Houtkeuze voor geluidswerende binnen luiken

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Goedendag,

I.v.m. omgevingsgeluid wil ik luiken maken aan de binnenkant. De kozijnen zijn 2 meter hoog en 1,2 meter breed.
Het idee is om het met 4 planken per raam te doen. De ramen bevinden zich aan de zonkant, dus vrij veel temperatuurswisseling

Nu de vraag;
Wat zou het beste hout zijn qua geluidsreductie? Ik twijfel momenteel tussen (goed) multiplex of watervast MDF.

Hoor het graag, ook als er natuurlijk andere tips zijn

Vriendelijke groet!
 

tuoh

Oud hout
Wat echt gaat helpen zal wel geluidswerende beglazing zijn, al de rest zijn lapmiddeltjes die niet of nauwelijks gaan helpen vrees ik.
Tenzij je er geluiddempende panelen gaat voorzetten natuurlijk, maar dan is de (luchtdichte) aansluiting met het raamkader weer een probleem.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Geluidswering met hout lijkt me niet het overwegen waard. Geluidswerend glas en goede isolatie gaat wel helpen. Als je dan hout wilt gebruiken moet er wel iemand die verstand heeft van materiaalkunde aant e pas komen om te begrijpen welke eigenschappen van welk materiaal van waarde voor jouw situatie zijn en welke niet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Bij interieurs waar men geluiddempende maatregelen nodig vindt, worden vaak panelen toegepast die opgebouwd zijn uit tenminste twee lagen: een dunne laag plex, met voldoende grote gaten en dan een wol-achtig materiaal. De bedoeling is om geluid 'op te vangen' (dus niet weerkaatsen — wat trouwens voor een buitentoepassing niet erg zou zijn…) en dan te dempen doordat de geluidsgolven 'verdwalen' in dat wollige materiaal, totdat ze hun energie kwijt zijn.

Voor een buitentoepassing is dat niet goed toe te passen als je hout gebruikt. Gaten in je materiaal? Gedoe met onderhoud en rotten. En je hebt wat volume nodig, dus krijg je dikke luiken.

Er zijn trouwens wel geluidsdempende luiken die van (licht)metaal zijn — ik zou daar eerder voor kiezen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
In mijn muziekkamer (opnamestudio) heb ik een soort van geluidswerend paneel gemaakt dat ik in mijn raam kan zetten om het geluid op te vangen en dit zowel naar buiten als vanbuiten.

Dit paneel is 12,5 cm diep en is als volgt samengesteld:
- Agglomer 30mm
- Mdf 12mm
- Issomat 3mm
- Agglomer 30mm
- Mdf 12mm
- Acusticell 38mm

Rond het paneel is er nog een strook Issomat aangebracht die zorg voor opspanning in de vensteropening.
De Acusticell is iets groter (5mm) dan het gat waardoor dit mooi spant.

Door deze opstelling bereik ik ongeveer dezelfde geluidsisolatie als een muur naar isolatie en absorptie zorgt voor een kamer zonder galm


In jouw geval is dit niet toe te passen, maar ik wil alleen maar aantonen dat geluid buitenhouden niet zo makkelijk is.


Geluid kan je tegenhouden op 2 manieren:
- Isolatie => Hiervoor heb je massa nodig, je maakt een soort van barrière voor het geluid.
- Absorptie => Geluidsgolven worden in het materiaal opgenomen (=poreus materiaal) Bv. bekende noppenschuim


In jouw geval zou ik denken in volgende volgorde:
- Geluidsisolerende beglazing
- Absorptie van het geluid die nog binnen komt (Je kunt dit effect testen door een vijftal handdoeken op een MDF plaat te bevestigen en in de kamer te zetten


Je idee van een luik zal maar een zeer klein effect hebben.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
allemaal dank voor de antwoorden!

3-laagse beglazing zit er in, maar helaas nog af en toe bij bepaalde combi's net te veel geluid.
Ik heb zo te lezen nog wat te puzzelen :(
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vergeet de kierdichting niet! De luiken moeten zeer nauwkeurig aansluiten. Controleer ook de overige kierdichting (van kozijnen, draaiende delen, enz.).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.