Gefineerd doosje

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Hoi allemaal,

Over de kerstvakantie heb ik me lekker op een nieuw werkstukje kunnen storten. De keuze is uiteindelijk gevallen op een doosje, waar mijn vriendin wat haak spulletjes in wil bewaren. Graag had ik het van mooi massief hout gemaakt, maar om dat te vlakken en op dikte te krijgen heb ik nog niet helemaal de juiste vaardigheden of apparatuur. Daarom is de keuze gevallen op een gefineerd doosje. De basis is van timmerpaneel, met tandverbinding op de hoeken en de bodem ligt in een groef. Om het licht te houden zijn de zijkanten 5.5 mm timmerpaneel. De bodem is 12mm, zodat ik die mooi kon afschuinen. De doos is gefineerd met mahonie sipo fineer, welke 1 maal gebeitst is (rood, vond m’n meisje het mooist) en daarna nog gelakt.

Het deksel is gemaakt als een paneeltje in een lijst. De lijst komt uit een meranti lat, welke ik eerst met de hand verzaagd heb tot de juiste breedte (daar ben ik best trots op) en daarna in een profiel gefreesd heb op de freestafel. Het paneel is gefineerd met coromandel. Ik had twee stroken besteld om dat te kunnen spiegelen. Dat is aardig gelukt, maar achteraf had ik toch vier stroken moeten bestellen, zodat boven en onder ook hetzelfde waren geweest. Het meranti heb ik twee maal gebeitst om de kleur met het mahonie overeen te laten komen. Daarna ook het volledige deksel nog gelakt.

Hieronder een klein foto verslagje. Daarnaast nog een vraag aan jullie. Als ik verstekken maak, dan komen de verstekken meestal net niet mooi uit. Vaak blijft er ergens wel een kiertje over van ordegrootte 0.5 mm. Hebben jullie tips om dat te voorkomen (verhelpen met zaagsel en lijm is toch minder leuk). Ik gebruik een verstekbakje (skandia) voor het zagen.

Foto 1: de basis van de doos in timmerpaneel.
1.jpg
Foto 2: Meranti latje dunner zagen. (Heet dit schulpen?)
2.jpg
Foto 3: Zoals het profiel geworden is.
3.jpg
Foto 4: Doos dicht
4.jpg
Foto 5: Doos open
5.jpg
Foto 6: Zijaanzicht doos
6.jpg

Met vriendelijke groet,
Martijn

P.S. volgende keer zal ik proberen met een normale camera foto's te maken, want vanaf mijn mobiel komt de helft gedraaid te staan.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Net doosje hoor. Verstekken zijn zowiezo lastig ivm de hoeken. Heeft je zaag speling in je verstekbakje? Dan wordt het exact zagen van 45 graden al een uitdaging. Wil je een stap maken in de nauwkeurigheid, dan moet je eens kijken naar een (bijv.) Ulmia verstekzaag.
goedkoper is een futselplank maken (shooting board). Op Pinterest en YouTube mer dan volddoende voorbeelden beschikbaar. Dan kun je die verstekken nauwkeurig maken met een handschaaf.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is een mooi doosje geworden.
Heb je het profiel zelf gemaakt?

Met de nerf mee zagen heet inderdaad schulpen. Daar heb je een andere tand voor nodig dan afkorten.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Deksel is heel mooi met dat patroon!
En knap uit de hand de lijst over de lengte gezaagd.

Ik zit ook te knoeien met verstekken, heb inmiddels een 45 graden freesbit aangeschaft voor in mijn bovenfrees, na het zagen ga ik er heel dun langs om exact 45 graden te krijgen. Moeilijkheid is dat de lengte van de frees beperkt is dus dit werkt alleen voor "dun" materiaal.
Futsalplank en schaven zal wellicht beter gaan, staat nog op mijn to-do lijst.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Bedankt voor de reacties:)

Ik gebruik inderdaad een verstekbak met daarop ook wat speling. Wel probeer ik om de zaag langs één van de zijkanten te laten geleiden, maar dat verschuift toch altijd een beetje. Een futselplank gaat denk ik inderdaad mijn volgende projectje worden, want zo'n Ulmia verstekzaag is me wel iets te prijzig. Dat idee van dat freesje is een wel leuk Martijn! Ga ik ook maar eens testen:)

@SunRayes: Dat profiel heb ik inderdaad zelf gemaakt. Met behulp van een vingerfrees, 3mm kwartrond frees en een 45graden freesje:)

Met vriendelijke groet,
Martijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.