belgische wetsteen in glorie hersteld. Dus gevlakt.

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Aangezien hier geen snoertje aan zit :) ik heb toen mijn vader overleden was de wetstenen opgeëist. De belgische wetsteen was behoorlijk hol en hoe die het deed weet ik niet maar mijn ouwe heer sleep alles erop. Scheermes scherp wel te verstaan. Nu heb ik een groot aantal keukenmessen die graag wetstenen aanraken :) en dus moest de steen in glorie hersteld worden. Plankje gemaakt zodat de steen niet elke keer weggleed.

paar kantjes al vlak, moet nog heel eind
IMG-20200111-WA0002.jpg

Na cira 15 minuten zwoegen met de vlaksteen en oma handjes van het vele water.

IMG-20200111-WA0004.jpg

schoonmaak steen en vlaksteen.

vlak en schoonmaaksteen.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Het 'nadeel' van machine slijpen is dat je een hol snijvlak krijgt. Mijn japanse messen zijn eenmalig (met uitzondering van de santoku) op de tormek clone geweest om de juiste snede aan graden op het mes te krijgen. Hierna zijn ze gewet op 1000, 3000 en 8000 grid wetstenen. De holle snede is hiermee dus weer mooi recht gemaakt. Eigenlijk zou je de messen op een kom slijpsteen willen slijpen zodat de snede recht word. Geld ook voor beitels etc, echter zo'n machine is er niet? Het mooie aan een wetsteen is je legt je mes erop en met het kantelen gaat die opeens glijden, dan zit je over je snede heen. Dan moet je dus iets terug bewegen aan hoek. Hierna heb je het aantal graden te pakken (fabrieks af of zelf ingesteld). Ook heb je edge-pulling en edge-tracking. Ofwel ga je met de snede van je af druk zetten of juist als je het naar je toe haalt. Ik hanteer tegenwoordig het naar me toe halen, scheelt happen uit de wetsteen :) Dit weekeinde heb ik voor het eerst billenknijpend een mes van 330 euro geslepen die fabrieks af scherp is maar niet vlijmscherp. Ook ga ik binnenkort aantal stroppen maken en dan krijg je een snede waarin je je zelf kan bekijken :) of de tomaat nu beter gesneden word, nee dat niet maar het is wel gaaf om te doen. Mijn advies kwa messen zou zijn eerst de graden zetten met de waterslijpmachine, hierna over wetstenen halen. Dus ja old scool wint van new scool. De belgische steen is niet het laatste stuk om af te werken. Dan zit je op denk ik 8 a 10000 grid. Hierna komt de strop, dan ga je richting 20000 grid.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het 'nadeel' van machine slijpen is dat je een hol snijvlak krijgt. Mijn japanse messen zijn eenmalig (met uitzondering van de santoku) op de tormek clone geweest om de juiste snede aan graden op het mes te krijgen. Hierna zijn ze gewet op 1000, 3000 en 8000 grid wetstenen. De holle snede is hiermee dus weer mooi recht gemaakt. Eigenlijk zou je de messen op een kom slijpsteen willen slijpen zodat de snede recht word. Geld ook voor beitels etc, echter zo'n machine is er niet? Het mooie aan een wetsteen is je legt je mes erop en met het kantelen gaat die opeens glijden, dan zit je over je snede heen. Dan moet je dus iets terug bewegen aan hoek. Hierna heb je het aantal graden te pakken (fabrieks af of zelf ingesteld). Ook heb je edge-pulling en edge-tracking. Ofwel ga je met de snede van je af druk zetten of juist als je het naar je toe haalt. Ik hanteer tegenwoordig het naar me toe halen, scheelt happen uit de wetsteen :) Dit weekeinde heb ik voor het eerst billenknijpend een mes van 330 euro geslepen die fabrieks af scherp is maar niet vlijmscherp. Ook ga ik binnenkort aantal stroppen maken en dan krijg je een snede waarin je je zelf kan bekijken :) of de tomaat nu beter gesneden word, nee dat niet maar het is wel gaaf om te doen. Mijn advies kwa messen zou zijn eerst de graden zetten met de waterslijpmachine, hierna over wetstenen halen. Dus ja old scool wint van new scool. De belgische steen is niet het laatste stuk om af te werken. Dan zit je op denk ik 8 a 10000 grid. Hierna komt de strop, dan ga je richting 20000 grid.

Je schrijft dat je meerdere stroppen gaat maken. Waarom meerdere?Is een niet genoeg?
Gebruik je daar nog een speciaal soort leer voor?
Wat zijn de ideale afmetingen voor een strop?
Ik heb wel ervaring met wetstenen maar niet met een strop.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb zelf nog geen ervaring met stroppen maar lees me momenteel helemaal ziek :) erover. Je hebt verschillende klompen om te polijsten. Zie het als wetsteen van 200 grid naar 8000 grid. Dit heb je ook met de klompen voor het polijsten. Grove polijst naar steeds fijnere. Aangezien ik hier geen beitels mee ga slijpen maar Japanse koksmessen wil ik zo'n hoog mogelijke grid met het polijsten. Ik zal als ik eenmaal de stroppen gemaakt heb de resultaten hier posten. Hopelijk met een filmpje dat ik van een rijpe tomaat stukjes ervan af kan snijden waar je bijna door heen kan kijken zonder snijbeweging , door gewoon simpelweg het mes erdoor te drukken. Dat is het doel. Word het snijden van groente er makkelijker door vast wel maar dat kan je ook door het mes over een belgische wetsteen te halen als laatste handeling. Het is voor mij ook nieuw en ik deel de ervaringen hier graag :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor een strop is een goeie kwaliteit tuigleer voldoende, zeker als je met polijstpasta's werkt. Voor keukenmessen wel op een plankje lijmen. Voor scheermessen kun je een strop als riem gebruiken omdat daar de rug van het mes als 'hoek-afhouder' werkt - je stropt een scheermes met zowel de rug als de snede op het leer, en alleen 'halend', niet 'snijdend', anders is je strop snel naar de filistijnen. Dat gezegd hebbende, voor mijn keukenmessen vind ik een coticule als afwerking in de praktijk afdoende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.