Werkschakelaar(s), help!

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Het is bijna zo ver, de kabels voor de machines worden getrokken en aangesloten zodat mijn werkplaats straks veilig en los van de andere gebruikers stroom verbruikt :)

Nu wil ik, aangezien mijn koters regelmatig in en om mijn werkplaats zwerven (ook zonder mij), de groepen voor machines af kunnen schakelen van het net...

De situatie is als volgt:

Er komen straks 3 kabels de garage/werkplaats binnen:
1. 380V (3 fase) Voor machines en gereedschap
2. 230V (1 fase) Voor machines en gereedschap
3. 230V (1 fase) Voor verlichting en een paar reguliere wandcontactdozen voor opladen van accu's etc.

Kabels 1 en 2 wil ik dus volledig spanningsvrij hebben, dat kan met een werkschakelaar.

Nu is het punt waar ik mee zit, mag ik deze samen op 1(!) werkschakelaar zetten (met 6 gescheiden polen) om de garage kindvriendelijk te hebben als ik niet aan het werk ben?
De 2 kabels zijn dan over 5 punten verdeeld (L1, L2, L3, N380, L230 en N230) en de aarde blijft geschakeld.
Aangezien de werkschakelaar niets anders doet dan bovengenoemde verbindingen onderbreken, geen functie heeft van aarlek of andere 'veiligheid' is dit volgens mij geen probleem?!

Of maak ik een denk fout?
De schakelaar die ik op het oog heb.
Ik heb ze liever op 1 schakelaar dan dat ik er 2 gebruik...

Wie weet het antwoord....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Lijkt me geen probleem. Kan er een slotje op de werkschakelaar? Denk niet dat het een officiele goedkeuring gaat krijgen. Sommige werkschakelaars kun je de knoppen zowel links als rechts monteren. Dan zet je ze naast elkaar en schroef je een plaatje over de twee hendeltjes. Zo kan je twee gescheiden werkschakelaars met een handeling bedienen. Maar in jouw werkplaats zou ik gewoon twee losse werkschakelaars naast elkaar zetten. Er zijn ook werkschakelaars met een sleutel slot. Dan kan je de schakelaars op een normale hoogte plaatsen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mag m.i. niet op éen werkschakelaar.
Omdat je dan 2 groepen, één krachtgroep en één normale groep samen laat komen in één schakelaar.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Het kan zoals je beschrijft. Maar het mag eigenlijk niet.

Nou is het natuurlijk zo, dat die 230-groepen eigenlijk elk 1 fase van de driefasen 400 volt zijn, die kennelijk eerder (in je meterkast?) gesplitst zijn.
Je zou die splitsing kunnen verplaatsen naar een groepenkast die na je geplande schakelaar wordt aangesloten.

En ten overvloede, als je tòch bezig bent is het slim als je de meteen nullast-relais aanbrengt, in plaats van de nieuwe schakelaar. Te bedienen met een drukschakelaar of sleutelschakelaar.
Wim.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Mag inderdaad niet op 1 schakelaar,is het onveilig (nee).Ik zou zelf 2 schakelaars wegzetten die je kan afsluiten.nullast relais kan maar tegenwoordig is de meeste apparatuur van zichzelf wel zo uitgevoerd.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het probleem is dat zolang jij het zelf betreft, het geen probleem is, omdat je weet hoe het zit. Maar als je je huis verkoopt, dan snapt de volgende bewoner het wellicht niet, en kunnen er ongelukken gebeuren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Een werkschakelaar is bedoelt om een monteur te beschermen . Een nullast schakelaar is om mensen in leven te houden, die eigenlijk niets in de buurt van machines te zoeken hebben.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Wat een heerlijk forum is het toch ook :) Daar word ik blij van!
Allen dank voor de input!

Ter verduidelijking, aangezien ik volgens mij niet helemaal duidelijk was:
De werkschakelaar waar ik nu over spreek, is puur om het hele stroomnet in de werkplaats (niet garage) plat te leggen.
Effectief hetzelfde als een groep in de meterkast afzetten, om te voorkomen dat mijn jongens apparaten aan de praat krijgen.
Nullast schakelaars moeten op de machines zelf zitten. Daar waar deze nog niet zijn, zullen ze (op den duur) vervangen worden.

Zoals ik het nu begrijp, is aansluiten op een schakelaar niet volgens de regels, maar kan het wel.
Mocht ik ooit verhuizen, dan zal ik de garage (hoogstwaarschijnlijk) leeg opgeleverd worden waarbij de werkschakelaar vervangen wordt door twee apparte dozen.

