Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 38
    O ja...wel de juiste kabel gebruiken natuurlijk! Met de “gewone” 2,5mm2 mag je niet hoger dan 20A afzekeren bij gebruik van een automaat.

Martijn, hoort er tussen je hoofdzekering en je groep niet twee stappen te zitten? 40A>16A?
    Ik heb er namelijk ook een 40A hoofdzekering in zitten...
    Telkens 2 stappen om de selectiviteit te behouden, dat klopt.

In dit geval is dat dus 40A>(32A)>25A>(20A)>16A

40A hoofdzekering, 25A groep in de kast, 16A verdeling in werkplaats
    Als grove vuistregel wordt hier factor 1.6 aangehouden. Dan zit je voor thuis meestal wel goed.
    Dus 6-10-16-25-40 geeft meestal voldoende selectiviteit.

Ga geen trage C karakteristiek achter een snellere B karakteristiek zekering hangen, dan gaat het niet meer op. Meeste hoofdzekeringen zijn echter trage C karakteristiek.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Ik heb een donker bruin vermoeden dat zijn hoofdzekeringen 3 x 25 amp zijn.

Ik heb zelf ook 3x25A, maar wel hoofdautomaten die ik zelf terug kan zetten. Ik hoef dus niet meer naar de netbeheerder te bellen voor nieuwe zekeringen. Bij mij is selectiviteit dus iets minder spannend. Maar voor de meeste machines heb je aan 10A wel genoeg. 3x230x10=6.9 kW. Zolang je alleen bent, verbruik je niet zoveel vermogen.

Oke, volgens mij ben ik het even kwijt...
    Mijn situatieis als volgt;

3x C25A (van de netbeheerder, aparte kast)
    1x 40A hoofdautomaat (Eigen schakelkast, geen karakteristiek aanduiding gevonden, Eaton IS-40/4)
    Dan 2x ALS 40A (A-Karakteristiek, PFIM-40/4/003-A)
    Dan uit elke ALS 4x Aut B16
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    is die 40A hoofdautomaat zoals jij die noemt, niet gewoon de hoofdschakelaar om de boel spanningsloos te maken? (verplicht tegenwoordig)

Hoofdschakelaars en aardlekschakelaars (aardlekautomaten uitgezonderd) worden vaak wat zwaarder uitgevoerd, maar 16A blijft bij jou de max.

Een hoofdschakelaar geeft geen beveiliging tegen overspanning en kortsluiting! Is enkel om (bijvoorbeeld bij brand) de boel met 1 klik spanningsloos te maken
    Laatst gewijzigd door Sang; 14-01-20 om 12:51.

Je hebt dus nog geen krachtstroomgroep in je meterkast. Je hebt een hoofdschakelaar en daar achter zitten 2 driefase aardleks. Die zijn weer gesplitst in 4 enkele 16 amp groepen. Je zou nog een zelfde aardlek toe kunnen voegen met daar achter een 16 amp 3 fase krachtstroomgroep. Daar sluit je dan de kabel naar je werkplaats op aan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sang Bekijk Berichten
    is die 40A hoofdautomaat zoals jij die noemt, niet gewoon de hoofdschakelaar om de boel spanningsloos te maken? (verplicht tegenwoordig)

Hoofdschakelaars en aardlekschakelaars (aardlekautomaten uitgezonderd) worden vaak wat zwaarder uitgevoerd, maar 16A blijft bij jou de max.

Een hoofdschakelaar geeft geen beveiliging tegen overspanning en kortsluiting! Is enkel om (bijvoorbeeld bij brand) de boel met 1 klik spanningsloos te maken
    Ja, die hoofdautomaat is inderdaad de (verplichte) hoofdschakelaar. Ervoor zitten alleen de 3x25 schakelaars van de netbeheerder.
    Ik werd even op het verkeerde been gezet door Martijn, maar inderdaad, om aan de selectiviteit te voldoen, moet mijn groep 16 of lager zijn ivm de (aardlek?)automaten van de Netbeheerder.
    Zeg maar gewoon Ruben

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Je hebt dus nog geen krachtstroomgroep in je meterkast. Je hebt een hoofdschakelaar en daar achter zitten 2 driefase aardleks. Die zijn weer gesplitst in 4 enkele 16 amp groepen. Je zou nog een zelfde aardlek toe kunnen voegen met daar achter een 16 amp 3 fase krachtstroomgroep. Daar sluit je dan de kabel naar je werkplaats op aan.
    Klopt en dit is exact het plan. Maar ivm overige toekomstplannen moet er nog wel meer gebeuren in de meterkast...
    Extra verdieping met badkamer en zonnepanelen op het dak heeft nog wat extra ruimte nodig die er momenteel niet is...
    Zeg maar gewoon Ruben

Hoe ga je dan nu je draaibank aansluiten?

Forum Rechten