Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Planken vloer

Planken vloer

Ik heb een vraagje over een planken vloer.
    In ons vakantiehuis in frankrijk ligt de verdiepingsvloer die tevens plafond van beneden is.
    Door de jaren heen zijn in de slaapkamer op diverse plaatsen de planken zover gekrompen dat de mes en groef vrij van elkaar zijn komen te staan.
    Hierdoor is de sterkte behoorlijk afgenomen,temeer omdat de draagbalken op een meter uit elkaar liggen.
    Mijn idee is om deze planken te vervangen door nieuwe,ik heb daar vuren planken van 27mm dik met mes en groef voor op het oog.
    Daar het een vakantie huis is wordt er niet voortdurend tot kamertemperatuur gestookt er wordt wel gestookt om het vorstvrij te houden.
    Wat kan ik het beste doen,de planken daarheen brengen en een aantal weken laten aclimatiserenen dan wel in een redelijk koude periode plaatsen?
    Of juist wachten tot de zomer en dan pas plaatsen?
    Hoe het best bevestigen?(ik heb de beschikking over spijker pistool (tot 90mm),nietpistolen tot 60mm of natuurlijk schroeven (welke schroeven dan? (vlonderschroeven))?

Kortom een heleboel vragen en ben benieuwd of iemand mij de juiste richting op kan sturen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Hans

Als je wacht tot de zomer en ze dan plaatst, moet je gokken hoeveel ze in de (vochtiger) winter opzwellen, toch?
    Dan beter in het vochtigste seizoen plaatsen - al kan ik slecht inschatten welke dat dan moet zijn.

Als je wil dat de planken kunnen bewegen, moet je elke plank op elke balk op 1 plekj vast zetten - of dat dan het midden, bij het mes of bij de groef is maakt niet zo veel uit.

Schuin door het mes heen met een spijker is het meest onzichtbaar, als dat een rol speelt.

De winter is doorgaans het seizoen met de laagste relatieve luchtvochtigheid. De luchttemperatuur is dan lager en in koudere lucht kan simpelweg minder vocht dan in warme lucht.

Ik zou de planken schuin door het mes spijkeren, dat is esthetisch in ieder geval het mooist. Misschien de boel niet al te strak in elkaar willen doen.

Is het de vochtigheid die het hout in de breedte doet uitzetten of de temperatuur?

Is het niet beter meer balken te plaatsen? Een dikkere laag brengt meer gewicht met zich en zal niet het draagvermogen verhogen.

Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn echter de huidige balken zijn ongeveer 30 op 30 cm. En enkele tientallen jaren oud. Daardoor een bepaald uiterlijk. Tevens zijn ze in de natuursteen muur ingelaten. Dus helaas is dat geen oplossing. Mag gerust wat veren maar nu ben ik bang dat ik erdoorheen zak. Op sommige plaatsen.

Ik heb al meerdere keren de planken getrokken met de spijkertrekker en dan opnieuw tegen elkaar gedreven. Soms kunnen er dan wel 2 of 3 delen bij. Maar dat zijn dan delen van minstens 100 jaar oud.

Er zijn een aantal delen zover open gaan staan dat ze ook zijn gaan torderen dus moeilijk in elkaar te passen. Verder zit de woonkamer eronder en de slaapkamer ingericht. Mijn plan is om een aantal delen weg te nemen en gelijk nieuwe plaatsen.

Hoe krijg je de mes en groef dan in elkaar?

Hoe bedoel je?ik wil zeg maar 4 a 5 rijen wegnemen. 2 a 3 nieuwe rijen terugplaatsen. En zo telkens opschuiven. En mss zoals (merkimac) zei niet loeistrak in elkaar schuiven maar tussen de planken een mm ruimte houden. Al vind ik dat zelf een risico voor het geval de planken juist krimpen. Kan ik daar met een vochtigheidsmeter mss vooraf iets over zeggen?

Forum Rechten