Zwaluwstaarten hakken, video

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Seek

Op het forum zijn we best wel van de foto's maar dit is weer een stap(je) ;) vooruit. Ik heb met veel plezier je blog bekeken. Vind de video's heel leuk,. Dit verdient volgers

Hartelijke groet Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hij staat al op youtube. Ik heb ze alleen niet publiek gemaakt. Geen idee waarom niet eigenlijk.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Eindelijk hebben we een nederlandse Rob Cosman :D :D Ik vond de filmpjes erg leuk om naar te kijken en zeker informatief. Nu weet je gelijk waarom heren zoals Cosman geen jatoba gebruiken in hun filmpjes :D

Ik hoop dat je filmpjes blijft maken. Een mini docu over het slijpen lijkt me ook erg leuk.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zijn mooie staartjes hoor!

Misschien een gekke vraag, maar moet jouw werkbank niet een cm of 15-20 omhoog? Ik krijg plaatsvervangend lage rugpijn als ik je zie staan zagen! Bijkomen voordeel is dat je je plank wat lager in kan klemmen zodat hij niet zo trilt tijdens het zagen.

Arthur
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
heel leuk om te zien hoe jij je staarten maakt.
En bijzonder mooi resultaat
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb wel zorgvuldig de beste gelukte uitgezocht om te fotograferen. Laten we zeggen, het is een groot oefenproject en de vooruitgang is goed te zien.

De werkbank is voor dit werk inderdaad te laag. Om te schaven is hij ideaal. Chris Schwarz is de laatste tijd bezig geweest met een soort extra reuzenbankschroef die je op je gewone werkbank zet en waardoor je werk dichterbij komt. De zogenaamde Moxon vice. Zoiets wil ik nog wel eens gaan maken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die Moxon vise, daar heb ik ook al een paar meter eiken voor klaarstaan ja. Hmm... misschien is vandaag wel een goed moment om het ding eindelijk eens te gaan maken! Eens kijken hoe koud het is in de werkplaats :)

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb bij DICK een draadtapset gekocht, plus een paar Forstnerboren en twee stukken rondhout. Leek me wel een interessant experiment om daarmee de spindels te maken.

Ik ben vandaag trouwens niet aan die bankschroef toegekomen. Mijn #7 had even wat liefdevolle aandacht nodig. Toen ik hem destijds kreeg heb ik de zool gevlakt, maar ik had geen rei die lang genoeg was. En hij schaafde nét niet helemaal lekker. Gisteren heb ik een langere rei gekocht en inderdaad bleek de mond net iets lager te staan dan kop en kont. Tja... en op een #7 ben je dan wel even bezig om dat weer goed te krijgen. Maar hij doet het nu goed, dat geeft een goed gevoel.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En je woont ook nog in Den Haag. Kijk dat bied perspektieven ;)
Als ik ooit zover kom ga ik je heel vriendelijk vragen of ik bij jou een stukje draadeind mag komen maken.

Mooi dat je rijschaaf het nu weer beter doet. Ik heb ook een lange echt rechte lineaal in de bestelling staan. Ik ben benieuwd wat ik daarna allemaal voor werk blijk te hebben.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik vind dat randje hout op de ladezijkant van dezelfde soort als de voorzijde erg mooi staan.

En wat een fijn geluid als je de borstlijn intikt en vervolgens een stukje wegsteekt, tjok!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat randje is pure noodzaak. Het worden keuken lades en die moeten wel wat kunnen hebben. Voor de zijkanten gebruik ik western red cedar wat echt heel zacht is. Niet echt een optimale keuze dus en dat randje zorgt hopelijk voor wat bescherming.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Wat een mooi blog! Ben net begonnen bij het begin (Febr. 2010) te beginnen met lezen. Nog veel te gaan :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi hoor, en leuk die video's. Foto's is al leuk maar video's nog leuker.

Gezien het resultaat en mijn eigen resultaten (zie handgemaakte zwaluwstaarten topic) is er weinig reden om vragen aan je te stellen waarom je het zo doet maar ik doe het toch. Is het niet de bedoeling dat je het grootste gedeelte van het hout wegzaagt en dan alleen de randen opschoont met de beitel. jij staat nu alles weg te hakken en dat lijkt mij erg veel werk. Bovendien vrij onnauwkeurig als je lange halen snel thuis gaat haken om de grote stukken weg te halen nadat je ze van beide zijden hebt ingekeept.

Mooi werk en teken van doorzettingsvermogen in dit harde hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.