Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 38
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rmenkveld Bekijk Berichten
    de aarde blijft geschakeld.
    Ik ga ervanuit dat je dit ongelukkig formuleert? De aarde mag uiteraard niet onderbroken worden.

Met je eigenlijke vraag kan ik je niet helpen, behalve dan dat ik zou gaan voor twee draaischakelaars met sleutel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Eventueel kun je in de meterkast nog de 3 fase koppelen met de 1 fase groep. Net zoals een 2 fase kookplaat aansluiting. Wellicht voldoe je dan wel aan de regels. Maar dan moeten de twee groepen wel naast elkaar zitten.
    Goed punt, zal eens kijken hoe dat werkt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo Bekijk Berichten
    Ik ga ervanuit dat je dit ongelukkig formuleert? De aarde mag uiteraard niet onderbroken worden.
    Niet zozeer ongelukkig geformuleerd, meer ten overvloede vermeld

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo Bekijk Berichten
    Met je eigenlijke vraag kan ik je niet helpen, behalve dan dat ik zou gaan voor twee draaischakelaars met sleutel.
    Mijn lichtelijke OCD zegt juist een schakelaar voor de gehele werkplaats :;
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Je kan 1 schakelaar maken, die 2 relais schakelt.
    Een 2 polig relais en een 4 polig relais.

Zoals deze, die kost 14,95 https://www.groepenkastbestellen.nl/...akelaar-4p-25a

En omdat er maar weinig stroom door de schakelaar zelf loopt (die voedt alleen de magneetspoeltjes maar) kan je daar een simpele schakelaar voor nemen.
    Laatst gewijzigd door Sang; 10-01-20 om 11:57.

Het makkelijkste, goedkoopste en volgens de regels is gewoon twee losse werkschakelaars te maken. Een voor de 230 groep en een voor de 400 groep. Je mag volgens de regels namelijk niet twee aparte groepen in een (las)doos (schakelaar) hebben. Let er even op dat je een werkschakelaar neemt met genoeg aansluitingen intern zodat ook de nul geschakeld wordt. Dan is het apparaat ook echt helemaal stroomvrij. Er zijn namelijk ook genoeg werkschakelaars te krijgen waar de nul net zoals de aarde gewoon doorgelust wordt net zoals de aarde.

Eventueel kun je een nullast relais toevoegen. Dit is uiteraard een eigen keuze. Veel moderne apparaten op 400v hebben dit zelf al op de machine zitten. 230v apparaten naar mijn mening vaker niet dan wel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sang Bekijk Berichten
    Je kan 1 schakelaar maken, die 2 relais schakelt.
    Een 2 polig relais en een 4 polig relais.

Zoals deze, die kost 14,95 https://www.groepenkastbestellen.nl/...akelaar-4p-25a

En omdat er maar weinig stroom door de schakelaar zelf loopt (die voedt alleen de magneetspoeltjes maar) kan je daar een simpele schakelaar voor nemen.
    Een relais is geen veiligheid. Contacten kunnen inbranden en daardoor vast zitten, dan denk je dat het uit staat maar is toch niet zo.

beter 2 goede werkschakelaars die ook lastscheider zijn.

Hoeveel vermogen heb je op de 3x380V groep, en is dit voldoende voor al je machines?
    Zo ja, dan zou ik die 230V groep afkoppelen, en in de werkplaats een werkschakelaar zetten op de binnenkomende 3x380V kabel, met daar achter een verdeelkastje met een aparte 3x380V en een 1x230V (sub)groep. Mocht er een keer een zekering springen dan hoef je ook niet naar de meterkast te lopen.
    Mijn werkplaatsje is een dubbele garage in een garagecomplex (niet thuis), daar heb ik het ook zo gedaan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Dat mag alleen als je dan 10 A zekeringen in je werkplaats gebruikt.
    Selectiviteit is de reden.
    25A hoofzekering, groep 16A en de kabel naar je werkplaats en dan dus 10A.
    Zoals het nu aangelegd is, is volgens de regels.
    Afzekeren in je meterkast en dan rechtstreeks naar de werkplaats.
    sometimes you just need a bigger hammer

Daar heb je gelijk in...bij mij zit er een 40A hoofdzekering > 25A groep > 16A subgroepen...dan hou je nog wat vermogen over.

Beetje late reactie, het was weer een lekker druk weekend....

Martijn, hoort er tussen je hoofdzekering en je groep niet twee stappen te zitten? 40A>16A?
    Ik heb er namelijk ook een 40A hoofdzekering in zitten...
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Telkens 2 stappen om de selectiviteit te behouden, dat klopt.

In dit geval is dat dus 40A>(32A)>25A>(20A)>16A

40A hoofdzekering, 25A groep in de kast, 16A verdeling in werkplaats

Forum Rechten