Zware vandiktebank transporteren

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb mijn 650kg zware (metaal) draaibank met een aanhanger vervoerd.
Optillen met een takel, aanhanger eronder.
Vervolgens in mijn garage hetzelfde trucje, optillen van de aanhanger en vervolgens aanhanger eronder vandaan.
Verplaatsen binnen de werkplaats met (industriele) hondjes.

Ter illustratie:
IMG_2045.jpg IMG_2046.jpg

Met een beetje creativiteit kom je heel ver!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
150-200 is echt geen gewicht om te handelen. Ik heb die dingen regelmatig vervoerd.
Ik zou even goed nadenken hoe je iets laadt voordat je geld uitgeeft waar je weinig aan hebt.
Een vlak en vandiktebank plaats je in de lengte achter de bestelwagen of aanhanger. Dan druk je hem aan de achterkant omlaag. Je hebt dan aan de voorkant al een hoogte die gelijk kan liggen aan de laadvloer. Is dat niet het geval even een balkje van bepaalde hoogte eronder aan de kant waar je naar beneden drukt, zodat je voor meer hoogte krijgt. Deken op de bumper en laadvloer, bus naar achter, stukje lichten en je duwt hem er zo in.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb zelf ook een 5-tal machines van 200 tot 550kg geladen en gelost met een schaarpalletwagen, works like a charm!

Het advies van hierboven zou ik toch niet ten harte nemen, met alle respect... Aan de tafels van een VVD mag je echt niet gaan heffen/duwen.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb zelf ook een 5-tal machines van 200 tot 550kg geladen en gelost met een schaarpalletwagen, works like a charm!

Het advies van hierboven zou ik toch niet ten harte nemen, met alle respect... Aan de tafels van een VVD mag je echt niet gaan heffen/duwen.

+1

Dit is doorgaans ook de reden, bij machines op Marktplaats en dergelijke, van afwijkende vlakschaaftafels.
Verkeerde manipulatie tijdens een x'é verhuisbeweging. Zo een uitstekend tafelblad is blijkbaar een grote verleiding, voor de verhuizer van dienst, om die maar als hefboom te gaan gebruiken.
Idem voor het verhuizen van paneelzagen, ook daar is de lange tafel blijkbaar de ideale hefboom om het spul in beweging te krijgen.
Het eindresultaat van al dat geruk lees je hier regelmatig, bladen scheluw ten opzichte van elkaar, over de hele lengte gezien een hol of bol staand schaafoppervlak, blad is niet meer parallel met de schaafas, etc...

Gebruik daarom altijd enkel de aangeduide hijspunten die de fabrikant aangeeft, of gebruik een heftruck, palletwagen of iets dergelijks, waarbij de machine in zijn geheel opgetild word.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb mijn 650kg zware (metaal) draaibank met een aanhanger vervoerd.
Optillen met een takel, aanhanger eronder.
Vervolgens in mijn garage hetzelfde trucje, optillen van de aanhanger en vervolgens aanhanger eronder vandaan.
Verplaatsen binnen de werkplaats met (industriele) hondjes.

Ter illustratie:
Bekijk bijlage 93221 Bekijk bijlage 93222

Met een beetje creativiteit kom je heel ver!

Hoi Ruben,

Waar heb jij die industriële hondjes gekocht? Ik ben nogal een grootverbruiker van niet-industriële hondjes aan het worden. Die dingen gaan om de haverklap kapot...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Hoi Ruben,

Waar heb jij die industriële hondjes gekocht? Ik ben nogal een grootverbruiker van niet-industriële hondjes aan het worden. Die dingen gaan om de haverklap kapot...

Euhmz, het bedrijf waar ik werk heeft een opslag waar we onze gereedschappen en voorraden voor de schepen hebben.
Daar hebben we er een aantal liggen... Die heb ik dus even geleend...
De capaciteit van 1 hondje was al 6.000kg... Dus met 4 hondjes kon ik 24ton verplaatsen...

EDIT, HBM heeft een automovers setje (675kg) voor een paar tientjes, beetje aanpassen evt.
Wil je nu echt zware capaciteit hebben, zoek op transport rollen: dit soort dus
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.