schuurtje 5 x 7 mtr

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Ik wil een klushok bouwen, op een plaatfundatie van beton. Een Ringbalk op de vloer en een ringbalk boven de staanders. Grootste overspanning is 5 mtr.
Ik wilde de staanders maken van 6 x 12vuren, afstand 30 cm hoh. De dak overspanning van 8 x 16 vuren, 20 cm afstand hoh. Zit ik met deze maatvoering aan de veilig kant.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Denk het wel. Dakbalken kunnen ook wel naar 30 cm hoh denk. Zal er wel even aan rekenen, als ik van de week tijd heb. Ik heb een excelbestandje hiervoor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.870
2.519
Overspanning van 5 meter zonder ondersteuning zijn balken van 75 x 250 om de 60.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Uitgaand van hoh max 600mm is een beetje een stelregel voor iedere 1m1 overspanning 50mm balkhoogte.
Weet niet wat voor ringbalken je toepast? Want 5 meter overspannen met een ringbalk wordt een stevig balkje💪🏾
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zie niet in waarom je 20cm hoh zou willen ipv van zwaardere balken op 50 of 60cm. Balken zo dicht op elkaar is heel irritant als je er bijvoorbeeld bekabeling door wilt krijgen of iets wilt monteren. Er past nog geen boormachine of schroevendraaier tussen.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Heren bedankt voor de moeite, ik ga hier mijn voordeel mee doen. De verwijzing naar de balkenschuif is helemaal goed. We gaan tekenen en rekenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.