3 fasen 220 naar 400V Lurem

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe machine die oorspronkelijk op drie fasen 220 staat. Op de machine zelf staat ook een plaatje met 400V. Ik dacht het snoertje in de kast van 220 naar 380 verzetten, zie plaatje en klaar. Echter ontstaat er kortsluiting, de groepen kast schakelt zichzelf uit. Kan iemand mij helpen? Wat doe ik fout?

1FDF705F-46F7-486D-A589-564A3DAD2A7C.jpg

5F13342F-637D-4C8D-A0B9-BF0BE43095CA.jpg


7E7BC84B-5762-4C28-8029-78AD74FF6E07.jpg

Alvast hartelijk bedankt!
 

Bijlagen

  • C18E770C-9717-42CD-AD78-A798FA53CE6D.jpg
    C18E770C-9717-42CD-AD78-A798FA53CE6D.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 119
  • DB650599-0545-4C05-8B4A-EAA8129549B2.jpg
    DB650599-0545-4C05-8B4A-EAA8129549B2.jpg
    23,8 KB · Weergaven: 122
  • EB912D0B-2B7B-45BA-B5D2-0A9282E47C8E.jpg
    EB912D0B-2B7B-45BA-B5D2-0A9282E47C8E.jpg
    17,7 KB · Weergaven: 123

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Foto,s zijn veel te klein om er iets van te kunnen bekijken, motor zal je in ieder geval in ster moeten gaan zetten.
Dat doe je door de plaatjes die in het kastje op de motor zitten te verzetten,
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Dat witte blokje ik zie een 0 en dan 230 en 400 maar tussen fase en nul heb je geen 400 dat heb je tussen de fases .
Ik ga er maar vanuit dat de stuur spanning 24 volt is ,voor de schakelaars .en de relais
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik kan het echt niet zo zien op de foto,s , Het aansluitblok Hoeveel draden komen daar binnen ?
Ik zie alleen l1 l2 en l3 dat klopt ook wel.
Dan klopt het ook dat de draad op de 400 volt klem moet zitten.
Maar wat is dat voor een ding . het lijkt mij een transformator te zijn voor de stuurspanning .
Wat meet je voor spanning op de ingaande draden ?
Doe anders even een email met foto,s dan kan je ze toch wel groter versturen ?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De machine zit op elektrisch vlak niet zo heel moeilijk in elkaar, maar gebruikt een stuurspanning van 115 volt (weet niet of dit echt gebruikelijk is) om één contactor aan te sturen die de stroom dan naar een keuzeschakelaar stuurt die op zijn beurt de juiste motor van stroom voorziet.

De eerste foto toont de transformator die de stuurspanning van 115 volt voor de contactor en het circuit van start-stop-schakelingen en veiligheidsschakelaars aanlevert. Hij wordt primair gevoed door 2 fasedraden (die 2 rode) en moet de 400 volt die hij zo krijgt omzetten naar 115 volt. Voorheen moest hij de 220 tussen 2 fases van de 3x220 omzetten naar de 115 volt. Onderaan de transfo zie je zijn aarding en de blauwe en witte draad waartussen het hele stuurcircuit zit. Ik zou voor de zekerheid nameten dat de transfo wel degelijk 115 volt levert (Legrand maakt transfo's die 400 omzetten naar 220 en 220 naar 115.... ben hier niet helemaal in thuis...).

De tweede foto toont je elektrische schema, maar is zeer onduidelijk.... Het zit als volgt in elkaar:

De hoofdstroom: De stroom komt binnen links bovenaan op je blad. Je krijgt 3 fasen binnen die in dit geval 400 volt aanleveren (tot voor kort 230). De neuter wordt in de machine niet gebruikt en komt niet aan bod op je schema. Aarding komt ook binnen, spreekt voor zich denk ik. De 3 fasen passeren een hoofdschakelaar. Daarna worden 2 fasen afgetakt om de transfo te voeden en gaan ze alle drie door naar de contactor. Na de contactor gaan ze naar een nokkenschakelaar die bepaalt welke machine aan zet is en de stroom naar de desbetreffende motor stuurt.

