranden') geslepen moeten worden dan die HBM beitels.

Ik weet niet of de firma Rubens ook draaibeitels maakte (soms werden gewone beitels omgeslepen tot draaibeitel), maar gezien de vorm, de lengte van het lemmet, en het feit dat de beitel (van oorsprong al) tweezijdig geslepen lijkt doet mij vermoeden dat het idd oorspronkelijk een draaibeitel was. Wel erg mishandeld, gezien de staat van het scherp...
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou er voorzichtig mee zijn. Draaibeitels krijgen soms heel wat te verduren, en deze zijn erg oud. Het is vrijwel onmogelijk dat dit zelfs maar een vroege vorm van HSS is. Bovendien heeft zo te zien roest ook nog wat schade aangericht. Koop liever een moderne draaibeitel van een goede kwaliteit.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik werk veel met oude stalen schuine beitels, je krijgt ze heel scherp, ze werken prima. . Het feit dat de snede in het midden van de beitel zit, door de twee vouwen, , is die vrij van roest na het slijpen.

Groeten

Ornament
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Ik heb nu verschillende handvaten gedraaid (voor oude beitels, haalmes etc) maar die hbm beitels zijn echt waardeloos wat standtijd betreft. Na elk handvat moeten ze opnieuw worden gewet/geslepen.

Die Rubens beitels vind ik wat te dun. Ze hebben niet genoeg massa en hebben de neiging te gaan stuiteren. Ik ben er eentje aan het omslijpen naar een afdraaibeitel; eens kijken of het dan beter gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.