Rohm Boorkop

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik ben op zoek naar een verloopstuk voor mijn kolomboormachine, zodat ik er een snelspan boorkop er op kan zetten.
De opname zoals in de beschrijving staat is MC2 en de draad van de boorkop is 5/8?

DSC01624.jpg

DSC01626.jpg

DSC01625.jpg

DSC01627.jpg

Op de boorkop staat: ROHM Supra 3-16 S 1/8-5/8
Bovenop op de draadkant staat: 5/8-16

de boormachine is van HBM: https://www.hbm-machines.com/produc...mboormachines-1/hbm-16-hobby-kolomboormachine

hbm-199-1.jpg-1200x600-6e28eebc88.jpg

Wie weet waar ik moet zoeken en weet/heeft de juiste benaming hiervoor?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Je boorkop is voor een grote handboormachine. Voor je kolomboor heb je een boorkop met binnenconus nodig, plus de bijbehorende opnamestift.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Onze amerikaanse vrienden hebben dus een betaalbaar verloop. Ben ze hier nog nergens tegen gekomen. Als de totaalprijs incl verzenden een beetje interresant is, zou ik hem op laten sturen. Een rohm boorkop is goede kwaliteit.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Een dergelijke morse conus naar draadopname vind ik met wat zoeken ook op eBay (dan ook uit de US, overigens)
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Kan er eventueel wel 1 voor je maken, moet even kijken of ik nog een stift heb die ik aan kan passen. Maar over het algemeen krijg je een boorkop met conische opname zoals B16 mooier zuiver centrisch aan het lopen dan zo'n ding.
De draad moet wel heel strak passen wil je dit mooi lopend krijgen, voor een handboor maakt dit minder uit.
Denk dat je beter af bent met een andere boorkop met bijbehorende stift.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Het is dan sneller om een conus in de boorkop te steken. Dan heb je alleen een stift nodig.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
.
De draad moet wel heel strak passen wil je dit mooi lopend krijgen, voor een handboor maakt dit minder uit.
Denk dat je beter af bent met een andere boorkop met bijbehorende stift.
daar is toch dat pasrandje voor ? op alleen de schroefdraad krijg je het nooit ook maar enigszins zuiver .
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Allen bedankt voor de info en oplossingen.
Klaas Jan Diederik kwam met de beste oplossing van Esmax en daar heb ik er één besteld.
Het probleem bij de andere aanbieders was dat ze niet verzenden naar Nederland, en de spaanse site kon ik met geen mogelijkheid wat bestellen.
Infinity ook bedankt voor het aanbod er één voor mij te willen maken, maar dit was de makkelijkste oplossing.

De boorkop ligt hier al wel 2 jaar op de plank(ooit eens cadeau gekregen) en elke keer al wel naar een stift gezocht maar nergens kunnen bemachtigen!
Ben er nu blij mee dat ik straks die boorsleutel op kan bergen, want ik liet hem wel eens zitten als ik weer ergens heel enthousiast mee bezig was, maar gelukkig altijd goed afgelopen.:D
De kwaliteit van de Rohm kop is ook vele malen beter dan de standaard kop van HBM, en voelt ook beter aan!
 
Laatst bewerkt:

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Volgens mij kom je altijd een hand tekort als je een klein boortje wil vastzetten in een snelspan boorkop die gemonteerd is in een kolomboormachine
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Néuh.. Handigheidje wen je zo aan!
De weerstand van de boormachine is groter dan die van de ring van de boorkop, je kunt de boorkop verstellen/draaien terwijl de as van de boormachine gewoon stil blijft staan.
We boren op het werk al jaren zo, en gaat altijd goed.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Vandaag het geld teruggestort gekregen van Esmax en een mail erbij ontvangen dat ze niet kunnen leveren!
Jammer, kan de zoektocht weer opnieuw beginnen.
Op ijzerwarenunie ook geprobeerd, maar dan moet je eerst en compleet bedrijfsprofiel aanmaken, en aangezien ik particulier ben gaat het 'm dat ook niet worden.
Dus maa4r weer opnieuw!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.