Het sturingscircuit: Werkt op 115 volt en stuurt de contactor aan. Maakt een lus met wat aftakkingen waarbij ze een aantal start-stopschakelingen en veiligheidsschakelaars (gesloten machinetafels en deurtjes enzo) passeert, de afgelegde weg in de lus wordt mee bepaald door de eerder vernoemde nokkenschakelaar waarmee je kiest welke van de 3 motoren aan zet is. Hulpcontact van de contactor is betrokken in de start-stopschakeling. Ga hier voorlopig niet verder op ingaan....

De derde foto toont de kast waarin de stroom toekomt en de belangrijkste componenten staan. Stroom moet aangesloten op de 3 rijgklemmen (3 fases!!). Aarding op aardingsklem. Neuter niet gebruiken. Naast de 3 rijgklemmen staan 3 zekeringhouders met telkens een zekering van 1 A (eventueel eens nameten als je zegt dat de zekering springt). 2 zekeringen staan op de 2 fasedraden die de transfo van stroom voorzien, de 3de in het begin van het circuit op 115 volt.
Moest de foto groter zijn zie je daarnaast de contactor.

Wat je volgens mij (dit is niet mijn vakgebied:rolleyes:) moet doen om hem om te schakelen: 3 motoren in ster zetten in hun nokkenkastje, zoals Spinningwheels aangeeft (staat ook getekend op je schema) en je ervan verzekeren dat het stuurcircuit 115 volt toekrijgt (het zou kunnen dat dit in orde is door de fasedraad op de klem van 400 volt te zetten, maar ik zou dit voor de zekerheid eens nameten...). Daarna de vingers kruisen.... Als het dan niet werkt wordt het het circuit afgaan.... een en ander uitmeten.... Kan je met een multimeter overweg? Meet bij het aansluiten alvast even na wat je doet... en verzeker je om te beginnen dat de machine netjes 3 fasen met 400 volt op zijn klemmen krijgt, dat de zekeringetjes OK zijn en dat de transfo doet wat hij moet doen. Als de transfo een verkeerde spanning levert is de kans trouwens groot dat alles normaal werkt (voor een half jaartje ofzo, waarna de contactor sneuvelt....)

Succes ermee, lijkt me een toffe machine... :)
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hoi BRT,

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben absoluut niet thuis in elektra, dus duidelijk is het niet. Maar dat ligt volledig aan mij. De machine heb ik voordat ik hem kocht uitgebreid getest, dus dat was toe in orde. Ik vandaag proberen de motoren in ster te zetten en alles na te lopen en dan inderdaad de vingers gekruist...

met de multimeter kan ik een heel klein beetje overweg, met behulp van internet. Evt. kan ik mijn broer nog inschakelen, die is vroeger elektricien geweest. Maar dat is ook al jaren geleden..

Inderdaad een hele toffe machine, de Lurem CB 310 SL. Als alles naar behoren werkt komt mijn Lurem Former 260s te koop...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zojuist de zaagmoter in ster gezet en het werkt!! Blij !! Draait nog wel andersom maar dat is simpel op te lossen.

Bekijk bijlage 93239

2 fasen van plaats wisselen en het is opgelost....
Meet voor alle zekerheid de spanning even na die de transfo levert. Zou 115 volt of iets daar in de buurt moeten zijn. Gewoon de multimeter op stand voor meten wisselspanning zetten en de meetpennen op de schoefjes van de aansluitingen van de blauwe en witte draad duwen. (Heb zelf een machine gehad die omgezet was door de firma waar de machine gekocht was nota bene....:mad: waar ze enkel vergeten waren spanningen van stuurcircuit aan te passen. Machine werkte prima. Na half jaar opeens 2 contactorspoelen stuk.... Hadden contactoren met stuurspanning 230 op 400 gezet... Wisten natuurlijk van niets.... ).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.