Figuurzaagmachine voor max. € 200,- ?

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Hallo,
Mijn naam is JanMaarten en dit is mijn eerste post op dit leuke forum. Sinds kort ben ik met pensioen en nu krijg ik eindelijk wat meer "hobby-tijd".
Een van de dingen die ik wil gaan doen is een figuurzaagmachine kopen. Houtbewerken op een klein oppervlak : ik heb er zin in ! . Voor mijn jonge kleinkinderen wat toffe dingen maken lijkt me, naast andere dingen, prachtig !
Nu weet ik dat Hegner het beste merk is voor dit werk maar helaas heb ik nog meer dingen te doen en is mijn budget voor de figuurzaagmachine maximaal €200,-
Op "Marktplaats" kijk ik al even rond maar het is voor mij moeilijk om te beoordelen of ik geen "kat in de zak" koop met een gebruikte machine.
Nieuw dan maar ? Wat is de beste keus voor mijn budget ? Is de "Scheppach SD1600V" een goede keus ?
Heel graag een reactie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Ik heb een hegner op marktplaats gekocht. Er kan niet zo veel kapot aan zo'n ding en onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Als de motor loopt en de prijs is redelijk kan je hem wel kopen. Die blaasbalgjes zijnwel vaak verteerd, maar die zijn nieuw leverbaar.
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Bedankt voor de snelle reactie ! Een Hegner kun je wellicht wel 2e hands kopen ,maar die zie ik dat merk nergens voor maximaal € 200,- .
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Tot 200 euro zijn er zo te zien legio merken.
Heb even op amazon rond zitten kijken en dan hoop ik dat je de nieuwe versie van de 1600 krijgt, of koopt. Het schijnt bij het oude model een uitdaging te zijn om de zaagjes in te spannen.
Ik zou zelf iets meer uitgeven zoals voor onderstaand maar het is wel weer 30 euro extra. [h=1]Vario decoupeerzaag SS16V - 5 jaar garantie[/h]
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Je moet gewoon marktplaats in de gaten houden. Mijn polycut was 17,50 euro. Ik ben nu niet meer op zoek, maar ik zie regelmatig koopjes langs komen. Maar er zijn meer mensen die marktplaats in de gaten houden, dus zie je iets interresants, moet je al op weg naar je auto zijn , bij wijze van spreken.
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Bedankt ! Ik zal eens kijken naar de Vario decoupeerzaag SS16V. Is "Vario" de merknaam ? Passen in deze decoupeerzaag ook figuurzaagjes ?

Je zegt dat het inspannen van de zaagjes bij de "Scheppach SD1600V" een uitdaging is. Ik heb daar nog niets over gelezen. Wat is het probleem dan ?
Ze zeggen zelf: "
[FONT=&quot]Zaagbladen zijn zeer eenvoudig te verwisselen"[/FONT]
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Bedankt ! Ik zal eens kijken naar de Vario decoupeerzaag SS16V. Is "Vario" de merknaam ? Passen in deze decoupeerzaag ook figuurzaagjes ?

Je zegt dat het inspannen van de zaagjes bij de "Scheppach SD1600V" een uitdaging is. Ik heb daar nog niets over gelezen. Wat is het probleem dan ?
Ze zeggen zelf: "
[FONT="]Zaagbladen zijn zeer eenvoudig te verwisselen"[/FONT]

je moet met de vinger het blokje waar je het zaagje in klemt tegen houden anders draai je hem weg.
alleen dat gat in het frame is zo klein, heb het zelf groter gemaakt, nu is het wisselen een stuk beter te doen.
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Bedankt voor je reactie "Mans"! Ik begrijp uit jouw reactie dat je met een Scheppach figuurzaagmachine werkt. Mag ik vragen welk type jij hebt en hoe die "bevalt"?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
ik heb de Scheppach SD1600V
en hij bevalt goed, heb verder geen vergelijkings materiaal, kan dus niet zeggen welke andere het beter zou doen.
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Hallo "Tuoh" Ik heb net op Youtube jouw "Pégas/excalibur 21E. Machine" bekeken. Inderdaad: TOP! Maar mijn budget............ veel te laag voor jouw machine denk ik toch.
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Bedankt voor tip ! Ik heb inmiddels contact gezocht met de verkoper uit Leeuwarden, Wel erg ver van mijn woonplaats.....
Inmiddels kijk ik ook naar de Proxxon DS 460.
Dat apparaat heeft een bovenblad wat je terug kunt schuiven om zo snel het zaagje te kunnen lossen. Dat lijkt mij erg handig .
De Proxxon DS 460 kost ca. € 400,- Dat is wel bijna het dubbele van mijn budget maar misschien is die machine dat geld wel waard.
Is er iemand die daar iets meer over kan vertellen ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Je hoeft niet zelf naar leeuwarden, we hebben tante post. Die brengt het voor een paar euro bij je thuis.
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Dat snap ik , maar ik wil toch eerst wel zien wat ik wel/niet koop. Op 1 foto een beslissing nemen lijkt me niet zo slim. Daarom heb ik de verkoper om meer info gevraagd.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik heb de Proxxon ds460 en ben tevreden. Ooit een Ferm gehad, maar die had veel speling in de ophanging van de zaagarmen, dus dat was het niet.
Terugkijkend zou ik geduld hebben om een goede koop te doen op mp. 400 Euro is toch veel geld.
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Bedankt Hubert.
Fijn om te horen dat je tevreden bent over de ProXXon DS460.
Het is inderdaad veel geld dus ik kijk nog maar even rond.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb de proxxon Dsh en ben er zeer tevreden over. Stil, stabiel en 2 zaagsnelheden. Past in het budget, 199,- 🙂

Ik kom ook van een ferm en daarvoor een einhell maar de proxxon is toch een stuk prettiger zagen
 

JanMaarten

Nieuw lid
14 jan 2020
15
0
Bedankt. Fijn om te lezen dat Proxxon DSH ook een goede mogelijkheid is.
Is het bij de DSH makkelijk om de zaagjes te verwisselen ? Welke zaagjes gebruik je ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.