Arbotech Turboplane

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik wil een Arbotech Turboplane aanschaffen.
Eerste vraag: wat is het meest universele? De Turboplane of de Industrial carver.
Tweede vraag: zijn er goedkopere, maar wel veilige alternatieven?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ja hoor een raspschijf voor op de flex is een heel stuk goedkoper ( rond de 50€ )

wel goed opletten zo een schijf op een flex is een heel stuk gevaarlijker als een kettingzaag in mijn ogen ( kixback )
sabbertooth en kutzall maken ook erg goede schijven voor op de flex met verschilende grofheden
 

tuoh

Oud hout
Ik wil een Arbotech Turboplane aanschaffen.
Eerste vraag: wat is het meest universele? De Turboplane of de Industrial carver.
Tweede vraag: zijn er goedkopere, maar wel veilige alternatieven?

Beide types hebben elk hun eigen inzetgebied. Je keuze word dus bepaald door het wat je er mee wil gaan doen in de toekomst.
Met de industrial carver verwijder je zeer snel hout, en dit in de meest extreme vormen. Deze gebruik ik zelf al een tiental jaar, en is gewoon top.
De planer is meer bedoeld voor vlakker uiitholwerk.
Sabertooth doet zowat hetzelfde, maar met een andere technologie erachter.

ps: blijf ver weg van die Chinese rotzooi. Heb al foto's gezien van hun versie van zo een planer.
De snijmessen steken daar een 12 à 15mm boven de body???? Hoezo spaanbegrenzing???? Dat zijn gewoon moordtuigen.
Vallen in dezelfde categorie als een haakse slijper van 2300W met een cirkelzaagblad erop!
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Beide schijven gebruik ik veel maar de turboplane is mijn favoriet. Iets breder inzetbaar voor mijn gevoel. Saburrtooth heb ik ook maar geeft enorm veel stof. Echter is hier wel meer gecontroleerd mee te werken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bedankt voor de info. Het gaat een Arbotech worden. Die andere zijn raspen, dat is niet echt wat ik zoek. Ik wil ze gebruiken voor het wegwerken van uitsteeksel aan draaihout en uithollen van stukken die niet op de draaibank passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.