Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

Werkschakelaar(s), help!

Het is bijna zo ver, de kabels voor de machines worden getrokken en aangesloten zodat mijn werkplaats straks veilig en los van de andere gebruikers stroom verbruikt

Nu wil ik, aangezien mijn koters regelmatig in en om mijn werkplaats zwerven (ook zonder mij), de groepen voor machines af kunnen schakelen van het net...

De situatie is als volgt:

Er komen straks 3 kabels de garage/werkplaats binnen:
    1. 380V (3 fase) Voor machines en gereedschap
    2. 230V (1 fase) Voor machines en gereedschap
    3. 230V (1 fase) Voor verlichting en een paar reguliere wandcontactdozen voor opladen van accu's etc.

Kabels 1 en 2 wil ik dus volledig spanningsvrij hebben, dat kan met een werkschakelaar.

Nu is het punt waar ik mee zit, mag ik deze samen op 1(!) werkschakelaar zetten (met 6 gescheiden polen) om de garage kindvriendelijk te hebben als ik niet aan het werk ben?
    De 2 kabels zijn dan over 5 punten verdeeld (L1, L2, L3, N380, L230 en N230) en de aarde blijft geschakeld.
    Aangezien de werkschakelaar niets anders doet dan bovengenoemde verbindingen onderbreken, geen functie heeft van aarlek of andere 'veiligheid' is dit volgens mij geen probleem?!

Of maak ik een denk fout?
    De schakelaar die ik op het oog heb.
    Ik heb ze liever op 1 schakelaar dan dat ik er 2 gebruik...

Wie weet het antwoord....
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Lijkt me geen probleem. Kan er een slotje op de werkschakelaar? Denk niet dat het een officiele goedkeuring gaat krijgen. Sommige werkschakelaars kun je de knoppen zowel links als rechts monteren. Dan zet je ze naast elkaar en schroef je een plaatje over de twee hendeltjes. Zo kan je twee gescheiden werkschakelaars met een handeling bedienen. Maar in jouw werkplaats zou ik gewoon twee losse werkschakelaars naast elkaar zetten. Er zijn ook werkschakelaars met een sleutel slot. Dan kan je de schakelaars op een normale hoogte plaatsen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Mag m.i. niet op éen werkschakelaar.
    Omdat je dan 2 groepen, één krachtgroep en één normale groep samen laat komen in één schakelaar.
    sometimes you just need a bigger hammer

Het kan zoals je beschrijft. Maar het mag eigenlijk niet.

Nou is het natuurlijk zo, dat die 230-groepen eigenlijk elk 1 fase van de driefasen 400 volt zijn, die kennelijk eerder (in je meterkast?) gesplitst zijn.
    Je zou die splitsing kunnen verplaatsen naar een groepenkast die na je geplande schakelaar wordt aangesloten.

En ten overvloede, als je tòch bezig bent is het slim als je de meteen nullast-relais aanbrengt, in plaats van de nieuwe schakelaar. Te bedienen met een drukschakelaar of sleutelschakelaar.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Mag inderdaad niet op 1 schakelaar,is het onveilig (nee).Ik zou zelf 2 schakelaars wegzetten die je kan afsluiten.nullast relais kan maar tegenwoordig is de meeste apparatuur van zichzelf wel zo uitgevoerd.

Het probleem is dat zolang jij het zelf betreft, het geen probleem is, omdat je weet hoe het zit. Maar als je je huis verkoopt, dan snapt de volgende bewoner het wellicht niet, en kunnen er ongelukken gebeuren.

Ik lift even mee; heeft iemand een (betaalbaar) voorbeeld van een nullast werkschakelaar?

Een werkschakelaar is bedoelt om een monteur te beschermen . Een nullast schakelaar is om mensen in leven te houden, die eigenlijk niets in de buurt van machines te zoeken hebben.

Wat een heerlijk forum is het toch ook Daar word ik blij van!
    Allen dank voor de input!

Ter verduidelijking, aangezien ik volgens mij niet helemaal duidelijk was:
    De werkschakelaar waar ik nu over spreek, is puur om het hele stroomnet in de werkplaats (niet garage) plat te leggen.
    Effectief hetzelfde als een groep in de meterkast afzetten, om te voorkomen dat mijn jongens apparaten aan de praat krijgen.
    Nullast schakelaars moeten op de machines zelf zitten. Daar waar deze nog niet zijn, zullen ze (op den duur) vervangen worden.

Zoals ik het nu begrijp, is aansluiten op een schakelaar niet volgens de regels, maar kan het wel.
    Mocht ik ooit verhuizen, dan zal ik de garage (hoogstwaarschijnlijk) leeg opgeleverd worden waarbij de werkschakelaar vervangen wordt door twee apparte dozen.

Mocht ik nu een foute conclusie hebben getrokken, let me know
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Eventueel kun je in de meterkast nog de 3 fase koppelen met de 1 fase groep. Net zoals een 2 fase kookplaat aansluiting. Wellicht voldoe je dan wel aan de regels. Maar dan moeten de twee groepen wel naast elkaar zitten.

Forum Rechten