Mocht ik nu een foute conclusie hebben getrokken, let me know :)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Eventueel kun je in de meterkast nog de 3 fase koppelen met de 1 fase groep. Net zoals een 2 fase kookplaat aansluiting. Wellicht voldoe je dan wel aan de regels. Maar dan moeten de twee groepen wel naast elkaar zitten.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
de aarde blijft geschakeld.
Ik ga ervanuit dat je dit ongelukkig formuleert? De aarde mag uiteraard niet onderbroken worden.

Met je eigenlijke vraag kan ik je niet helpen, behalve dan dat ik zou gaan voor twee draaischakelaars met sleutel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Eventueel kun je in de meterkast nog de 3 fase koppelen met de 1 fase groep. Net zoals een 2 fase kookplaat aansluiting. Wellicht voldoe je dan wel aan de regels. Maar dan moeten de twee groepen wel naast elkaar zitten.

Goed punt, zal eens kijken hoe dat werkt!

Ik ga ervanuit dat je dit ongelukkig formuleert? De aarde mag uiteraard niet onderbroken worden.
Niet zozeer ongelukkig geformuleerd, meer ten overvloede vermeld :)

Met je eigenlijke vraag kan ik je niet helpen, behalve dan dat ik zou gaan voor twee draaischakelaars met sleutel.
Mijn lichtelijke OCD zegt juist een schakelaar voor de gehele werkplaats :;
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je kan 1 schakelaar maken, die 2 relais schakelt.
Een 2 polig relais en een 4 polig relais.

1048943.jpg

Zoals deze, die kost 14,95 https://www.groepenkastbestellen.nl/emat-magneetschakelaar-4p-25a

En omdat er maar weinig stroom door de schakelaar zelf loopt (die voedt alleen de magneetspoeltjes maar) kan je daar een simpele schakelaar voor nemen.
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Het makkelijkste, goedkoopste en volgens de regels is gewoon twee losse werkschakelaars te maken. Een voor de 230 groep en een voor de 400 groep. Je mag volgens de regels namelijk niet twee aparte groepen in een (las)doos (schakelaar) hebben. Let er even op dat je een werkschakelaar neemt met genoeg aansluitingen intern zodat ook de nul geschakeld wordt. Dan is het apparaat ook echt helemaal stroomvrij. Er zijn namelijk ook genoeg werkschakelaars te krijgen waar de nul net zoals de aarde gewoon doorgelust wordt net zoals de aarde.

Eventueel kun je een nullast relais toevoegen. Dit is uiteraard een eigen keuze. Veel moderne apparaten op 400v hebben dit zelf al op de machine zitten. 230v apparaten naar mijn mening vaker niet dan wel.
 

The Fatal

Nieuw lid
27 jan 2018
6
0
Je kan 1 schakelaar maken, die 2 relais schakelt.
Een 2 polig relais en een 4 polig relais.

1048943.jpg

Zoals deze, die kost 14,95 https://www.groepenkastbestellen.nl/emat-magneetschakelaar-4p-25a

En omdat er maar weinig stroom door de schakelaar zelf loopt (die voedt alleen de magneetspoeltjes maar) kan je daar een simpele schakelaar voor nemen.
Een relais is geen veiligheid. Contacten kunnen inbranden en daardoor vast zitten, dan denk je dat het uit staat maar is toch niet zo.

beter 2 goede werkschakelaars die ook lastscheider zijn.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Hoeveel vermogen heb je op de 3x380V groep, en is dit voldoende voor al je machines?
Zo ja, dan zou ik die 230V groep afkoppelen, en in de werkplaats een werkschakelaar zetten op de binnenkomende 3x380V kabel, met daar achter een verdeelkastje met een aparte 3x380V en een 1x230V (sub)groep. Mocht er een keer een zekering springen dan hoef je ook niet naar de meterkast te lopen.
Mijn werkplaatsje is een dubbele garage in een garagecomplex (niet thuis), daar heb ik het ook zo gedaan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat mag alleen als je dan 10 A zekeringen in je werkplaats gebruikt.
Selectiviteit is de reden.
25A hoofzekering, groep 16A en de kabel naar je werkplaats en dan dus 10A.
Zoals het nu aangelegd is, is volgens de regels.
Afzekeren in je meterkast en dan rechtstreeks naar de werkplaats.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Daar heb je gelijk in...bij mij zit er een 40A hoofdzekering > 25A groep > 16A subgroepen...dan hou je nog wat vermogen over.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Beetje late reactie, het was weer een lekker druk weekend....

Martijn, hoort er tussen je hoofdzekering en je groep niet twee stappen te zitten? 40A>16A?
Ik heb er namelijk ook een 40A hoofdzekering in zitten...
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Telkens 2 stappen om de selectiviteit te behouden, dat klopt.

In dit geval is dat dus 40A>(32A)>25A>(20A)>16A

40A hoofdzekering, 25A groep in de kast, 16A verdeling in werkplaats
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.